Dobře vidět je základ - seřiďte si světlomety!

Odpověď vlka převlečeného za babičku je logická - dobře vidět je základ. Platí to i v autě, kde vidění podporují za tmy světlomety. Zejména v krátkých dnech je jejich seřízení nadmíru důležité. A nejen proto, abychom neoslňovali.

Pokud svítí světlomety příliš nahoru, přestávají být účinné. Neosvětlují vozovku, ale koruny stromů. Stejně tak každé světlo svítící jinam ubírá na jasu. A jistě potkáváte auta s různě nastavenými světly až příliš často. Škodí nejen ostatním, ale i sobě. Takže seřídit? Rozhodně ano.

Základní polohu si samozřejmě dáme seřídit odborně, ale před každou jízdou jsme povinni je seřídit podle zatížení vozu. Nové vozy jsou dnes vybaveny dálkovým ovladačem sklonu reflektorů, který jsme si však, bohužel, zatím příliš nezvykli používat, právě tak, jako málokdo používal u starších vozů ručně ovládané páčky pod reflektory. A přece je to tak jednoduché, chce to jen pozorně přečíst návod k obsluze.

I několik desítek metrů jízdy naslepo může znamenat neštěstí. Vždyť chodce v tmavém oděvu zaregistrujeme i při správně seřízených potkávacích světlech asi na 26 metrů, ve světlých šatech na 38 metrů. Jen reflexní materiály vidíme na více než 100 metrů!

Snažme se proto učinit vše, abychom do nebezpečných situací nepřiváděli ty, kteří jedou proti nám. Stačí opravdu málo, jen před vyjetím za snížené viditelnosti zhodnotit stupeň zatížení vozu a pootočit ovladač sklonu reflektorů do odpovídající polohy. A pro základní seřízení máme teď nejlepší příležitost - při předsezónních bezplatných prohlídkách, které pořádají značkové servisy a STK.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 54 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků