Dobře vidět je základ - seřiďte si světlomety!

Odpověď vlka převlečeného za babičku je logická - dobře vidět je základ. Platí to i v autě, kde vidění podporují za tmy světlomety. Zejména v krátkých dnech je jejich seřízení nadmíru důležité. A nejen proto, abychom neoslňovali.

Pokud svítí světlomety příliš nahoru, přestávají být účinné. Neosvětlují vozovku, ale koruny stromů. Stejně tak každé světlo svítící jinam ubírá na jasu. A jistě potkáváte auta s různě nastavenými světly až příliš často. Škodí nejen ostatním, ale i sobě. Takže seřídit? Rozhodně ano.

Základní polohu si samozřejmě dáme seřídit odborně, ale před každou jízdou jsme povinni je seřídit podle zatížení vozu. Nové vozy jsou dnes vybaveny dálkovým ovladačem sklonu reflektorů, který jsme si však, bohužel, zatím příliš nezvykli používat, právě tak, jako málokdo používal u starších vozů ručně ovládané páčky pod reflektory. A přece je to tak jednoduché, chce to jen pozorně přečíst návod k obsluze.

I několik desítek metrů jízdy naslepo může znamenat neštěstí. Vždyť chodce v tmavém oděvu zaregistrujeme i při správně seřízených potkávacích světlech asi na 26 metrů, ve světlých šatech na 38 metrů. Jen reflexní materiály vidíme na více než 100 metrů!

Snažme se proto učinit vše, abychom do nebezpečných situací nepřiváděli ty, kteří jedou proti nám. Stačí opravdu málo, jen před vyjetím za snížené viditelnosti zhodnotit stupeň zatížení vozu a pootočit ovladač sklonu reflektorů do odpovídající polohy. A pro základní seřízení máme teď nejlepší příležitost - při předsezónních bezplatných prohlídkách, které pořádají značkové servisy a STK.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků