Dodge Charger 426 Hemi: pán silnic

68 komentářů

Jára222
14. října • 0:51

Dobrý den všem přeji. Rád bych se zeptal, zdali by mě někdo poradil, kde na motoru najdu označení objemu. U 8. válce jsou motory 5.2, 6.3, 7.2. Např. u Forda Granady jsem měl objem 2.3 nebo 2.8 vyražený pod karburátorem. Dá se nějak ověřit objem i Chargera? Děkuji, Jára.

pato
28. října • 18:35

ja milujem dodge charger r/t to je krasa auto a ten zvuk ;-)

weca
15. června • 22:23

to auto chci!

Mates57
31. července • 18:19

Charger 69 je král silnic...
to twrdim od zacatkku.
Shanim ozvete se mi vykoupím vzdy.
tel:732712297:-)):-))

Jarda
24. července • 13:18

Caues lidicky, shanim dodge charger s roku 1969... Vim ze je to problem,ale nenasel by se nekdo kdo by toto nadherne auticko chtel prodat... V jakem koli stavu...Dik a zatim cau...;-)

jiji
9. prosince • 18:21

maďari

Bob Ash
14. srpna • 13:40

... a já budu muset zase bejt za rejpala.Pane Duchoni, není to poprvé, co kritizuju něco z vašich článků, ale musím s politováním říct, že tenhle je zatím zdaleka nejhorší :(Možná by nebylo na škodu opravdu začít psát o něčem, čemu rozumíte, a nebo se alespoň naučit líp kompilovat články z internetu, nepsal byste tolik nesmyslů.Takže tradiční seznam nesmyslů a omylů:1) Charger nebyl a nikdy neměl bejt zbraní proti Mustangu - na to byl jaksi moc velkej a drahej. Mustang bylo sportovní auto kategorie compact (Falcon s jinou kastlí) a vytvořil vlastní kategorii "pony cars", zatímco Charger byl midsize, tedy o třídu větší. Pravda, navázal na módu fastbacků, kterou Mustang začal, ale to je asi tak všechno.
Chevelle byla v tu dobu (1964) obyčejný midsize auto bez sportovního charakteru, první ostřejší Chevelle byla 1965 a opravdu slavnou se začínala stávat až v době, kdy už byl Charger hotovej.
Koncept Charger II z roku 1965 byl původně zamýšlenej pro turbínovej motor, ale poté, co projekt Turbine car zařízli, udělali z toho stylový kupé, postavený na Coronetu. Nebyl ale moc úspěšněj, protože ten fastback vypadal na Coronetu jako dobastlenej a opravdu zajímavej na tom byl jen interiér - a navíc to auto bylo míň praktický a dražší než Coronet.2) Street Hemi. Ach jo...
"takže se takto motorizovaný Coronet těšil oblibě snad jen u pravověrných vyznavačů pouličních honiček."
Tady by možná stálo za to nastudovat si, co vlastně Hemi byla, kdo si jí obvykle kupoval a kolik se jich vyrobilo.
Hemi (rozlišení street Hemi/race Hemi nikdy nebylo oficiální součástí jména) byl závodní motor, navazující na tradici motorů 413 Max Wedge (1962-1963) a 426 Max Wedge, který vznikly pro závody NHRA (drag racing) a NASCAR (stock cars). Závodní Hemi (1964-1965) se od nich lišila polokulovejma (HEMIsférickejma) spalovacíma komorama a byla ještě výkonnější než Max Wedge (wedge - klín, taky podle tvaru spalovacích komor, aby se zdůraznil rozdíl od "starý Hemi" z 50. let). Silniční (street) Hemi byl první ze "závodních" motorů Chrysleru, kterej byl relativně použitelnej i na ulici (Max Wedge a Race Hemi v silničních autech jezdily, ale byly šílený na údržbu i provoz), pořád to ale byl motor určenej výhradne pro závodníky. Točivej (jo, i když to byl sedmilitr), s problémovou údržbou (ladění dvojice 4 komorovejch karburátorů apod.) a hlavně děsivě drahej - příplatek byl u většiny aut okolo $800, při ceně Chargeru cca $3500. 440 Magnum, která nebyla o tolik pomalejší, aby to mělo význam pro kohokoliv kromě poloprofi, případě profi závodníka, stále ani ne dvě stovky.Proto se výrobní čísla Hemi pohybovala ve stovkách kusů na danej model a ročník (při celkovejch výrobních počtech modelu v řádu desítek tisíc). Nikdy to nebyl masově vyráběnej motor a byla to rarita už v tehdejší době.
Proto je taky jakýkoliv auto s Hemi hrozně drahý (nejlevnější co se dá sehnat, Coronety, Chargery a Plymouthy Satellite nebo GTX z let 1966-1967 se pořád pohybujou okolo $60.000 za aspoň trochu slušnej kus.3) Atraktivita Charger vs. Coronet - neodvažoval bych se tvrdit, že Coronet vypadal ve srovnání s Chargerem jako stánek se zeleninou. Krabice to byly obě a na Chargeru je vidět, že to je jen Coronet se šikmým zadkem. Mě osobně se sice první Chargery líběj, ale obecně jsou (i v americe) oblíbenější Coronety. Právě kvůli designu byl taky první Charger poměrně obchodně neúspěšněj a nezachránil ho ani okouzlující interiér (mimochodem, má elektroluminiscenční podsvícení budíků).4) "Charger byl postaven na ještě větším samostatném rámu, než měla Barracuda"
Cože????
Charger je, stejně jako všechny produkty ChryCo z tý doby (s výjimkou Imperialů) samonoska a NENÍ postavenej na rámu!
A pokud tím byla myšlena samostatná platforma, tak je to taky blbost, protože Charger není nic jinýho než navoněnej Coronet.5) "Také příď však působila kompaktním dojmem, protože čelní světlomety byly ve dne skryty pod výklopnými mřížkami."
Taky blbost. Pod odsouvacíma mřížkama jsou světlomety pozdějších Chargerů, stejně jako mnoha dalších z tý doby. '66-'67 Charger má jiný, mnohem zajímavější řešení. Světlomety jsou vsazený normálně v mřížce ve stěně "bloku", kterej se může otočit a na jeho druhý stěně (za tří, má to průřez trojúhelníku) je mřížka bez světel. Takže když jsou světla otevřený, vypadaj jako by byly napevno v mřížce.6) "Na přání však mohla být vepředu běžná třímístná lavice. "
Nemohla. Třímístná lavice nebyla v prvním Chargeru nikdy, v '66 měly všechny dlouhou konzoli. V roce 1967 bylo možný na přání dostat "buddy seat" - prostřední úzkou sedačku, která sice spolu s krajníma tvořila lavici, ale technicky to lavice nebyla (posouvaly se odděleně).
Mimochodem, zajímavý je, že v týhle konfiguraci měly Chargery '67 tři místa vpředu a dvě vzadu. Divný, co?7) "Ačkoli byl Charger k dispozici také s motory 318 (5,1 l), 361 (5,8 l) a 383 (6,2 l), skutečným trhákem se záhy stala právě verze s motorem 426 Hemi."
Já vím, opakuju se - ale odkdy je pět set prodanejch kusů trhák??8) "přezdívalo se mu King Kong nebo Hemi Hummer."
Fakt? Tuhle přezdívku jsem nikdy neslyšel, a to jsem slyšel hodně. Hemi se přezdívalo "Elephant" kvůli velkejm ventilovejm víkům - jinak o ničem nevím (a myslím, že bych věděl, kdyby se to vážně používalo a nevymyslel si to někdo někde na netu).9) Důrazný oddělení od řady Coronet. No nevim. Je pravda, že '68 Charger a Coronet už spolu nesdílejí žádnej vnější plech karoserie, ale pořád jsou stejný skla (s výjimkou zadního), celej interiér (Charger odpovídá luxusnějšímu interiéru z Coronetů 500 nebo R/T) a veškerá mechanika.10) Čím se projevila modernizace interiéru v roce 1969? Možná jsem blbej, ale já je od sebe nepoznám...11) "Byl nabízen ve třech řadách: jako komfortní Charger SE (Special Edition), Charger 500 a speciální Charger Daytona s pozměněnou přídí a mohutným spoilerem vzadu."
Ve třech řadách, jo? Dovolil bych si pochybovat...
Charger - zakladní model
Charger SE - luxusnější výbava
Charger R/T - sportovní výbava
Charger 500 - speciální model, postavenej pro závody NASCAR a předchůdce Daytony. Sériový Chargery měly totiž tragickou aerodynamiku (designér měl rád aerodynamický tvary, ale nerozumněl aerodynamice) měl masku z Coronetu '68, posunutou do roviny s krajema blatníku (ne zapuštěnou jako stadnardní model, u kterýho to způsobovalo brutální aerodynamickej odpor) a zadní okno nebylo zapuštěný mezi sloupky, ale v rovině s nima (sériový řešení produkovalo vztlak). Pětistovek '69 se vyrobilo 500 (homologační série).
Pozor, nezaměňovat s rokem 1970, kdy byla 500 normální označení výbavy.
Charger Daytona - jako Charger 500, ale dovedený ještě dál - na přídi byl špičatej nos, na prdeli křídlo. Vzácný, raritní, ceněný. Možná si to zasloužilo trošku delší zmínku.12) Docela by mě zajímalo, co přivedlo autora k myšlence, že modelem 1969 končí zlatý období Chargeru - 1970 měla stejnou karoserii, jen s jinou přední maskou (nárazník kolem dokola), stejný motory atd. - je to ještě druhá generace (1968-1970).
K zásadní změně karoserie došlo až v roce 1971, kdy se Charger zkrátil, dostla výrazněji oblý tvary a trochu jakoby "ztloustnul". Nicméně i 1971 a 1972 ještě patřej do "zlatý doby" - '71 měla opět stejný motory jako '70, byl to poslední rok pro Hemi, dal se koupi Six Pack, naopak jako novinky se objevily příplatkový spoilery vpředu i vzadu nebo výsuvný sání na kapotě "Air Grabber". 1972 je už o něco slabší, ale pořád ještě patří do "zlatý éry muscle cars".13) Možná by stálo za zmínku, že Charger nebyl typicky sportovní auto a zdaleka ne všechny Chargery by se daly považovat za muscle cars. Základní Charger byl prostě stylovější a o něco dražší verze Coronetu (což byl standardní midsize Dodge, kterej existoval i jako sedan a kombi) a s čímkoliv slabším než 383 Magnum (počítaje v to i základní 383) to bylo prostě normální auto na ježdění, krotký, pohodlný a prostorný. Za muscle cars se dají označovat až verze R/T, případně i základní modely, pokud ovšem měly dostatečně silnej motor - opět stejně jako u Coronetu, kterej měl s Chargerem společný i nejsilnější motory.Takže pane Duchoni, příště prosím vás takhle ne - zkuste si o tom autě aspoň něco pořádně přečíst, než o něm začnete psát. Tohle je tak za 4 (pětka to není za snahu napsat něco o Chargeru).

Jeniik
14. srpna • 14:01

Obdivuju tvoji energii, já si jen povzdechl něco ve smyslu "kolega dopsal požadovaný počet znaků, ukončil zlatou éru, zavřel google a šel na pivo"...

Bob Ash
14. srpna • 14:12

A přitom kdyby napsal ještě druhej díl (na kterej by bylo materiálu dost), tak si vydělal víc peněz ...Jeho škoda :-D

Jiří Duchoň, autor
14. srpna • 14:31

Dobrý den, děkuji za Vaši v některých ohledech oprávněnou kritiku. Článek vzniknul z poznámek, které jsem si kdysi udělal po rozhovoru s chlapíkem (Čechem), který emigroval, po revoluci se vrátil, zde provozoval autoservis a před dvěma lety zemřel. Hlavní je, že v USA dva chargery měl. Byl to inženýr a tato auta znal do šroubku. Pokud jsem se dopustil nějakých nepřesností, bylo to zapřičiněno zřejmě hlavně dlouhou dobou, která od mého rozhovoru s tímto pánem utekla. V řadě poznámek máte pravdu, v jiných mám pocit, že jste se snažil nepřesnost najít za každou cenu. Každopádně děkuji za Váš vyčerpávající komentář, který jistě ocení i ostatní čtenáři!

Bob Ash
14. srpna • 15:00

Rozhovor s mechanikem, kterej kdysi dávno měl dva Chargery může být zajímavý, ale není ideální nápad na něm stavět článek o historii modelu - vlastnictví auta ještě nezakládá patent na vědomosti o jeho historii a naopak. Navíc pravděpodobně ty Chargery vlastnil někdy v 80. letech, kdy to byla prostě levná plečka, jejíž historie zajímala pár nadšenců (kromě Hemi, Dayton a podobejch nesmyslů, který už tehdy stály stejně jako nový auto).Když píšete o historii nějakýho auta, není nic snazšího než použít Google a někde si o něm něco najít - třeba na www.allpar.com, www.musclecarclub.com a leckde jinde. Aspoň něco tušit o tom, co vlastně byla Hemi za motor a nebo neusekávat "zlatou éru" v polovině generace by se docela hodilo.Jinak nepřesnosti jsem nehledal záměrně, ale zrovna u Chargera a příbuzných modelů (Coronet, Super Bee, Road Runner a spol.) mě praští do očí leccos, čeho si většina lidí ani nevšimne. Už nějakou dobu se o tyhle auta zajímám, takže o nich něco málo vím, pár jsem jich řídil a mám '68 Coroneta (na Chargera 68-70 nezbyly peníze, 71+ se mi nelíbí a má ošklivej vnitřek, '66-'67 je vražednej na renovaci, takže ve výběru zbyl Coronet / Plymouth Satellite a jejich klony). Pár těch věcí docela detaily byly, ale některý prozrazujou neznalost věci...P.S.:
http://www.tuning.cz/article/0499/dodge-charger
http://www.tuning.cz/article/0500/hemi
http://www.tuning.cz/article/0521/road-runnerVím tam sice taky minimálně o jedný botě (rozdíl mezi měřením SAE a DIN nebyl na kolech/na motoru, nýbrž s příslušenstvím/bez), ale omlouvá mě, že jsou to první tři články, co jsem napsal :)

ANDREA 44
13. srpna • 23:58

Radši hondu crx ta si vezme na 100 km to co tahle popelnice na volnoběh :-)):-))

Ivan
12. srpna • 23:12

425 koní a zrychlení 100 km/h za 7,6 s??!!?? To je asi nějaký omyl, ne?

Bob Ash
14. srpna • 12:49

Z hlavy nevím, ale asi tam nějaká chybka bude - odpovídat bude údaj u tý '68 (tam bylo něco přes 5s), protože '66 a '68 je stejný auto se stejným motorem jen v jiný kastli. Není důvod, proč by jedno mělo bejt pomalejší...

Tada
12. srpna • 23:44

Co bys chtel, kdyz mas jen 3 kvalty... :-P

petrikzviera
13. srpna • 6:04

Lenze nezabudaj, ze na tu stovku to spravi na prvom stupni. Takze to bude na 100% nespravny udaj. Moj Durango 5.7 Hemi prehadzuje na dvojku pri 80km/h. Nikdy som vsak nemeral zrychlenie, ale mam pocit, ze rovnaky cas mam s mensim a slabsim motorom,
takze si skor myslim, ze to musi byt okolo 5s.B-]

BlackRider
13. srpna • 9:16

A mas to i stejne tezky? Muj stroj ma jen 143 koni, ale zrychleni z nuly na 100 ma pod 3 sekundy :). Vazi totiz 190kg :).

petrikzviera
13. srpna • 17:05

Neviem kolko vazi stary Dodge Charger, opytam sa syna lebo to je jeho sen, ale Durango ma prazdne asi 2.5 tony a je vecsie, takze to bude asi podobne.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Bob Ash
14. srpna • 13:55

Cca 1400-1800kg prázdnej, podle výbavy a motoru.

duuri
13. srpna • 16:23

hej ale ty si darca organov..B-]

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomcat
13. srpna • 17:00

fremy
12. srpna • 18:37

To je americký krasavec. Muscle car, který mi stál pod okny.http://www.fremy.ic.cz/blog/2007/08/07/plymouth-duster/

Bob Ash
14. srpna • 13:57

Najs uan. Akorát ty kola jsou děsný. Mělo to český značky? Nevěděl jsem, že tu nějakej Duster je...

Martin
12. srpna • 11:19

Škoda, že z dovozem "ojetin" to je takový. Vím o Chargeru z 6tejch ale neni to EU = nepřihlásitelné, ikdyž je ve stavu lepším než kde které Felicie II. z 95týho :-( Prostě pomsta že někdo starší\staré auto a nechce běžné, šedé , rodiné auto.Pro případné radili o veteránské značky\papíry nemám zájem. Je to znouze cnost pro leštiče. Pro mně je Amerika (Cuda, Mustang, Charge, Corvete atd...) Harley na čtyřek kolech , tedy na ježdění.

Veteransky papiry
12. srpna • 14:01

jo asi nevis uplne o cem mluvis, s temahle papirama muzes jezdit kazdy den, bez omezeni, a platis daleko mensi povinny ruceni coz u tehle velkych motoru je docela znat, takze v cem se ti zdaj blby? :-P

Martin
12. srpna • 17:28

Bejt členem nějakyho združení \klubu kde mi to možná nekdo certifikuje \ problém jménem cesta do zahraničí a k tomu nutné podklady, nebo pojišťovna.Ano když sem o nich uvažoval nebyly, ani na obyčejné ježdění, smělo se stím jezdit jen občas (prakticky jen na srazy, auto "certifikoval" zasloužilý činovník nějakého klubu. Který nedělal vůbec problémy on byl probém (snob, leštič, důchodce....)Pojišťovna kde to samý auto na značkách je nezajímá (oni tomu nerozumí to auto jim nic neřekne) a vklidu ho pojistej jako jiný starý auto (Škoda S1xx , Taunus a jiné pekáče), ale když zjistej že to je veterán (veteránské papíry) tak hnedka prepnou na kategorii Lambo a spol a dělají problémy.Cesta do zahraničí vypadala jak když se dotyčný snaží vyvést kradeného RembrantaZ to PR se na zadek fakt neposadim mam pocit že to je to nejmenšíTohle jsem pozoroval a doslechl se od mého kamaráda, který se snažil přihlásit starého Citróna (tvz. Fantomase) a Volhu. No dle jeho vyjádření nikdy víc.

Bob Ash
14. srpna • 12:48

Takže - členem klubu bejt nemusíš, pokud máš auto v odpovídajcím stavu, udělaj testace i nečlenovi (akorát je to většinou dražší - třeba pětikilo vs. dva litry).Ven se dá jezdit bez omezení, problém je možná u aut starších xx desítek let (někde je nějaká hranice, kde už se to potom nesmí vyvážet bez povolení), ale s amerikou ze 60s není problém, můžeš jezdit kam chceš a jak chceš.Pojistka - havarijní a proti krádeži nevím, nepojišťuju. PR zadarmo.

Martin
14. srpna • 16:24

udělaj testace i nečlenovi - problém byl že nechtěl.

Caddy
12. srpna • 11:50

ja mam taky veteranske papiry a neprijde mi, ze bych jen lestil a nejezdil :)

Martin
12. srpna • 17:29

Podle těch aut nejste člen klubu ale hádám zakladatel nebo činovník. Když Vám to nevadí organizujte se jak chce te mě by to štvalo.

Jeniik
14. srpna • 14:13

já se tě kolego nechci dotknout, ale z toho co jsi tady napsal mám spíš jen pocit, že prd víš a jen prudíš.www.akav.cz www.fkhv.cz www.cadillac.cz a forum.usmotors.cz

Martin
14. srpna • 16:19

Už se stalo, neřikejte mi kolego nebo soudruhu, vyjde to nesteno dost mě to nas.Ano nevím o tom všechno a sem z toho zpruzelej, to že mi radí někdo kdo je v nějakým klubu pouvažuju za bezcený \ mimo \ neobjektivní. Podmínky jsou dost utáhlé prostě pro někoho kdo chce veterána a né pro někoho kdo chce auto na ježdění které je taky veterán.

Bob Ash
14. srpna • 13:43

LOL, Caddy a činovník :-D:-D:-DA je pravda, že Eldorado '79 je opravdu extra auto, to si u nás jen tak někdo nemůže dovolit ... bóóóóže...

Lima
12. srpna • 11:26

Nojo, ale americký motor na ekologii moc nemyslí (teď už ano) a sice se v tom nezabiješ, ale zlikviduješ vzduch jako deset filcek. Zrovna zmíněný krasavec Hemi je známý jako jeden z největších vraždičů čistého vzduchu.

party boy
12. srpna • 14:42

Ještě mi řekni, že je na tom hůř s ekologií než stará škatule nebo čiplá FRS.

Caddy
12. srpna • 11:51

no a? :-D

Rider
13. srpna • 17:34

Americke muscle cars su nadherne..... ;-)Caddy mohol by si mi dat vediet ako sa auto prihlasuje na veteranske znacky ?...a ake musi byt vlastne stare? ....staci 22 rocne auto? ... nejake info by sa siklo... ;-)Napis prosim ta na mail stanley008@azet.sk

Ic3g3org3
12. srpna • 11:42

no jo, ale kdo by mu odolal, že?

Radek Ondrášík
12. srpna • 11:46

Já klidně. Ty staré pěti tunové herky, co jsou rády, že umí jet rovně mi osobně nic neříkají. Kdyby nebyly, neměl bych pocit, že mi na světě něco schází. Každopádně, když se někomu líbí, ať jich má klidně plnou garáž.

Martin
12. srpna • 17:43

...staré pěti tunové herky, co jsou rády, že umí jet rovně... mi se bavíme o železničních vozidlech?Je škoda že zvláš stará Americká auta stala ikonou pro špatná, nepoužitelná auta z velkou spotřebou a zátěží pro přírodu. A automaticky bez ohledu na realitu to nové Evropské\Asijské je lepší. Které sice mají horší pasivní bezpečnost, na konci životnosti sou si možná spalinama a potřebou na tom stejně. Ale holt máme tu ďábla Americké auto :-(Jo jenže spousta zaplacených technických a různých(hrůzných) chiptuningů tyhle auto v pohodě dožene. Neřekl bych že to je tak přitažené za vlasy. Mě připadá lepší jeden Charger 196x s pořádnou technickou, než něhaký Evropský\Japonský hit z roku 198x něco s "taky technickou".

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Radek O.
12. srpna • 18:46

Je třeba se smířit s tím, že 100 lidí, 100 chutí. Mi ta auta nepřirostla ničím k srdci. Pro mne jsou to přerostlé poplenice, které nemají žádný význam. Ale respektuji rozdílnost názoru a fakt, že někdo to vidí úplně jinak, než já. Proto je dobře, že tu každý máme auta, která nás osloví a můžeme si tedy vybrat.

Tonda
12. srpna • 21:01

- a proč nám to tady teda vykládáte ?
Respektujte a nepoučujte o pětitunových popelnicích.
Všichni víme, že jste zatím dospěl k hot hatchům ... :-)

Radek O.
13. srpna • 7:39

odpovím stejně: a proč sem píšete?

petrikzviera
12. srpna • 7:30

Mam hemi v Dodge Durango 5.7L. Ma to krasny zvuk. Kde sa hrabe Ford alebo Chevy.
Dodge eats Ford and shits Chevy:-D:-D:-D

mustang
21. srpna • 17:15

tak to teda stebou nesouhlasim
koukni se na ford mustang boss 302

mira pavlik
7. května • 13:02

rad bych si koupil nejaky auto ale chtel bych Hemi radsi posilejte mi to zde na email
dik

epsyn
17. listopadu • 21:40

mam toho samyho duranga..taky jsem moc spokojeny...skoda jen ze jezdim za 18.6;-)

Bob Ash
14. srpna • 13:46

Akorát nová Hemi a stará Hemi je něco úplně jinýho - nová Hemi je sice skvělej motor, ale je to normální masovka (která se najde v kdejakým SUV ;-) ), zatímco stará Hemi byl exot a závodní bestie...

petrikzviera
14. srpna • 23:08

Ano, je to masovka. A predsa je to original. Pushrod s polgulovitym spalovacim priestorom.
Akurat elektronika a vstrekovanie je ina. Nikto iny Hemi nerobi. Takze mas pravdu. je to masovka, ale najdes ju iba v autach koncernu Daimler Chrysler a aj to iba v par modeloch
a iba vo velkosti 5.7L a 6.1L, takze az taka masovka ako si myslis to zase nie je.:-D

Bob Ash
15. srpna • 1:55

Jednak pokud vím nemá nová Hemi čistě polokulovej spalovací prostor (HEMI je už hlavně obchodní název), jednak to nemá s původní Hemi nic společnýho (426 byl big block, nová Hemi je small-block, příbuznej spíš s 318, 360ci (5.9). Neříkám, že to není dobrej motor - naopak je vynikající a z praktickýho hlediska je lepší než 426 Hemi, což byla závodní ptákovina.Ale masovka to rozhodně je - ono těch "pár modelů" je skoro všechno od Chrysleru (DC už neexistuje) co má osmiválce a Hemi postupně vytlačuje starou 5.9. A těch Durang, Ramek, 300C, Chargerů, Magnumů a podobnejch vehiklů se už za ty roky, co se Hemi dělá, vyrobilo vážně hodně. Což je fajn, protože jí možná budu potřebovat na jeden projekt a díky jejímu rozšíření jsou použitý relativně levný (a budou ještě levnější).A ani s těma objemama nemáš pravdu, už se tuším dá (jen jako crate engine, nikam se sériově nemontuje) objednat 392ci, tedy tuším 6.4L. Jo a nevím, proč by motor o normálním objemu nemoh bejt masovka - nejvyráběnější motor na světě je tuším Chevy Small Block, kterýho se nedávno udělal stomiliontej kus :))

petrikzviera
15. srpna • 4:36

Ok Bob, takze koniec teoretizovania. Pozrel som sa ti na tie Crate engines u mojho predajcu.
Na tejto adrese najdes vsetko co potrebujes http://www.chryslercanada.ca/hemi/en/ .
Takze ako som pisal, HEMI NIE JE LEN OBCHODNA ZNACKA !. Montuje sa len do 7 modelov aj to len za priplatok . Je tam Kompletna Historia HEMI , aj ked len v skratke, popis motora vcetne noveho HEMI a takisto tie Crate engines.
Dodava ich Mopar, co je vlastne dodavatel nahradnych dielov pre concern Daimler Crysler.
Je tam aj model 7L, 7.7L, 8.7L a 8.9L HEMI s 900 HP !!!
Na ceny sa ti mozem opytat zajtra.
Este raz. Hemi je Hemi.B-]

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jeniik
15. srpna • 15:15

Já se nechci opírat do tvého zápalu pro věc, ale myslím, že bys měl kouknout sem:http://auto.howstuffworks.com/hemi2.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi_enginea pak samozřejmě zde: http://www.allpar.com/mopar/hemi/Hemicntr.htmlale to je na dýl ;-)

Bob Ash
15. srpna • 13:03

Jenomže ty pořád pleteš dohromady dva motory. Starou Hemi, což byla rarita a exot, a novou Hemi, což je normální masově vyráběnej motor (podle allpar.com si jí u modelů, kde je v nabídce, objedná 45% zákazníků).Oba jsou to super motory, ale vzájemně spolu nemaj vůbec nic společnýho - dokonce ani hemisférickej tvar spalovacích komor, kterej je příšerně neefektivní pokud jde o emise. Nová Hemi se prostě Hemi jen jmenuje, jinak je to nástupce small blocku 360ci (5.9), jen je menší, lehčí, úspornější a výkonnější. To spolu se slavným jménem přineslo úžasný úspěchy.Naproti tomu stará Hemi byl big block, založenej na bloku RB (např. 440ci Magnum), jen s nějakejma úpravama a pochopitelně s jinejma hlavama, který měly opravdu polokulový spalovací komory. Narozdíl od nový Hemi, která je vyráběná po stovkách tisíc a ukousne velkou část prodejů, bylo starou Hemi zřídka vybaveno víc jak procento vyrobenejch kusů danýho modelu (většinou ještě míň - u modelu s řádově 80.000 prodanejch kusů mělo Hemi třeba pět set). Byl to závodní motor, nepraktickej a nekultivovanej pro běžný použití, noční můra na údržbu a hrozně drahej (30% ceny běžnýho auta). Byl ale na ulici i na dragstripu skoro neporazitelnej, proto je to taková legenda.Pokud jde o crate engines, dělaj se obě varianty. Novou Hemi si můžeš koupit jako 5.7, 6.1 a navíc 6.4, která se sériově do aut nemontuje a prodává se jen jako aftermarket.
Od 90. let se ale jako crate engine znovu dělá i stará, opravdová Hemi, v objemech 426, (tuším) 472 a 528ci.
6.1 přijde asi na $7k, 426 tak na $13k, 528 skoro na dvacet. Použitou 5.7 koupíš za $3500, na 426 za tyhle peníze koupíš tak možná sání - originální Hemi jsou nehorázně drahý.

