Dodávkou jen 120 km/h. Brusel chystá razantní kroky proti emisím

Všechny nové dodávkové vozy na silnicích Evropské unie by od příštího roku měly mít zařízení omezující jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině. Požadavek v Bruselu schválil výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu, podle něhož by emise nových lehkých užitkových vozidel neměly od roku 2020 přesahovat 147 gramů kysličníku uhličitého (CO2) na kilometr.
Dodávkou jen 120 km/h. Brusel chystá razantní kroky proti emisím

Nyní emise tohoto skleníkového plynu dosahují u dodávek v průměru 203 gramů. Aby návrh výboru vstoupil v platnost, musí jej schválit členské státy a plénum parlamentu.

Velkou většinou hlasů se výbor vyslovil pro maximální emise 147 gramů CO2, jak to navrhla Evropská komise. Tento limit platí celkově pro každou automobilku, takže jedna společnost může vyrábět dodávky s většími emisemi, ale musí je kompenzovat dalšími vozy s nižšími zplodinami CO2.

Výbor také navíc odhlasoval přibližné limity pro vzdálenější budoucnost - 105 až 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr od roku 2025.

U osobních vozů již platí, že výrobci musí snížit průměrné emise u nových vozidel na 130 gramů na kilometr do roku 2015. Pokud tak neučiní, budou čelit sankcím.

Výbor pro životní prostředí také schválil dodatek, jenž požaduje, aby nové dodávky byly od 1. ledna 2014 vybaveny elektronickým zařízením, které by omezovalo jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině.

Schválené emisní limity kritizoval šéf Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač. Podle něj je cíl 147 gramů CO2 „krajně ambiciózní“ a je možné ho dosáhnout jen za použití hybridních technologií. Připomněl také, že segment lehkých užitkových vozidel silně zasáhla hospodářská krize. Prodej dodávek totiž mezi lety 2007 až 2012 klesl o 39 procent.

Zdroj: E15.cz
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků