Dodge Magnum: pětimetrové kombi za šest stovek (velký test)

Pokud mne zrak nešálí, patří Dodge Magnum mezi největší vozy s karoserií kombi. Jeho pětimetrová délka dává cestujícím obrovský vnitřní prostor a také nemalý zavazadlový prostor. Navíc se prodává za skutečně minimální cenu - ovšem jen v Americe.
Dodge Magnum: pětimetrové kombi za šest stovek (velký test)
Seznam kapitol
  1. Velké americké kombi: krátké představení
  2. Výbava, design, profil, záď
  3. Zavazadlový prostor, palubní deska, výhled
  4. Odkládací prostory, sedadla vpředu a vzadu
  5. Motor, dynamika, spotřeba, jízda, slovo závěrem
  6. Kompletní fotogaleri vč. popisků, část I.
  7. Kompletní fotogalerie vč. popisků, část II.

Dodge Magnum jsme krátce představili už při jeho premiéře na detroitském autosalonu, který se konal začátkem ledna. Magnum je stájovým kolegou Chrysleru 300, se kterým sdílí až na design zcela vše: podvozek, techniku, motory, palubní desku (zde jsou nepatrné rozdíly, např. 300 má analogové hodiny mezi výdechy) i sedadla. Zatímco Chrysler 300C se zatím nabízí jen jako klasický sedan, Magnum je dostupný pouze jako kombi. A to je kámen úrazu. V katalogu Intellichoice, který jsem si v USA pořídil, je jako provedení kombi uvedeno jak jako výhoda (velký prostor pro nakládání), tak jako nevýhoda - Američanům kombíky nic neříkají. Není proto divu, že se Magnum bude objevovat spíše v nabídce půjčoven, kde udělá radost evropským zákazníkům, než před garáží „domorodce“.

Oficiální foto, část I.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V nabídce jsou pouze tři benzínové motory, nafťák by na americkém trhu příliš mnoho zájemců nenašel. Proslýchá se, že během příštího roku dostane Magnum i 300C naftový motor 320 CDI z dílny Mercedesu, což by mělo zvýšit zájem evropských zákazníků. Následující tabulka pochází z technických parametrů Chrysleru 300C; auta jsou si hodně podobná, takže se dynamika a spotřeba v Magnumu příliš lišit nebude:

Motor 2.7 V6 3.5 V6 5.7 V8
Výkon (kW/ot.) 142/6400 186/6400 254/5200
Točivý moment (Nm/ot.) 258/4000 339/4000 495/4000
Rozvod, ventily DOHC, 24V OHC, 24V OHV, 16V
Zrychlení na 100 km/h (s) 11,1 9,2 6,4
Max. rychlost (km/h) 184 204 250
Spotřeba (l)

15,2/8,2/10,8

15,9/8,2/11,1 19,5/9,7/13,5

Pouze základ

Testovaný model – resp. zapůjčený na cesty po západu USA od půjčovny Alamo, byl pouze v základní výbavě SE s motorem 2.7 V6, který má výkon 149 kW (200 hp) a točivý moment 258 Nm. Stejný motor má v základu i Chrysleru 300C a další modely jako Chrysler Sebring. V této výbavě stojí Magnum jen 23 tisíc dolarů, což je v přepočtu něco málo přes 600 tisíc korun – docela úžasná cena na evropské poměry, ale levná jsou v Americe všechna auta, takže se není čemu divit. Sedan 300C stojí v Česku v základní výbavě a s motorem 2.7 V6 téměř 1,2 milionu korun, ovšem má o hodně lepší výbavu než testovaný Dodge Magnum.

Poznámka: Verze s motorem 3.5 V6 se označuje SXT ($25 995 MSRP) a 5.7 V8 Hemi pak RT ($29 995 MSRP).

Oficiální foto, část II.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záď vozu se svažuje, takže výhled vzad není příliš dobrý; ergonomie ustoupila eleganci --- Páté dveře se vyklápí hluboko do střechy

Poznámka: Společnost Denker, která se zabývá dovozem amerických aut na český trh, nabízí Magnum 2.7 V6 za 755 tisíc.

Náš dodge se chlubil 17" plechovými koly s pneumatikami Goodyear o rozměru 215/65 R17, tedy poměrně vysokým profilem. Ten přispěl k lepšímu zdolávání nerovností (nechtěl bych jezdit po amerických silnicích na nízkoprofilových gumách), kvůli tvrdším tlumičům to ale stále nebylo ono; na nezpevněných cestách (např. výlet do města duchů Bodie nebo cesta přes Monument Valley) se z auta stal masážní salon. Naopak velmi dobře si dodge poradil s dlouhými nerovnostmi, přes které se plavně přenesl, s výmoly či krátkými příčnými nerovnostmi to už bylo horší. Americké silnice v parcích a mimo interstate nevypadají bohužel příliš dobře, takže se měkčí SUV s vyšší světlostí podvozku hodí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Magnum s horským jezerem v národním parku Yosemite za zády
--- Magnum vedle koncernového bratříčka Chrysler 300C

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Velké americké kombi: krátké představení
  2. Výbava, design, profil, záď
  3. Zavazadlový prostor, palubní deska, výhled
  4. Odkládací prostory, sedadla vpředu a vzadu
  5. Motor, dynamika, spotřeba, jízda, slovo závěrem
  6. Kompletní fotogaleri vč. popisků, část I.
  7. Kompletní fotogalerie vč. popisků, část II.
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků