Doba ekologická naplno: Koncept NCV má karoserii vyrobenou ze zemědělského odpadu

Neřešte hodnoty výkonu nebo dynamické schopnosti, tento koncept se výhradně zaměřuje na využitelnost vskutku neobvyklého materiálu v automobilovém průmyslu.

Autosalon v Tokiu je obvykle místem řady bizarních konceptů a výtvor sdružení celkem 22 japonských univerzit pojmenovaný Nano Cellulose Vehicle (NCV) je bezpochyby jedním z nich. Zkoumá totiž využitelnost nanovláken celulózy pro stavbu karoserií či šasi automobilů. Původ těchto vláken přitom určitě zaujme.

Nanovlákna celulózy (CNF) totiž vědci a inženýři využívají z rostlin a obecně recyklovaného zemědělského odpadu. Celulóza jakožto základní stavební kámen rostlinných buněk dodává rostlinám jejich pevnost. S využitím těchto nanovláken už řada společností experimentovala v případě zpevnění plastových dílů. A vypadá to, že výzkum stále pokračuje.

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

Vodíková Toyota Mirai zažije revoluci. Nový koncept razantně mění vše dosavadní

Koncept sportovního auta NCV tedy využívá díly s nanovlákny celulózy na karoserii, včetně dveří, střechy i kapoty, přičemž CNF bylo využito rovněž na samotné konstrukci šasi vozu. Výhody? Podle japonských inženýrů jsou díly z nanovláken o pětinu lehčí než ocel, zatímco umí zajistit až pětkrát vyšší pevnost.

Za design exteriéru konceptu je mimochodem zodpovědný Yuzo Niimi z vývojové divize Toyoty. Karoserie si hraje s ostrými hranami, velice nízkou přídí a vozu dominují nahoru se otevírající dveře jako u správného supersportu.

Malinkatý elektromobil od Toyoty se dočká produkce. Na délku nemá ani 2,5 metru

Malinkatý elektromobil od Toyoty se dočká produkce. Na délku nemá ani 2,5 metru

Jelikož má koncept zaujmout především svou konstrukcí a použitím netradičního materiálu, o pohonném ústrojí toho moc nevíme. Měl by ale používat vodíkovou techniku.

Zda se automobilový průmysl v budoucnu opravdu vydá směrem nanovláken celulózy je zatím otázkou. Výhodou dalšího zpracování zemědělského odpadu pro tvorbu automobilových dílů je samozřejmě mnohem nižší dopad na životní prostředí. A směrem k udržitelné budoucnosti se v poslední době vydává čím dál více automobilek.

Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 36 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků