Dodavatel systému elektronického mýtného je znám, tendr ale provází pochybnosti

Konsorcium Kapsch PVT se včera pravděpodobně stalo vítězem tendru, ve kterém byla vybírána společnost, jenž vybuduje a bude spravovat systém elektronického mýtného. Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž dnes na základě rozhodnutí výběrové komise podepsal rozhodnutí o vyloučení tří uchazečů, kteří nesplnili podmínky zadávacího řízení a zakázku přidělil jedinému zbývajícímu uchazeči. Tím je právě koncorcium Kapsch PVT, které nabídlo cenu přibližně 22 mld. korun za desetiletý provoz a vybudování systému. Výsledek je však stále neoficiální a konečné oznámení jména vítězné společnosti se uskuteční až během několika příštích dnů. Vyřazení tří zbývajících uchazečů je však již hotovou věcí.

Vyřazení tří ze čtyř uchazečů a omezení výběru na "jeden nebo žádný" je vždy podezřelé a není divu, že rozhodnutí ministra Šimonovského vyvolalo vlnu nevole. Předseda opoziční KSČM Vojtěch Filip označil rozhodnutí Šimonovského za drzost, stínový ministr dopravy Petr Bendl z ODS pak pouze konstatoval, že už samotný způsob nastavení výběrového řízení naznačoval, kdo má vyhrát a že bude třeba nechat prověřit jestli soutěž opravdu proběhla regulérně.

Celou soutěž již šetří Antimonopolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnět k tomuto šetření podaly neúspěšná sdružení Mytia a Autostrade. Oficiálně zveřejněné důvody vyřazení jejich nabídek považují za nepodstatné a tendr za netransparentní. Obě sdružení přitom nabídly nižší cenu, v prvním případě 15 miliard Kč.

Neodpustíme si poznámku, že zástupci státu jednají minimálně podivně, pokud jsou vůbec ochotni uzavřít výběrové řízení, ve kterém zbyde jediný nabízející. Za takových okolností lze těžko zvolit optimální nabídku a lepším řešením by bylo vyhlásit nové výběrové řízení. Pokud ovšem výběrová komise nechtěla, aby tendr dopadl tak jak dopadl...

Na závěr dodejme, že v první fázi bude od roku 2007 zpoplatněno 970 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. V roce 2008 se rozšíří placené cesty o silnice první třídy na celkových 2100 km.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 31 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 71 příspěvků