Dočkáme se zdanění vozů dle emisí CO2?

Automobilky, které se sdružují v asociaci ACEA, podaly návrh Evropské komisi (EK), který by měl řešit zdanění vozů v budoucnosti.

Automobilky navrhují, aby majitelé platili daň z vozidla dle emisí CO2 nebo dle toho, jak vůz plní emisní normy Euro. Automobilky tak reagují na to, že EK na jedné straně nutí automobilky plnit přísné emise CO2, ale na druhou stranu nijak nenutí spotřebitelé přejít na ekologičtější vozy.

Ve výsledku se tak vynakládají enormní částky na dosažení nízkých emisí, ale toto opatření se do značné míry míjí účinkem, jelikož na silnicích jezdí stále velké množství starých a neekologických vozů.

Pokud budou i zákazníci motivování mít ekologičtější vozy, celkově se má situace v oblasti emisí výrazně zlepšit. Jelikož ti, kteří budou mít staré vozy se starými normami Euro, budou platit výrazně větší daně, než ti, kteří si pořídí moderní vozy.

I přes bohulibý záměr automobilek mít čisté ovzduší se jedná spíše o populistický krok, který má odvést pozornost od toho, že mnozí výrobci vozů nemají šanci do roku 2012 splnit limity CO2 svých vozů a měly by tak platit nemalé pokuty.

Jakékoli zdanění je špatné, ovšem v Unii velmi populární. Místo dalšího výběru peněz od občanů, by měli ti, kteří si pořídí čistější auto, dostat maximálně zvýhodnění. Pokud bude totiž návrh automobilek přijat, platit budou všichni a státy tak opět získají další zdroj příjmů.

Jelikož ale jde o další výběr peněz z kapes občanů, je více než pravděpodobné, že podobný návrh se setká u EK s vřelým přijetím, další eura do bezedných jam rozpočtů se budou hodit.

Věřme, že EK bude mít dost rozumu a podobný návrh smete ze stolu a navíc celkově omezí populistické aktivity směřující k potlačení CO2. Unie totiž v poslední době výrazně zapomíná, že existují i další emise, které jsou pro lidi daleko nebezpečnější a které si zaslouží větší pozornost než plyn, o kterém nelze s jistotou říci, jaký vliv má na životní prostředí.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků