Dodavatel systému elektronického mýtného je znám, tendr ale provází pochybnosti

Konsorcium Kapsch PVT se včera pravděpodobně stalo vítězem tendru, ve kterém byla vybírána společnost, jenž vybuduje a bude spravovat systém elektronického mýtného. Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž dnes na základě rozhodnutí výběrové komise podepsal rozhodnutí o vyloučení tří uchazečů, kteří nesplnili podmínky zadávacího řízení a zakázku přidělil jedinému zbývajícímu uchazeči. Tím je právě koncorcium Kapsch PVT, které nabídlo cenu přibližně 22 mld. korun za desetiletý provoz a vybudování systému. Výsledek je však stále neoficiální a konečné oznámení jména vítězné společnosti se uskuteční až během několika příštích dnů. Vyřazení tří zbývajících uchazečů je však již hotovou věcí.

Vyřazení tří ze čtyř uchazečů a omezení výběru na "jeden nebo žádný" je vždy podezřelé a není divu, že rozhodnutí ministra Šimonovského vyvolalo vlnu nevole. Předseda opoziční KSČM Vojtěch Filip označil rozhodnutí Šimonovského za drzost, stínový ministr dopravy Petr Bendl z ODS pak pouze konstatoval, že už samotný způsob nastavení výběrového řízení naznačoval, kdo má vyhrát a že bude třeba nechat prověřit jestli soutěž opravdu proběhla regulérně.

Celou soutěž již šetří Antimonopolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnět k tomuto šetření podaly neúspěšná sdružení Mytia a Autostrade. Oficiálně zveřejněné důvody vyřazení jejich nabídek považují za nepodstatné a tendr za netransparentní. Obě sdružení přitom nabídly nižší cenu, v prvním případě 15 miliard Kč.

Neodpustíme si poznámku, že zástupci státu jednají minimálně podivně, pokud jsou vůbec ochotni uzavřít výběrové řízení, ve kterém zbyde jediný nabízející. Za takových okolností lze těžko zvolit optimální nabídku a lepším řešením by bylo vyhlásit nové výběrové řízení. Pokud ovšem výběrová komise nechtěla, aby tendr dopadl tak jak dopadl...

Na závěr dodejme, že v první fázi bude od roku 2007 zpoplatněno 970 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. V roce 2008 se rozšíří placené cesty o silnice první třídy na celkových 2100 km.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků