Dobrá zpráva pro řidiče využívající sílu turbomotorů!

Mnohému řidiči se stalo, že mu „odešlo turbo“. Nové je drahé a původní se několikrát vrátilo z autodílny po repasi s nesprávným nastavením.

To znamená, že třeba jen pískalo, nebo trpělo na propad výkonu či nakonec po ujetí několika kilometrů opět vypovědělo službu. Řidič pak z autoservisu odchází s nepořízenou a přemýšlí o kolik ochudí rodinný rozpočet, protože bez nového turba to nepojede.

Jedná se však o omyl. V drtivé většině lze turbodmychadlo efektivně regenerovat a opět používat k všeobecné spokojenosti jako zcela nové, a za podstatně přijatelnější cenu. Stačí používat správné zařízení určené pro regeneraci turbodmychadel a dodržovat předepsané postupy spojené s touto činností.

Kromě rozebrání turbodmychadla, odstranění nečistot, diagnostiky závady, opětovného složení z odpovídajících dílů a vyvážení jednotlivých částí na vyvažovacích strojích, je nezbytné udělat to nejdůležitější, nastavit správně regulaci turbodmychadla tak, aby byl zajištěn plnící tlak v požadovaném množství a čase. A to není nic jednoduchého, jak je patrné z příkladu v úvodu.

Naštěstí je dnes pro dílny, které chtějí poskytovat kvalitně regenerovaná turbodmychadla bez reklamací k dispozici testovací stroj automobilových turbodmychadel Turbo Test z produkce společnosti CIMAT.

Turbo Test umožňuje statické a dynamické měření minimálního, středního a maximálního průtoku turbodmychadla a nastavení variabilní geometrie a ovládacího táhla podle těchto hodnot.

Jak to funguje?

Stroj nastavuje lopatky s proměnlivou geometrií v požadované poloze, dodává potřebné množství vzduchu do vstupu výfuku a měří, zda je hodnota toku turbodmychadla stejná jako u nového originálního turbodmychadla. Pokud je příliš nízká, lopatky by měly být více otevřené. Je-li příliš vysoká, lopatky by měly být více uzavřeny.

Výhoda dynamického měření.

Turbo test umožňuje ověřit správnost otáček turbodmychadla při měření průtoku. Správná hodnota průtoku vzduchu (při statickém měření) neznamená, že cesta proudění vzduchu přes profil turbíny je správná. Pouze správná rychlost otáček (dynamické měření) při správné hodnotě průtoku znamená, že cesta proudění vzduchu je optimální a turbodmychadlo bude perfektně fungovat.

V další verzi Turbo test umožňuje měřit poměr tlaku mezi přívodem do kompresoru a výstupem z kompresoru. Během měření turbodmychadlo pracuje ve vysokých otáčkách a při zatížení způsobeném zpětným tlakem jako ve vozidle. Tento koncový test zajišťuje, aby poměr tlaku mezi vstupem kompresoru a výstupem kompresoru byl správný po nastavení variabilní geometrie podle toku turbínové části. Pomáhá také řešit neobvyklé poruchy turbodmychadel způsobené opotřebovanými nebo nesprávně vyrobenými díly. Během měření je hadice s redukcí a snímačem teploty a tlaku připojena na výstup kompresoru. Redukce omezuje volný průtok vzduchu generovaný kompresorovým kolem a vytváří zpětný tlak, turbodmychadlo tak pracuje pod zatížením jako ve vozidle. Díky tomuto řešení lze objevit a odstranit i neobvyklé vady.

Klepněte pro větší obrázek

Dále je možné provádět měření průtoku kompresorové části. Během tohoto testu turbodmychadlo postupně zrychluje od nuly až po jmenovitý rozsah otáček turbodmychadla. Výsledky měření jsou porovnávány s průtokem kompresoru originálního turbodmychadla. Výsledky měření jsou prezentovány v závěrečném protokolu v grafické podobě.

V neposlední řadě stroj dokáže nastavit a programovat elektrické servopohony turbodmychadel (z ang. Rotarty Electric Actuator, zkratka REA). Ještě donedávna byly náhradní díly pro opravu těchto části nedostupné. Jejich samotná přítomnost na trhu však nestačila k vyřešení problému, když se ukázalo, že větší výzvou je správné nastavení mechanismu proměnné geometrie turba vybaveného tímto druhem servopohonu. Hlavním důvodem byl jiný rozsah práce dvou elektrický pohonů toho samého typu.

Klepněte pro větší obrázek

Jak to funguje?

Během měření zařízení automaticky nastavuje polohu lopatek geometrie postupným posunem úhlu zdvihu servopohonu tak, aby bylo dosaženo požadované hodnoty průtoku a následně zapisuje rozsah práce zdvihu servopohonu v jeho vnitřní paměti. Díky zautomatizování tohoto procesu není nutno provádět ruční nastavení tak, jak se to dělalo dosud, díky čemuž získáváme čas a zvyšujeme komfort práce. CIMAT je jediná společnost, která nabízí tak inovativní a přesnou metodu nastavení variabilní geometrie a současně programování REA pohonů.

Z dalších funkcí lze zmínit například ověření pracovního úhlu táhla VNT, kontrolu těsnosti oleje a vzduchu, nastavení turbodmychadel s obtokovým ventilem nebo měření a nastavení velkých turbodmychadel, např. Iveco Cursor.

Z výše uvedeného vyplývá to, co bylo řečeno již na začátku. Turbodmychadla lze efektivně regenerovat a opět používat k všeobecné spokojenosti jako zcela nové. Stačí jen používat správné strojové zařízení a postupy.

Více informací můžete najít na stránkách www.cimat-balancing.com/cz a www.vibrostroje.cz nebo si prohlédnout následující video: https://youtu.be/J_5GrkMnWDE.

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků