Dodge (1914): od dílů pro Forda po Zmiji

Značka Dodge letos slaví 100. výročí výroby prvního automobilu. Dnes jde o jednu z nejlépe prosperujících tradičních značek amerického automobilového průmyslu…
Seznam kapitol
  1. Dobrodružné počátky, Na vlastní pěst, Tragický osud…
  2. Pod křídly Chrysleru, Rok 1953, Smutná sedmdesátá…
  3. Fotogalerie

Dobrodružné počátky

Automobilka Dodge nikdy nebyla žádným příštipkářem. Za jejím zrodem stály nejvýznamnější postavy rozmachu detroitského průmyslu a je daleko starší než koncerny Chrysler, General Motors i Ford Motor Corporation. Zatímco v povědomí řady příznivců aut jsou Dodge jen apendixem Chrysleru, firma Dodge fungovala už v době, kdy Henry Ford zakládal svůj první podnik Detroit Automobile Company, Walter Chrysler cestoval po Západě a opravoval lokomotivy a Bill Durant (zakladatel General Motors) vyráběl ve Flintu koňské povozy…

Bratři Horace Elgin a John Francis založili v roce 1900 společnost Dodge Brothers Company nesoucí jejich rodové jméno. Už v osmdesátých letech však opustili svůj rodný Niles ve státě Michigan se snem stát se konstruktéry. Zkušenosti sbírali v dílnách v Detroitu a kanadském Windsoru, kde se v roce 1899 stali spoluzakladateli továrny na jízdní kola Dodge Bicycle Company, jejímž prvním produktem bylo kolo jejich vlastní konstrukce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Model 30, první samostatný model automobilky Dodge z roku 1914

Úspěchy této firmy poskytly bratrům Dodgeům dostatek kapitálu k návratu do Michiganu. V Detroitu vybavili jednu z nejmodernějších dílen své doby a jejich prvním zákazníkem byla firma Olds Motor Vehicle Company, v únoru 1903 následovaná nově založenou Ford Motor Company. Vyráběli pro ně zejména podvozky a přesně opracovávané součásti motorů.

Na vlastní pěst

Obchod běžel skvěle a společnost Dodge se záhy stala dvorním dodavatelem automobilky Henryho Forda, který z Johna Francise záhy udělal viceprezidenta své firmy. Nicméně pod vlivem rozmachu automobilizmu se v roce 1912 bratři dohodli, že přišel správný čas vykročit vlastním směrem a stavět vlastní auta. Přesně 14. září letošního roku tak uplyne 100 let od chvíle, kdy v prostorách své nové továrny v detroitském Hamtramcku představili první automobil vlastní konstrukce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řada 116 vznikla až po smrti obou bratří a byla modifikací Modelu 30

Šlo o konvenčně postavený Model 30 s čtyřválcem 3,5 l, výkonem 25 koní (18 kW) a třístupňovou převodovkou. Nad svými konkurenty vynikal koženým čalouněním, dvanáctivoltovou elektroinstalací a dynamostartérem North-East. Navíc zřejmě vůbec poprvé v dějinách automobilu disponoval celokovovou karoserií bez jakékoli nosné výdřevy.

Úspěch byl obrovský a bratří Dodgeové za něj vděčili především vynikající pověsti, kterou si svojí znamenitou prací v automobilovém průmyslu v průběhu čtrnácti let vydobyli: v prvních měsících zaznamenali žádosti 22 000 prodejců po celých USA, kteří stáli o to Model 30 prodávat. V roce 1916 se v prodejích v USA umístili na suverénním druhém místě za Fordem a poté, co Henry Ford rozhodl o zastavení výplat dividend v rámci svého opulentního projektu výstavby komplexu River Rouge, nechali se bratři Dodgeové z jeho firmy vyplatit.

Tragický osud…

Záhy se ale štěstí od firmy Dodge Brothers odvrátilo. V lednu roku 1920 zemřel John Francis na zápal plic, přičemž Horace Elgin jej následoval v listopadu téhož roku. Oficiální diagnóza zněla cirhóza jater, neoficiálně se hovořilo o tom, že se po smrti svého bratra jednoduše upil. Vedení společnosti přešlo do rukou vdov obou zakladatelů, jež do čela firmy delegovaly dlouholetého oddaného zaměstnance Fredericka Haynese.

Původní (a stále úspěšný) Model 30 byl pod jeho vedením překonstruován do podoby řady Dodge Model 116, nicméně doba pokročila a tržní podíl značky Dodge v průběhu 20. let postupně klesal. V roce 1925 byla už na pátém místě a tehdy obě vdovy celou společnost prodaly investiční společnosti Dillon, Read and Company. Omezování tržního podílu klesalo i nadále, ovšem i přesto v roce 1929, tedy roce předcházejícím velké hospodářské krizi, vzniklo 125 000 automobilů značky Dodge.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dodge Luxury Liner z roku 1939 a sedan Dodge ročníku 1946

V roce 1926 firma Dodge Brothers ovládal automobilku Graham Brothers Inc., přičemž bratří Ray, Joseph a Robert Grahamové vstoupili do představenstva Dodge. O rok později tržní podíl Dodge Bros. klesl až na sedmé místo a mnoho toho nezměnila ani orientace na šestiválce. V roce 1928 společnost konečně převzal koncern Chrysler Corporation.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Dobrodružné počátky, Na vlastní pěst, Tragický osud…
  2. Pod křídly Chrysleru, Rok 1953, Smutná sedmdesátá…
  3. Fotogalerie

bazar

Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 191 121 km
Cena: 218 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 141 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2008
Stav: 116 722 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 87 465 km
Cena: 281 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků