Dočkáme se benzinu za 40 korun? Možná hodně brzy

Benzin a nafta na českých čerpacích stanicích za minulý týden opět brutálně podražily. Nejdražší je dnes Natural 95 v Praze a na jižní Moravě, kde se litr prodává v průměru za 34 korun. Nejlevněji je naproti tomu v Jihočeském kraji. Stejné palivo se tam dá pořídit o 1,50 Kč levněji. Benzin šel nahoru o šedesát, nafta o padesát haléřů a všeobecně se očekává, že růst může ještě dál stoupat. Je to tím, že až se zpožděním se u nás projevuje napětí v Libyi. Jak vysoko se ale mohou ceny vyšplhat?

Příčinou vzrůstajících cen je hlavně zdražující severomořská ropa Brent. Ta během
uplynulého týdne stoupla o čtyři dolary za barel. „Pro příští týdny se dá očekávat, že
ropa zůstane v rozmezí 100-120 dolarů. To by při současném kurzu koruny vůči dolaru
znamenalo zhruba udržení současných cen benzínu. K tomu, aby v průměru přeskočil 35
korun za litr, by ropa na světových trzích musela překročit 120 dolarů. Aktuální cena je
kolem 114 USD za barel,“ řekl AutoRevue.cz Marek Hatlapatka, analytik společnosti Cyrrus.

Ještě vyšším cenám brání silná koruna

Nedávná příznivá informace, že výpadek v libyjské těžbě nahradí Saudská Arábie, zřejmě
na české ceny příliš nezafungovala. „Podle dostupných údajů pumpují Saudové o 700 tisíc
barelů ropy více než v lednu. Otázkou ovšem je, zda se jedná o reakci na situaci v Libyi,
protože podle některých zdrojů zvýšili těžbu ještě před vypuknutím konfliktu,“ upozornil analytik.

Navíc se i na Arabském poloostrově zostřuje politická situace. „Každý nový konflikt
v regionu by měl negativní vliv na cenu ropy, a to by přirozeně znamenalo i další
zdražení pohonných hmot,“ sdělil. Takže pokud se nepokoje v arabském světě
ještě rozšíří, můžeme se nejspíš dočkat i cen začínajících čtyřkou. Motoristickou veřejnost
ovšem spíš zajímá, co může současné drahé tankování zastavit? Podle analytika v tom
hraje vedle ceny ropy na světových trzích velkou roli i kurz koruny vůči dolaru.

V ceně paliv se promítá vysoká spotřební daň

„Ceny na našich pumpách se skládají ze čtyř částí a daně v nich hrají největší roli.
Momentálně se nedá očekávat snížení daňového zatížení pohonných hmot. Spotřební daň
je v Česku o téměř 4 koruny vyšší než požaduje EU a asi o 2 koruny na litr převyšuje
zatížení v Rakousku,“ vysvětlil Hatlapatka. „Kromě snížení cen ropy by nám pomohlo i
výraznější posílení české měny. To koneckonců pomáhá už teď. Koruna za poslední dva
týdny posílila vůči dolaru o 50 haléřů, což snížilo dopad vyšších cen ropy zhruba o 40
haléřů na litr,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků