Dobře vidět je základ - seřiďte si světlomety!

Odpověď vlka převlečeného za babičku je logická - dobře vidět je základ. Platí to i v autě, kde vidění podporují za tmy světlomety. Zejména v krátkých dnech je jejich seřízení nadmíru důležité. A nejen proto, abychom neoslňovali.

Pokud svítí světlomety příliš nahoru, přestávají být účinné. Neosvětlují vozovku, ale koruny stromů. Stejně tak každé světlo svítící jinam ubírá na jasu. A jistě potkáváte auta s různě nastavenými světly až příliš často. Škodí nejen ostatním, ale i sobě. Takže seřídit? Rozhodně ano.

Základní polohu si samozřejmě dáme seřídit odborně, ale před každou jízdou jsme povinni je seřídit podle zatížení vozu. Nové vozy jsou dnes vybaveny dálkovým ovladačem sklonu reflektorů, který jsme si však, bohužel, zatím příliš nezvykli používat, právě tak, jako málokdo používal u starších vozů ručně ovládané páčky pod reflektory. A přece je to tak jednoduché, chce to jen pozorně přečíst návod k obsluze.

I několik desítek metrů jízdy naslepo může znamenat neštěstí. Vždyť chodce v tmavém oděvu zaregistrujeme i při správně seřízených potkávacích světlech asi na 26 metrů, ve světlých šatech na 38 metrů. Jen reflexní materiály vidíme na více než 100 metrů!

Snažme se proto učinit vše, abychom do nebezpečných situací nepřiváděli ty, kteří jedou proti nám. Stačí opravdu málo, jen před vyjetím za snížené viditelnosti zhodnotit stupeň zatížení vozu a pootočit ovladač sklonu reflektorů do odpovídající polohy. A pro základní seřízení máme teď nejlepší příležitost - při předsezónních bezplatných prohlídkách, které pořádají značkové servisy a STK.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků