Kapitoly článku:
Pod křídly Chrysleru
Vozy Dodge byly cenově zařazeny sice nad uměle vytvořené značky Plymouth a DeSoto, ale pod Chryslery. Paleta nabídky byla razantně omezena ze tří řad a osmnácti typů na dvě řady a třináct typů. V nešťastném roce 1930 byla paleta rozšířena o nový osmiválec, jenž byl v roce 1934 nahrazen šestiválcem DeLuxe Six.
Automobily Dodge sledovaly trendy, ale namísto důsledně proudnicových linií se dočkaly decentního, polovičatého řešení „wind stream“. Dodge se zkrátka adaptace programu Airflow na rozdíl od koncernových značek Chrysler a DeSoto nedočkal. Záhy po představení nové řady modelů pro rok 1942 byly linky na výrobu osobních vozů Dodge uzavřeny, aby mohly plnit požadavky armádních zakázek, jež Chrysler vyjednal bezprostředně po japonském útoku na Pearl Harbor.
Různé varianty modelu Coronet z let 1949 a 1950
V průběhu druhé světové války v dílnách Dodge vznikaly užitkové vozy, jež se do paměti vryly prakticky na všech frontách. Civilní výroba automobilky Dodge byla obnovena na sklonku roku 1945, ovšem až do roku 1948 zde montovali jen mírně upravené vozy z roku 1942, přičemž šlo stále o šestiválce s výbavami Deluxe a Custom.
Rok 1953
Ke zlomu došlo teprve v roce 1953, kdy do funkce šéfstylisty koncernu Chrysler nastoupil Virgil Exner, jenž i značku Dodge vytrhnul z konvencí a prosadil proti koncepci Futuramic, kterou úspěšně razil General Motors už od roku 1949. Rok 1953 znamenal zároveň premiéru nových osmiválců Red Ram Hemi, jež byly zmenšeninami oficiální linie jednotek Hemi s půlkulovými spalovacími prostory.
V průběhu roku 1955 značku Dodge naštěstí zasáhla vlna Forward Look, auta byla krásná, moderní a až do šedesátých let průběžně rostly výkony jejich motorů. Dodge se měl stát konečně znovu přímým konkurentem vozům Ford a Chevrolet, ale plán selhal.
Dodge Custom Royal Lancer modelového roku 1956
Na počátku šedesátých let měla situaci zachránit cenově dostupná řada Dodge Lancer, odvozená z Valiantu divize Plymouth, ovšem kýžený úspěch přinesla až řada Dart, jež roku 1963 škálu Lancer nahradila.
Druhá půle šedesátých let ale již znamenala skutečný revivalu slávy jména Dodge. Nejprve se po letech opět objevilo jméno Coronet, ale skutečný boom nastal až s premiérou sportovního modelu Dodge Charger. Díky němu značka Dodge vstoupila na horké pole klasických muscle cars, na němž jej záhy doplnily řady Coronet R/T, Super Bee nebo Challenger.
Smutná sedmdesátá…
První ropná krize na počátku sedmdesátých let razantně a navždy změnila svět vysokovýkonných amerických osmiválců, a značka Dodge se nestala výjimkou. Následující roky se staly svědky bizarních experimentů, jež automobilku Dodge vrhly na samotné dno. Zatímco Chrysler reagoval adaptací francouzské Simcy Horizon, u Dodge stihli překvapivě rychle vyrobit malý, hospodárný Dodge Omni.
Auto to bylo mizerné a nepříliš dobře prodejné, v showroomech značky Dodge je navíc záhy obklopily deriváty japonských Mitsubishi, později i evropských Renaultů 25. V druhé půli sedmdesátých let zůstal v nabídce Coronet, záhy přeznačený na Monaco, ale situace se horšila každým měsícem.
Dodge Dart (1961), Challenger R/T (1970), Demon (1971) a Monaco (1974)
Nový šéf Chrysleru, slavný Lee Iacocca (tvůrce zázraku jménem Ford Mustang), v roce 1979 požádal Kongres o finanční záruky proti bankrotu. Ty dostal a sadou bolestných opatření se mu podařilo v průběhu následující dekády převést celý koncern polem prosperity.
V roce 1992 byl představen revoluční Dodge Viper s hliníkovým osmilitrovým desetiválcem a od té doby se osud ke značce Dodge opět obrátil tou přívětivou stranou. Dnes má v rámci koncernu Chrysler pevnou pozici, vyrábí řadu výkonných automobilů včetně letos v dubnu modifikovaného provedení výkonného sedanu Dodge Charger. S aktuálním ukončením značky SRT bylo navíc rozhodnuto, že se pod křídla Dodge vrátí i nová Zmije…
Dodge Daytona Shelby Z (1987), Esprit ES (1989) a Viper (1992)
Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.
Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.
Chrysler 300 • Chrysler Voyager