Dodge Challenger: před 40 lety byla ukončena výroba kultovní generace

Pouze v letech 1970 až 1974 koncern Chrysler vyráběl svůj velký a silný model Dodge Challenger. Na svého adekvátního nástupce pak Challenger čekal až do roku 2008…
Seznam kapitol
  1. (Nepřímo) proti Mustangu, Anabáze jménem Barracuda, Challenger v roce 1970
  2. Magnum!, Tiché vyklízení pole

(Nepřímo) proti Mustangu

Vůbec prvním nositelem jména Challenger se stala omezená série Dodge Silver Challenger, jež byla na jaře roku 1959 představena jako zvláštní typ čtvrté generace řady Dodge Coronet. Tyto vozy byly dodávány výhradně s karoserií kupé na podvozku s rozvorem náprav 3 100 mm a se stříbrným lakováním. Základem byl řadový šestiválec Gateway 3,8 l, na přání pak vidlicový osmiválec red Ram 5,3 l, standardem byla třístupňová, manuálně řazená převodovka, za „automat“ se připlácelo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Silver Challenger z roku 1959 byl derivátem řady Coronet

To však byl pouze prolog pro vznik slavného modelu, jenž se zapsal do dějin amerických muscle cars až později. První generace samostatného modelu Dodge Challenger byla představena s podzimem roku 1969. Sdílela řadu komponent s příbuzným a o něco menším typem Plymouth Barracuda (platforma B) a vyráběla se do roku 1974. Koncern Chrysler chtěl Challengerem využít rozmachu kategorie „ponny cars“, tedy lehkých a výkonných vozů, jejíž tradici založil o šest let dříve Ford Mustang.

Ford Mustang: historie americké legendy

Ford Mustang: historie americké legendy

Koncern General Motors na Mustang zareagoval docela rychle premiérou modelů Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird, pánové z Chrysleru ale poněkud zaspali. Nebo ne…? Challenger technicky spřízněn s Barracudou třetí generace, přičemž její první generace byla zřejmě skutečným zakladatelem třídy „ponny cars“. Představena byla totiž už 1. dubna roku 1964, tedy o několik týdnů před prvním modelem Ford Mustang 1964

Anabáze jménem Barracuda

Jistě, Lee Iacocca byl génius, což potvrdil i mnohokrát pro premiéře Mustangu, nicméně koncern Ford tehdy nebyl jediným, kdo správně odhadl demografickou situaci a mířil ke kompaktním, cenově dostupným sportovním vozům. První Barracuda nabízela i přes relativně atraktivní dvoudveřovou karoserii s efektním panoramatickým oknem v zádi veskrze konvenční, jednoduchou a ve své době již tisíckrát zaplacenou techniku modelu Plymouth Valiant, byl tedy postaven podle podobného receptu jako Mustang, jenž stanul na srovnatelném základu v podobě řady Ford Falcon.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Plymouth Barracuda v roce 1964 předběhl Mustang, ten jej ale v prodejích zadupal do země

Ačkoli byla první Barracuda k dispozici s šesti i osmiválcovými motory s objemy 2,8 až 4,5 l, impozantní nástup Fordu Mustang ji odstavil na samý okraj zájmu zákazníků. O důvodech tohoto legendárního úspěchu se s odstupem času můžeme jen dohadovat (vždyť ruku na srdce, původní Mustang v žádném ohledu vysloveně převratný nebyl), ovšem šlo zřejmě o kombinaci enormně široké škály prvky volitelné výbavy v kombinaci s brilantně provedenou reklamní kampaní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Challenger 1970 s karoserií hardtop

Ale zpět k Challengeru. Oč později přišel, o to více variant nabízel. Dodával se v karosářských verzích kupé a kabriolet a s širokou škálou šesti a osmiválcových pohonných jednotek, do níž Chrysler vměstnal prakticky všechny motory, které tehdy ve svých továrnách vyráběl. Manuální převodovky měly tři, nebo čtyři rychlostní stupně, k dispozici byl ale také třístupňový „automat“ Torque Flite.

Challenger v roce 1970

Challenger byl ve všech ohledech o něco větší než Mustang, zároveň měl lepší výbavu a byl také nepatrně dražší, čímž nakonec na trhu zamířil spíše proti derivátu Mustangu v podobě modelu Mercury Cougar. Design jeho karoserie je dílem Carla Camerona, jenž pracoval také na modelu Dodge Charger v roce 1966. Pro Challenger využil svých starších náčrtů určených původně pro plánovaný stroj s turbínovým motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Otevřená verze karoserie byla vyhrazena provedení R/T

Veřejnost nešetřila nadšením, během prvního roku se prodalo plných 76 935 Challengerů. Záhy se však začala hlásit ropná krize, jež spolu s odklonem poptávky od vozů „ponny cars“ vedla k citelným propadům prodejů, které rok od roku padaly. Poslední Challenger sjel z výrobní linky roku 1974 a nesl pořadové číslo 165 500. Dodge Challenger se vyráběl v továrnách Chrysleru v Hamtramcku (Michigan) a Los Angeles (Kalifornie).

Dodge Charger 426 Hemi: pán silnic

Dodge Charger 426 Hemi: pán silnic

Dlouhý byl 4 859, široký 1 933 a vysoký 1 293 mm a stál na podvozku s rozvorem náprav 2 794 mm. Challenger se už v prvním roce své produkce dodával ve čtyřech verzích s karoserií kupé: Challenger Six, Challenger V8, T/A Challenger (pouze v roce 1970) a Challenger R/T, jenž byl v letech 1970 a 1971 dodáván také jako kabriolet. Nejlevnější modely disponovaly řadovými šestiválci s objemem 3,2 a 3,7 l.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohled do útrob Challengeru s motorem 318 z roku 1971

Challenger V8 byl osazen osmiválcem s objemem 5,6, nebo 6,3 l a dvojitým karburátorem, ve všech případech doplněným třístupňovou manuální převodovkou. Pouze varianta 6,3 l V8 s výkonem 290 koní byla kombinována výhradně s „automatem“ Torque Flite. Verze Challneger R/T (Road/Track) byla určena zákazníkům prahnoucím po rychlosti. Ve svém standardním provedení se dodávala s osmiválcem Magnum 6,3 l o výkonu 335 koní (300 koní pro rok 1971 díky snížení komprese).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. (Nepřímo) proti Mustangu, Anabáze jménem Barracuda, Challenger v roce 1970
  2. Magnum!, Tiché vyklízení pole

bazar

Dodge RAM 5,7
Rok výroby: 2005
Stav: 87 497 km
Cena: 380 000 Kč
Chrysler 300C 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 163 262 km
Cena: 167 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2,8
Rok výroby: 2007
Stav: 227 736 km
Cena: 95 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků