Dočkáme se zdanění vozů dle emisí CO2?

Automobilky, které se sdružují v asociaci ACEA, podaly návrh Evropské komisi (EK), který by měl řešit zdanění vozů v budoucnosti.

Automobilky navrhují, aby majitelé platili daň z vozidla dle emisí CO2 nebo dle toho, jak vůz plní emisní normy Euro. Automobilky tak reagují na to, že EK na jedné straně nutí automobilky plnit přísné emise CO2, ale na druhou stranu nijak nenutí spotřebitelé přejít na ekologičtější vozy.

Ve výsledku se tak vynakládají enormní částky na dosažení nízkých emisí, ale toto opatření se do značné míry míjí účinkem, jelikož na silnicích jezdí stále velké množství starých a neekologických vozů.

Pokud budou i zákazníci motivování mít ekologičtější vozy, celkově se má situace v oblasti emisí výrazně zlepšit. Jelikož ti, kteří budou mít staré vozy se starými normami Euro, budou platit výrazně větší daně, než ti, kteří si pořídí moderní vozy.

I přes bohulibý záměr automobilek mít čisté ovzduší se jedná spíše o populistický krok, který má odvést pozornost od toho, že mnozí výrobci vozů nemají šanci do roku 2012 splnit limity CO2 svých vozů a měly by tak platit nemalé pokuty.

Jakékoli zdanění je špatné, ovšem v Unii velmi populární. Místo dalšího výběru peněz od občanů, by měli ti, kteří si pořídí čistější auto, dostat maximálně zvýhodnění. Pokud bude totiž návrh automobilek přijat, platit budou všichni a státy tak opět získají další zdroj příjmů.

Jelikož ale jde o další výběr peněz z kapes občanů, je více než pravděpodobné, že podobný návrh se setká u EK s vřelým přijetím, další eura do bezedných jam rozpočtů se budou hodit.

Věřme, že EK bude mít dost rozumu a podobný návrh smete ze stolu a navíc celkově omezí populistické aktivity směřující k potlačení CO2. Unie totiž v poslední době výrazně zapomíná, že existují i další emise, které jsou pro lidi daleko nebezpečnější a které si zaslouží větší pozornost než plyn, o kterém nelze s jistotou říci, jaký vliv má na životní prostředí.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků