Dočkáme se zdanění vozů dle emisí CO2?

26 komentářů

JirkaK
26. března • 9:40

Takovou daň nemůžu nazvat jinak než zhovadilost - výrobci automobilů lobbují u státních orgánů za změnu legislativy do takové podoby, aby stát přinutil lidi kupovat jejich výrobky. Myslím že v první řadě by se nato měl podívat nějaký evropský antimonopolní úřad.
Daň z CO2 už dávno platíme v podobě spotřební daně z paliva. Ta je podstatně spravedlivější než nějaká paušální daň, protože zohledňuje i počet ujetých km. Jediné co by to ještě potřebovalo je zvýšit spotřební daň na naftu o nějakých 3 - 5 Kč na litr, aby to odpovídalo vyprodukovanému většímu množství humusu.
A nakonec na tom evropské automobilky stejně myslím prodělají. Stačí se podívat na malé motocykly, mopedy a skůtry - nic jiného než Made in China se tady neprodává, protože ti šikmoocí to vyrobí o třetinu až polovinu laciněji než tady v Evropě. Evropští výrobci si už vesměs házejí špagáty přes větev, u normálních motocyklů se to blíží, a u aut nás to čeká za pár let taky. Takže až zavedou nějaké zásadní ekologické daně, budou do té doby v prodeji čínská auta velikosti Fabie odhadem za 150 tisíc, a miniauta pod 100. Jenom nevím jak si na to vyděláme, když se tu nebude nic vyrábět - EU si asi představuje, že budeme všichni sedět na úřadech a vybírat daně.

Mike
25. března • 15:38

v UK uz to zavedli ,rocni tax (dan) na auto platim podle toho kolik mam CO2 ... mne vychazi 177 g/km coz je na 8 let stare auto benzin s 1.8 . docela pekne cislo a dokonce tento rok a pristi jeste usetrim nez kdyby byl stary system... majitele 2,5 6V se ale pekne prohnout treba pristi rok jich to bude vychazet skoro na dvojnasobek.... kdysi sem platil stejnou dan jako oni a proc mensi vykon ,mensi obsah sem mnel a byl sem v nevyhode da se rict..ted je to aspon trochu spravedlive...
:-))
jinak CO2 maji moderni naftaky hodne nizko oproti benzinakum!

Arnie J
26. března • 0:27

No tak si koupím nějaký 0.9 dvouválec s turbem a papírovou spotřebou 4 litry, vočipuju to až na půdu a bude klid :)

Petr1968
26. března • 7:37

Saze, ať už vzniklé spalováním biomasy nebo jako součást exhalací naftových motorů, mají vliv na oteplování atmosféry tři- až čtyřikrát větší, než se dosud odhadovalo. Píše se o tom v článku zveřejněném v novém čísle časopisu Nature Geoscience.

JencekSF
25. března • 16:34

Tak clovek uz ted plati spotrebni dan...ikdyz tohle by zas byl dalsi prijem pro stat a alespon diky bohu by nebyl zavsily na poctu ujetych kilometru... :)takze clovek, ktery vypusti dve tuny CO2 s TDI je mene skodlivy nez clovek vypoustejici 20kg CO2 se svym "veteranem", s kterym najede 30kilometru za dva roky.takze pokud jde o skutecne snizeni CO2 u aut tak jde o to aby se spotrebovavalo, co nejmene benzinu, neznam nic ucinejsiho nez zdrazeni benzinu a slevneni (nebo zdarma) MHDcka.a vypustene CO2 auty je uplne minimalne, mnohem vetsi bordel tady delaji cinani a dalsi, kteri do ovzdusi vypusti cokoliv, jen aby se to vyrobilo o dve koruny levneji nez v polsku.Zvracenost vladne svetu, co s tim budem delat?

Frantaa
26. března • 11:42

Nevim nevim. Ve Finsku to zavedli uz taky a zatim same pozitiva - normalni auta zlevnily o par tisic Euro, SUV and sportaky zdrazily i o par desitek tisic Euro. Takze zatim drzim palce, treba takove BMW jsou ted cenove blizko Fordu a VW s jejich neekologickymi motory.

JencekSF
25. března • 16:35

jaj kokot cestin byl zrovna na dovolene, proto predesly prispevek vypada, jak vypada.

Leo
25. března • 10:32

Třeba tak automobilky přinutí stvořit "ekologické" superauto, která při laboratorních testech vypne 9 z 12ti válců, bude spalovat extrémně ochuzenou směs, bude si vypomáhat elektromotorem a autobaterií. V testech tak bude mít spotřebu 3 litry. Ale v běžném provozu, kde řidič na taková opruzující omezení kašle, to odpojí elektromotorek, zapne to všech 12 válců, připojí kompresor, atd...Jinak daně jsou prostě krádež, neb splňují její definici (odebrání majetku proti vůli vlastníka). Tečka.

Petr1968
25. března • 6:44

Takže se v podstatě rovná o zdanění podle spotřeby paliva. Ropáci budou slavit,a já budu dýchat saze. :-D:-D:-D:-D Tzv. filtry pevných částic jsou podvod na lidi.B-]

petr
25. března • 8:02

Ropáci sice budou slavit, ale ne tak moc páč z litru nafty vyletzí víc CO2 než z litru benzínu.

Tom
25. března • 9:02

Slavit nebudou, ten rozdíl ve spotřebě se naprosto vyrovná, když se přepočítá na množství CO2, tak oba druhy motorů na tom budou stejně, ikdyž ropák má nižší spotřebu. JInak si myslím, že je to dobrý nápad. Jak jinak chcete omezit lidi co si koupí Hummera a jezdí s ním jenom po městě? Vždyť na to stačí jakýkoliv miniauto.

JJ
25. března • 12:40

A proč bych měl sakra chtít omezovat někoho, kdo si koupí Hummera na ježdění po městě?! To je snad jeho problém, ne? Dokonce i podle zvrácené logiky, podle které se musí o vše starat stát, už takový člověk platí majlant na spotřební dani.

ABC
25. března • 16:42

A ty si myslíš, že za peníze koupíš všechno? To pak bude někdo vyvážet svoji žumpu tobě před dveře nebo na dvůr a klidně si pak zaplatí pořádkovou pokutu pár stovej/tisíc. To pak nebudeš mít plnou hubu keců jak je to jeho problém co? Přemýšlej tím co máš na krku jestli to moc nebolí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
RBK
26. března • 0:31

Pokud takovy clovek bude mit prostredky, jak vyvazeni zumpy pred moje dvere legalne objajit, tak na budiz mu to dovoleno, ja si holt zacpu nos, nebo se prestehuji ;-)Proste plati, pokud chci svobodu ja, musim ji doprat i druhym, presto, ze se mi to treba vzdy nemusi libit.

LK
26. března • 7:26

Jenže snad nechceš dopřávat těm dobytkům, co mají prachy, který stejně určitě někde nakradli? Přece není možný, aby si poctivej člověk mohl koupit auto za milión. To si koupí jenom mafián. Zakázat, regulovat, majetek ukrást. Všichni jsme si rovni.

Martin
26. března • 23:14

to je snad ironia, ze?

x12345678
25. března • 14:24

Já jen nechápu, proč tahle daň na druhou vůbec je v plánu. Není to nic jiného než další forma spotřební daně. Podle mě by (když už je to "nutné", což se domnívám, že není) bylo levnější a efektivnější zvýšit daň spořební z paliva, neboť mezi spotřebovaným paliven a emisemi CO2 je zcela zřejmá souvislost. Takhle se ale zdá, že jde spíš o další úřední zhovadilost než o ekologický přínos.

Brabus25
25. března • 10:20

Tak přesně tyhle lidi to prakticky vůbec nepostihne ( jejich rozpočet). Smyslem je stejně jen vytáhnout z lidí peníze a tihle prostě zaplatí a budou jezdit vesele dál a možná ještě víc, protože, už budou mít přece zaplacené B-]Fascinuje mě jak hlavně unie tlačí na automobilky a na řidiče aby neustále plnili ty jejich blbosti a hlavně platili. A nutí vyrábět tzv. " ekologická paliva a auta " kterých výroba je ještě víc neekologická jak výroba a provoz kdejakého supersportu. Ale prostě pak je na papíře spotřeba 5 litrů a menší emise 3-[Kdyby jim šlo o skutečné zlepšení životního prostředí, tak by se měl zakázat dovoz zboží z číny atp. protože, tam nejsou žádná ekologická opatření a znečišťují naši planetu závratným tempem. Oproti tomu je ekologická zátěž moderních supersportů zanedbatelná. Prostě politika 3-[

Pavel F.
25. března • 10:11

Co chcete přepočítávat? CO2 je prakticky lineárně závislé na množství spálené směsi. Takže když vezmu Octávku s TDI a papírovou spotřebou 5l a FSI se 7 litry, tak nafťák bude vždy generovat méně CO2, ale mnohem více jiných jedů a pevných částic, na které se bohužel nikdo z politiků nezaměřuje, to je totiž mnohem hůře uchopitelné než jednoduché CO2, které je teď IN.
Takové Los Angeles, které se již několik desítek let potýká se smogem z aut, víte jak by to tam vypadalo, když by půlka těch aut byli nafťáci? To by bylo jednoduše totálně špinavé MRTVÉ město...

Ondra
25. března • 12:36

Mnozstvi CO2 je sice linearne(ne jen prakticky :-) ) zavisle na mnozstvi spalene smesi, ale ty krivky maj jinej sklon. Nafta ma vetsi hustotu a vyhrevnost. Spaleni jednoho litru nafty vyprodukuje vic CO2 nez spaleni jednoho litru benzinu.
Prepocet je zhruba:
1 litr benzinu: 2.322Kg CO2
1 litr nafty: 2.664Kg CO2
Takze pro tvuj modelovej priklad jses na: 13.3Kg pro naftu a 16.254Kg pro benzin.

LK
25. března • 10:10

Správně. Já bych vůbec zakázal auta s motory se čtyřmi a více válci. Když já jezdím v HTP a taky mně to doveze na místo, naprosto nechápu, proč by si někdo měl pořizovat větší a výkonnější motory. Jak jinak chcete takové snoby zlikvidovat?

Rastislav
25. března • 18:59

mna dopravi do ciela aj MHD, vlak alebo bicykel. takze podla tvojej filozofie by mali zakazat aj tvoje oblubene HTP. alebo vobec auta na osobnu prepravu. a vobec, aj bicykle by som zrusil, ved clovek sa pri slapani zadycha a produkuje viacej plynov... pesibus na nich, snobov, zlikvidovat ich treba, cyklistov imperialistickych! :-D:-D:-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LK
25. března • 20:35

To je pravda. Vůbec bych zakázal auta, děda chodil pěšky a taky to šlo.

Pavel F.
25. března • 6:47

A já se domníval, že nožství spotřeby platím na spotřební dani na benzínce. Holt zase další daň z daně... :-(

Petr1968
25. března • 7:01

Já se domníval,že EU je RVHV :-D A měl jsem částečně pravdu. Je ještě horší.:-P

Petr1968
25. března • 7:02

Tedy RVHP:-)

Doporučujeme

Články odjinud