Mr._Dragon
4. září • 20:39

Jo motory HEMI byli dražší a míň se dělali, protože jak si napsal byli závodní. Ale aby se mohli dostat na okruh museli se dělat seriově. Dělali se malo a nebyla na ně skoro zaruka a ta padla jak byli extremě zatěžovaný a pak se začla dělat 300 ( motor ) a ten mu jakž takž stačil. a zaklad hemi je furd stejnej jen to neni 7L velká kráva v lehkym autě

petrikzviera
15. srpna • 15:40

Ja nic dohromady mepletiem. Ja som ti len napisal ze novy Hemi 5.7L ma zo starym spolocny
pushrod system a HEMISFERICKU HLAVU. Ty mi tu stale vykladas, ze to je len obchodna znacka, tak tu prestan prosim ta pisat take bludy.5.7-LITRE HEMI V8
The 5.7-litre HEMI engine is an internally balanced pushrod, OHV 90-degree V8. The cast iron block is a deep-skirt design with cross-bolted main bearing caps. The aluminum cylinder heads feature two valves per cylinder, hemispherical combustion chambers with dual spark plugs and coil-over-plug ignition. An Integrated Air Fuel Module (IAFM) incorporates the function of 26 individual components in the induction and fuel system, reducing cost, weight and engine plant complexity. The 5.7-litre HEMI was Chrysler Group's first application of an electronic throttle control in a rear-wheel-drive vehicle. The power plant's simple and efficient design means servicing and repairs are easier and less costly.Pises ze "Oba jsou to super motory, ale vzájemně spolu nemaj vůbec nic společnýho - dokonce ani hemisférickej tvar spalovacích komor, kterej je příšerně neefektivní pokud jde o emise. Nová Hemi se prostě Hemi jen jmenuje..."
Co je dalsi blud, ktory tu chces omielat dookola.HEMI is a DaimlerChrysler registered trademark for engines that use hemispherical-shaped combustion chambers. This means the combustion chambers look like upside-down bowls, with two large valves opposite each other at 90 degrees to the cylinder bank axis, with separate individual rocker-shaft assemblies.The hemispherical shape offers several advantages over ordinary engines, including: lower surface-to-volume ratio for less heat and energy loss; enhanced intake airflow; room for larger intake and exhaust valves; and excellent adaptability to higher compression ratios.Moj zdroj je tu. Pisem ti ho znova, lebo si sa predtym nepozrel.
http://www.chryslercanada.ca/hemi/en/
Dnes pojdem priamo do predajne a opytam sa na ten tvoj 6.4L ktory tu stale omielas, lebo ja ho tu nevidim. Mopar Performance 5.7-litre HEMI Crate EngineOffered in multi-port injection (MPI) and carbureted versions, the Mopar Performance 5.7-litre HEMI crate engine features a cast iron cross-bolted cylinder block with aluminum HEMI twin-plug cylinder heads. It is modified to include an integrated "plug and play" engine controller for easy installation into most vehicles. This powerful HEMI crate engine produces 360 horsepower (268 kW) @ 5700 rpm and 360 lb-ft (488 Nm) of torque @ 4500 rpm.For muscle car enthusiasts seeking the biggest and most power available in a crate engine, Mopar also delivers the new 540 cubic-inch (8.9L) aluminum HEMI crate engine. Available carbureted, blown or show-polished, the 540 cubic-inch aluminum crate engine delivers 650 to more than 900 horsepower (450 kW to more than 670 kW), depending on engine configuration.Mopar Performance 426 HEMI Crate Engines
Mopar offers three versions of the classic 426 (7-litre) HEMI; one producing 465 horsepower (347 kW) and 486 lb-ft (659 Nm) of torque; a 472 (7.7-litre) HEMI, with 525 horsepower and 540 lb-ft (732 Nm) of torque; and the massive 8.7-litre 528 HEMI, boasting 610 horsepower (455 kW) and 650 lb-ft (880 Nm) of torque. Each of these Mopar HEMI Crate engines includes all-new components built to original specifications, and is delivered completely assembled, from the intake manifold to the oil pan.Takze napis tvoj zdroj na vsetky tvoje tvrdenia ty neomylny teoretik.
Ja pouzivam HEMI kazdy den, kupujem z Moparu nahradne diely a ten katalog budem mat dnes v rukach po ceste do roboty.B-]

Jeniik
15. srpna • 17:41

abych se boba trošku zastal: The 6.4 liter version, at a historic 392 cubic inches, due in 2008 with the Dodge Challenger, does the SRT-8 one better, and we'd like to know how since the extra size isn't all that much. It generates a full 505 horsepower. Because it’s a crate engine for racing only, it’s quite possible that some sacrifices made for gas mileage and emissions reduction in even the SRT-8 version (6.1 liters, created in mid-2005, and not using multiple diplacement) have been removed. However, this is a race-only engine, and is not emissions legal or necessarily even practical for street use.http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.htmljinak samozřejmě ten katalog není problém najít i na netu, každopádně "nová hemi" je nový blok, smallblock ke všemu, je to v současnosti ve verzích 6.1 a 5.7 jediná street legal hemi a i když je to motor který se mi líbí, s původní hemi nemá mechanicky nic společnýho. Koncepci však ano. (i když je to SB prostě a nahrazuje 360 místo toho, aby to byl top of the range race engine).http://www.mopartsracing.com/parts/blocks.htmlOstatně i každý kdo se v tomhle pohybuje ti řekne, že jsou dvě Hemi: Stará - klasická a nová. To že se pak jedná spíše o rodiny motorů, než konkrétní motory je věc další...

Bob Ash
16. srpna • 12:09

Ještě bych doplnil, že rodiny Hemi nejsou dvě, ale čtyři.1) Nejstarší Hemi z 50. let, dělalo se jich asi pět verzí (z hlavy si vzpomenu 345ci, 392ci), relativně masově vyráběná, spousta dražších modelů jí měla jako standardní motor.2) Závodní Hemi z 60. let a její mírně civilizovanější verze pro homologační účely a pro drag racing. To, co všichni znaj jako tu pravou HEMI, to, co zvedá ceny čehokoliv, v čem to bylo z fabriky namontovaný, do astronomický výše.3) Australská šestiválcová Hemi (montovala se do Australskýho Chargeru Valiant a pár dalších podobnejch vehiklů).4) Nová Hemi, nástupce small blocku 360 Magnum a přibližně hemisférickejma hlavama a téměř bez podobnosti s jakoukoliv z předchozích Hemi. Pokud bereš jako podobnost to, že je to taky jednoduchá pushrod-V8, tak to je 360 taky.

petrikzviera
15. srpna • 18:02

Presne to som tvrdil od zaciatku. Nova mechanika + MDS, ale stara osvedcena koncepcia.
Nebolo by predsa normalne , aby dali 60 rocny motor do noveho auta.O tom sa hadam bavit nebudeme.
Takisto ten 6.4L bude k dispozicii az v 2008. Niekto mi tu ale vytrvalo tvrdi, ze si ho mozes kupit uz teraz. Mozno tak objednat, ale nie kupit. Opytam sa dnes.
Nejdem znova rozoberat vsetky nepresnosti co napisal o hemisferickom tvare a emisiach.
Uz som to pisal vyssie.

Bob Ash
16. srpna • 12:11

To, že si ho nemůžeš objednat normálně na jejich stránkách neznamená, že neexistuje...Jo a byl bych opatrnej s označováním lidí za teoretiky, když je neznáš ;)

petrikzviera
16. srpna • 18:17

OK Bob, takze vidim, ze teoreticky to mas nastudovane. Na tej istej stranke co si sem poslal http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html
pisu tieto parametreSpecifications are for the engine in the 2500 trucks.Power (SAE net): 345 bhp (257 kW) @ 5,400 rpm
Torque (SAE Net): 375 lb.-ft. (508 Nom) @ 4,200 rpmDisplacement 345 cu. in (5,654 cu. cm)
Bore x stroke 3.92 x 3.58 (99.5 x 90.9)
Valve system 16 pushrod-operated overhead valves, hydraulic lifters with roller followers
Fuel injection Sequential, multi-port, electronic, returnless
Construction Deep-skirt cast iron block with cross-bolted main bearing caps. Aluminum alloy heads with hemispherical combustion chambers
Max. engine speed 5,800 rpm (but valves were tested to 6,200)
Fuel requirement Unleaded mid-grade, 89 octane (R+M)/2 - recommended, Unleaded regular, 87 octane (R+M)/2 - acceptableTakze : Aluminum alloy heads with hemispherical combustion chamber.
Nepisu nejaky polyspherical, pretoze vsetci uznavaju, ze inac sa to spravit nedaOstatne je v rovine teorie, pretoze ked tam chcu dat dve sviecky a ventyly, tak to samozrejme trochu deformuje povrch, ale je to stale podla Mopar, Allpar a Daimler Crysler
hemispherical combustion chamber. Ostatne ,je tam aj obrazok, takze citatelia si mozu pozriet tu hemisphericku hlavu. Tvoj vyklad ma nezaujima, drzim sa originalnych specifikacii a samozrejme fotiek, ktore su k dispozicii.
Co sa tyka motorov , ktore si menoval su to racing motory, vcetne 6.4L a su ilegalne pouzivat v beznej premavke, co dobre vies.
Takze ja nebudem diskutovat o niecom, co je pre mna a pre 99.9% ludi na tomto fore nepouzitelne a ilegalne, ale v com sa ty vyzivas. Ja sa vyzivam v beznej premavke so svojim Hemi. Preto som sa aj podelil so svojimi skusenostami.
Ked si chcel o tom pisat, mal si hned na zaciatku uviest, ze sa chces bavit o racing engines a nie o Dodge Charger Hemi, ktory vzdy bol a aj novy Charger je legalny na cesty a o ktorom bol aj tento clanok.
Co sa tyka toho 392 6.4L, je to predprodukcny prototyp v r 2006 vyrobeny k 50 vyrociu Hemi. Pisu to v tom clanku.Takisto pisu v dalsom tvojom odkaze z aprila, ze je to upcomming model co znamena podla dalsieho Jeniik-ovho odkazu http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html, (ktorym sa ta chcel zastat)
ze bude az v 2008 a nebude legalne na cesty ,nakolko nesplna emisie a ma velku spotrebu.
Ja by som tiez ocenil, keby si nekritizoval druhych ze nema pravdu a ze sa pletie ked ho nepoznas a sam udavas nepravdive , alebo polopravdive informacie. Preto si stale myslim ze si teoretik, aj ked mozno robis alebo chces robit racing.
Ja som naproti tomu praktik, lebo prakticky pouzivam Hemi kazdy den. Ci sa ti to paci, alebo nie.:-D

sb20
17. února • 17:14

cool ;-)

Bob Ash
16. srpna • 20:16

Dobrá, na jednom místě na stejný stránce tvrděj, že je má Hemi opravdu polysférický hlavy (a čirou náhodou je to z tiskový zprávy od výrobce) a na druhým místě, stejně jako na wikipedii, jí označujou za "polysférickou, přibližně připomínající polokulovou" s tím, že je to lepší design než hemisférická. Hemisférický spalovací prostory byly moderní a úžasný v 60. letech, teď už jsou i lepší řešení. Stejně tak není pravda, že by tím byla Hemi jedinečná, stejnou koncepci používali i jiný výrobci.O závodních motorech jsem mluvil proto, že nejslavnější Hemi (426) BYL závodní motor. Nebylo to nikdy nic jinýho, sice se to prodávalo, bylo to street legal (než se začaly řešit emise), dalo se s tím jezdit na ulici (teoreticky), ale mělo to omezenou záruku, bylo to drahý, blbě se to udržovalo, byl problém to naladit, mělo to nekultivovanej chod - prostě závodní motor. V sériovejch autech to bylo POUZE A JEDINĚ kvůli závodění - kdyby nemuseli kvůli NASCAR, tak by tenhle motor nikdy nevyráběli ani v těch stovkách kusů.
Pokud jde o 392, tu jsem zmínil jen pro úplnost - to, že není street legal není relevantní, protože ani stará Hemi (426-528ci) není v současnejch autech street legal, přesto že se prodává jako crate engine. Můžeš jí použít jen do "emission-exempt" auta (vyrobenýho před emisníma normama) a nebo do závoďáku.Ale k našemu původnímu sporu, tedy jestli je nová Hemi něco úplně jinýho než stará - Hemi, kterou máš pod kapotou ty, má s Hemi v klasickým Chargeru společnýho skoro stejně málo, jako s ní má společnýho šestiválcová Hemi z Austrálie, a nebo Porsche. Nová Hemi má podobnej tvar spalovacích prostor a je to OHV osmiválec. That's all, mate.Pokud chceš vědět, s jakým motorem ze starýho Chargeru má nová Hemi nejvíc společnýho, pak je to základní small-block 318ci - nová Hemi vznikla vývojem jeho větší verze 360ci, má podobnej blok, je podobně velká, dá se dokonce namontovat na K-member a převodovku ze small blocku.To, o co mi úplně původně šlo, a debata se od původní poznámky dostala úplně jinam, je že zatímco 5.7 a 6.1 je normální masově vyráběnej motor, zatímco 426 je polozávodní bestie, rarita a legenda. A když pod článkem původním Hemi Chargeru (kterejch se dohromady vyrobilo pár a jeho hodnota je ekvivalentní novýmu Ferrari) napíšeš "já mám taky Hemi, mám '07 Durango", tak jsem prostě prostě musel něco napsat. Srovnávat Durango s '68 Hemi Chargerem je skoro na stejný úrovni jako srovnávat Toytou Camry s tou věcí, která jezdí pod stejným jménem NASCAR.Opakuju, že nová Hemi je super motor a dokonce uvažuju o engine swapu do svýho Coroneta. Ale stará Hemi je něco úplně, úplně jinýho (a o ní neuvažuju, protože na ní jednak nevydělám, jednak nepotřebuju závodit).

petrikzviera
16. srpna • 22:53

OK ,
Beriem to.
Good luck.
Peter

Bob Ash
16. srpna • 12:03

Chrysler introduced a modern Hemi in 2003. This engine is not a true hemispherical head engine; it has a polyspherical combustion chamber, but retains the Hemi's traditional inline perpendicular valves.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi_engineEvery person we've contacted who has driven a Hemi has been impressed by its power - and the economy beats the much less powerful 360 it replaces. However, the proportion of regulated pollutants is a problem for Chrysler. Bob Sheaves noted: The Hemi design combustion chamber is one of the poorest designs for emissions - why do you think it took so long to get it into production? It almost did not make emissions test requirements even with the modifications. ... Today's Hemi is that (a "Hemi") in name only. [Editor's note: Bob is referring to the head design. It is not a true hemispherical head, but looks vaguely like a hemispherical head with parts filled in.]
http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.htmlThe Dodge Challenger Super Stock Concept is a direct derivative of the Dodge Challenger concept we've all been hearing about. Its main objective--to pay homage to the original 392ci HEMI engine by boasting an all-new 392ci HEMI crate motor. This all-new crate HEMI is available in three flavors: a carbureted version producing 540 hp / 490 lb-ft of torque, an EFI twist that has an output of 525 hp / 510 lb-ft of torque, and finally, a long block setup.
http://www.planetchallenger.com/aftermarket-news/392-hemi-dodge-challenger-super-stock-at-sema-070116.htmlhttp://www.allpar.com/mopar/hemi/392-crate.html

petrikzviera
15. srpna • 2:22

Hemi neni len obchodna znacka a s povodnym hemi ma spolocny polgulovity spalovaci priestor a takisto pushrod, ziadne OHC, co si myslim ze je dost, lebo je to zakladna koncepcia motora. Akurat tolerancie su o moc pritiahnute, preto sa tam dava olej 5W20WChrysler DC s Hemi som nikdy nevidel.
V podstate si vymenoval vsetky modely, ktore maju Hemi. Nikde viac sa okrem Jeep Hemi nemontuje.Cize ako som povedal Daimler Chrysler modely, aj to len 6 druhov .
A samozrejme, ze to nikde nie je zakladna verzia, ale Hemi je vsade za priplatok,
takze urcite neni masovka. Masovka je pre mna nejaky 2.7L, ktory je zaklad.
Dokonca aj novy charger zacina s 2.7L ,za priplatok 3.5L apotom Hemi 5.7L a Hemi 6.1L.
To mas ako keby si povedal, ze Mercedes Brabus alebo AMG je masovka.Samozrejme ze prehanam, ale Hemi je len vo velkych a vykonnych autach a vsade za priplatok.
Na tie ostatne kubatury som videl aj katalog v mojom servise. Mozes si kupit rozne kity a chromovane doplnky.Ked tam pojdem nabuduce, tak sa mozem na to pozriet.
Chevy ma nezaujima. Ako som napisal Dodge eats Ford and shits Chevy.:-D:-D

zvejkal
13. srpna • 10:03

Ahoj,
ako si spokojny s Durangom? ktory r.v. mas?

petrikzviera
13. srpna • 16:54

rok 2005. Je tam vela miesta aj na poslednych sedackach. Hodi sa to ked treba odviezt 7 ludi.
Zerie to okolo 15 aj ked komputer ukazuje 12.9, ale je to bezpecne a to je moja podmienka. Zatial bez problemov 126000km. Mozem tahat 4 tony, co sa mi hodi pre moj biznis a v zime si ho vychutnavam, nakolko trakcia je excelentna. Novy model 2007 ma par veci navyse, ako trakcnu kontrolu a Hemi s MDS ktory vypina 4 valce pri mensej zatazi, takze to ma asi mensiu spotrebu. Ale ten Hemi je fakt slavny a spolahlivy motor. Pri 120 km/h mam okolo 1950 otacok, takze ticho. Ale ked na to dupnes, tak si uzijes:-D

zvejkal
13. srpna • 18:38

jo, dik...
zatial ticho zavidim :)

Doporučujeme

Články odjinud