Dočkáme se zdanění vozů dle emisí CO2?

Dočkáme se zdanění vozů dle emisí CO2?

Automobilky, které se sdružují v asociaci ACEA, podaly návrh Evropské komisi (EK), který by měl řešit zdanění vozů v budoucnosti.

Automobilky navrhují, aby majitelé platili daň z vozidla dle emisí CO2 nebo dle toho, jak vůz plní emisní normy Euro. Automobilky tak reagují na to, že EK na jedné straně nutí automobilky plnit přísné emise CO2, ale na druhou stranu nijak nenutí spotřebitelé přejít na ekologičtější vozy.

Ve výsledku se tak vynakládají enormní částky na dosažení nízkých emisí, ale toto opatření se do značné míry míjí účinkem, jelikož na silnicích jezdí stále velké množství starých a neekologických vozů.

Pokud budou i zákazníci motivování mít ekologičtější vozy, celkově se má situace v oblasti emisí výrazně zlepšit. Jelikož ti, kteří budou mít staré vozy se starými normami Euro, budou platit výrazně větší daně, než ti, kteří si pořídí moderní vozy.

I přes bohulibý záměr automobilek mít čisté ovzduší se jedná spíše o populistický krok, který má odvést pozornost od toho, že mnozí výrobci vozů nemají šanci do roku 2012 splnit limity CO2 svých vozů a měly by tak platit nemalé pokuty.

Jakékoli zdanění je špatné, ovšem v Unii velmi populární. Místo dalšího výběru peněz od občanů, by měli ti, kteří si pořídí čistější auto, dostat maximálně zvýhodnění. Pokud bude totiž návrh automobilek přijat, platit budou všichni a státy tak opět získají další zdroj příjmů.

Jelikož ale jde o další výběr peněz z kapes občanů, je více než pravděpodobné, že podobný návrh se setká u EK s vřelým přijetím, další eura do bezedných jam rozpočtů se budou hodit.

Věřme, že EK bude mít dost rozumu a podobný návrh smete ze stolu a navíc celkově omezí populistické aktivity směřující k potlačení CO2. Unie totiž v poslední době výrazně zapomíná, že existují i další emise, které jsou pro lidi daleko nebezpečnější a které si zaslouží větší pozornost než plyn, o kterém nelze s jistotou říci, jaký vliv má na životní prostředí.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků