Do těchto Škodovek byste tankovat nový benzin E10 neměli [fotogalerie]

111 komentářů

Michal
11. ledna • 20:11

Nevím co je to tu furt za bláboly, když felicie 1,3 MPI jezdí i na E85 s přídavnou jednotkou relativně bez potíží, snad s vyjímkou startování v chladném počasí - řešení zvýšeným poměrem benzínu. Tak E 10, kde je podíl ethanolu podstatně menší max. do 12%, není nic co by mělo motoru uškodit. Jestli by něco mohlo hrozit proč se mluví 1,3 MPI jako o motoru nevhodném pro E10 a o Fábii 1,4 MPI OHV ne když se jedná z 90% o stejnou pohonnou jednotku, jezdí jich teď více.
Je fakt že E85 se už nevyplatí tak aspoň kdo tu řídící jednotku ve voze má aspoň ji ještě nějak využije ovšem při tak malém podílu lihu jaký bude u E 10 je prakticky zbytečná, pojede to i bez ní a nepoznáte nic, ethanol jen rozpouští usazeniny, proto po nějakém čase je vhodné skontrolovat případně vyměnit palivový filtr. Jestli někdo naráží na hadičky tak ty spíš odejdou stářím než kvůli směsi ethanolu z benzínem a výměna nebude nic tragického.

jarda
13. srpna • 21:05

Vzdycky vymysli nejakou kravovinu. To urcite unie. Pryc z unie, uz davno prekracuje sve meze.

Antiautomat
13. srpna • 20:26

...k.rva a to nove auto si kupis - a to povinne!

Mrca
13. srpna • 19:21

Vzkaz všem co volí a schvalují EU a k tomu příslušné debilní zákony a nesmysly. POCHCIPEJTE

Adof
13. srpna • 15:17

100:-D

Josef II
13. srpna • 10:19

Krááásný autíčka :-)

Franta
12. srpna • 10:43

Milý pane Dittrichu, než zas začnete psát další článek, ověřte si fakta, ať tady zas ze sebe neděláte blbce. Není pravda, že by Favority, Formani nebo Pickupy nemohly jezdit na benzín s E10 a Felicie ano. Do Felicií r.v. 1994 se dávaly naprosto stejné motory, jako před tím do Favoritů a jejich odvozenin (myslím tím minimálně motor 40 kW s jednobodovým vstřikováním). Takže mraky Favoritů a Formanů bez problémů to "nové" palivo zvládnou. Nehledě na reálné zkušenosti spousty lidí, co v pohodě míchali E85 s benzínem a jezdí dodnes.

Adof
13. srpna • 10:24

Favorit ,Felicie může klidně jezdit i na E 85. Akorát u verze s elektrickým palivovým čerpadlem a vstřikováním trpí to čerpadlo v nádrži a u verze s mechanickou AC pumpou,trpí zase pryž uvnitř. Ale tato diskuse je bezpředmětná,protože jsou to auta na dojetí a ceny benzínu jsou relativně nízké a jezdit na líh dnes je nesmysl.Ani za vyšších cen to nebyla žádná výhra

Adof
13. srpna • 10:27

Zapomněl jsem dodat,že karburátor se nepřizpůsobí (samozřejmě) takže přetryskovat. Stačí benzínové trysky(palivové) 30% +.

Adof
12. srpna • 11:34

E 10 zvláne i Škoda 1000MB. 10% je tak málo,že to nedělá problémy ani autům s karburátorem. (I když seřídit by se měl)

Míra
10. srpna • 12:02

Jsem zvědavý jak se nový poměr lihu projeví na spotřebě aut.
Jestliže nám opravdu jde o ekologii a snížení závislosti na fosilních palivech, tak by případné zvýšení spotřeby nemělo překročit 5,5 %.
Pokud by se stalo, že se spotřeba na nové palivo zvýší o víc než 5,5 %, byl by to propadák a podvod, protože by se pak spotřebovalo víc benzínu, než předtím.
Tak uvidíme. Zatím se informace dost rozcházejí a pohybují se od nuly až do 10 %.

Pavel
10. srpna • 16:53

Převzal jsem starší Feldu s motorem 1,3 benzin provozovanou na E85 (najeto 185 tis.). Jelo to jak s hnojem, akcelerace mizerná a spotřeba 8,5. Nalil jsem do ní normální benzín bez úprav předstihu. Auto se sice leklo a chvíli nechtělo jet ale pak si zvyklo a konečně bylo ochotno jet i 130 po dálnici a taky se zlepšila akcelerace. Dával jsem jí za uši a kupodivu jsem se dostal na 6,1 spotřeby čemuž jsem nechtěl věřit, ale po čtvrtém tankování do plna už to beru jako relevantní údaj. Takže já mám s lihem jasno.:-D

krakonoš
11. srpna • 22:35

S lihem se musí umět. Firem, které umějí upravit elektroniku MPI motorů tak, aby to na něj jelo je málo a u těch kvalitních má přídavná jednotka přepínač líh/benzin. Přídavné jednotky jsou totiž dvojího typu: Pro soutěže, (levnější a mizerné) a pro běžný provoz. (dražší, ale kvalitně fungující). Já jsem najezdil na líh přes 90.000 km se Seatem Ibizou v době, kdy benzin byl přes 30 Kč, takže ježděním na líh tehdy za 23 Kč/litr, (zcela bez problémů), jsem ušetřil a dnes honím na směs N95/E85 bez úprav Hunďu i 30, naběháno 60.000, v Německu na dálnicích zapínám tempomat na dvoustovce a přes 8,5 l/100 nepřelezu. Po Praze rozjezd na jedničku, potom trojka, v padesáti šestka a 4,5l/100.

Adof
12. srpna • 10:15

Jezdíš po Praze za 4,5 litru? :-D A ještě na lihovou směs? Krakonoš je vlastně pohádková postava,aha. 200 tempomat 8,5 litru ,to je také pěkné číslo. Pohádkář Andersen:-D

Adof
12. srpna • 10:20

A dodatek. Žádná přídávná ŘJ nedokáže ojebat přírodní zákony. Etanol do běžného motoru s nízkým kompresním poměrem nepatří. Takový motor nedokáže využít jedinou pozitivní vlastnost etanolu a to je vysoké OČ.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
JirkaK
13. srpna • 9:11

Občas se dá koupit nějaká ta šoférská příručka z padesátých a šedesátých let a někdy se z ní zjistí, že vlastně nejde o nic nového a vše už tu bylo. V jedné z nich se píše i o alternativních palivech, lihem počínaje a dřevoplynem konče. Zásadní rozdíl mezi lihem a benzínem je jednak ve výhřevnosti, která je u lihu o dost nižší, a hlavně ve směšovacím poměru se vzduchem. Zatímco benzín se směšuje se vzduchem v poměru 1:13.5 (jestli se nepletu) tak směšovací poměr u lihu je 1:6.5. Takže pro stejný výsledek je toho lihu potřeba zhruba dvakrát víc než benzínu. Při rozdílu v ceně benzínu a E85 je jasné, že na E85 se moc neušetří. Něco se dá ušetřit stylem jízdy, ale extrémním podtáčením stylem "50 na šestku" se to co se ušetří na palivu zase ztratí na zničeném motoru.

Adof
13. srpna • 10:19

A máš tam chybu. 6,5:1 není směšovací poměr lihu/tedy etanolu/ ,ale metanolu. Směšovací poměr etanolu(čistého E 100) je 9:1 .E 85 10:1

Adof
13. srpna • 10:11

Chtěl jsi říct z první republiky :-):-D

Míra
12. srpna • 9:27

Nepsal jsi před chvílí, že pro legální provoz na E85 musíš mít auto oficiálně upravené a úpravu zapsanou v TP? ;-)

Adolf
10. srpna • 14:13

3% +- kus od kusu,motor od motoru. Při 10% Etanolu. Ale neplést Etanol a ETBE.

Adolf
10. srpna • 14:17

Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu.
Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů.
Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se výroba ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu - automobilového benzinu - méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.

Adolf
10. srpna • 14:28

Bioetanol jako přísada do automobilových benzinů pro pohon zážehových motorů
Uplatnit bioetanol v tuzemských podmínkách se předpokládá: a) přímým mísením kvasného zvláště denaturovaného etanolu v množství maximálně 5 % V/V
b) náhradou přísady do benzinu metyltercbutyléteru bio-etyltercbutyléterem; náhrada je možná až do výše 15 % V/V MTBE v benzinu nebo až 17% ETBE- tuto variantu upřednostňuje petrolejářský průmysl,
c) kombinací náhrady MTBE bio-ETBE a dodatečným přídavkem bioetanolu do obsahu aktivního kyslíku ve směsi max.2,7 %.

Honza
10. srpna • 9:03

Několik měsíců jsem provozoval své stařičké auto na směs ethanolu s benzínem v poměru 3:4. Žádný komponent palivového systému, dokonce ani motor se tím nezničil. Důvodem přoč jsem přestal používat ethanol byl čistě ekonomický, nárůst spotřeby vyrovnal nižší cenu.

Adolf
10. srpna • 10:49

Několik měsíců to je tedy opravdu hodně. Nárůst spotřeby bohužel vždy vyrovná cenu. Ale najdou se takoví co tvrdí opak.

Adolf
10. srpna • 10:56
Míra
10. srpna • 12:30

Dobrý článek, vzal jsem si z něj toto:
V technickém průkazu vozidla je napsán druh paliva, na které bylo vozidlo homologováno. Pokud budete používat palivo jiné, nejen, že vám padá záruka, ale také porušujete zákon.

krakonoš
11. srpna • 22:27

Odborná firma namontuje elektronický doplněk a dá do velkého techničáku razítko. Následně si necháš za 50 Kč udělat nový techničák, kde budeš mít jako palivo uvedeno Natural 95/E-85. Tím pádem pak můžeš zcela legálně jezdit na libovolnou směs obou druhů.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Míra
12. srpna • 9:26

Jako vtip dobré.

Adof
13. srpna • 13:46

Existuje to. Ale proč bych to dělal? Jediný důvod je silniční daň u firem.

martin
9. srpna • 21:06

tak pridam vlastni zkusenost. na e85 jsem ve felicii najel asi 12 tisic kilometru bez upravy. je to 1.3 mpi 40 kw. sem tam pri plne nadrzi to cukalo stacilo trochu vyjet dolit tak pet litru naturalu a pohoda. delsi studene starty, spotreba 7.2. na benzim mam 6.3. v dobe kdy benzin stal 39 a E85 24 se to vyplatilo. zadne poskozeni cerpadla ventilu nic. dodnes jezdi v pohode. ted uz posledni tri roky na benzin protoze uz v okoli nemam cerpacku na e85 a nevyplati se to uz.

Míra
10. srpna • 9:04

martin (proč ne Martin?): Zkus příště nevyměnit olej. Zjistíš, že můžeš úplně normálně jezdit dál. Žádné poškození, nic, pojede to úplně v pohodě.
Prostě do poslední chvíle s autem nikdy nic není :-)

Adolf
10. srpna • 8:02

žádné poškození? Jen proto,že ho nevidíš. 12000km na E 85 je nic. Palivová čerpadla kde palivo prochází prakticky motorem,uhlíky,komutátorem jsou E 85 poškozována už z pryncipu. Palivo je vodivé+ kyslík. Ale jsou i jiná čerpadla nové generace,kde toto poškození uhlíků + komutátoru nehrozí.Jinak E 85 motoru neškodí. Otázkou je ekonomika provozu. Ani při ceně benzínu 35kč se se E 85 nevyplatí. Spotřeba vzroste min o 20% ,ale spíše o 30% . Hlavně u maloobsahových benzínů.A také to nemám vyčtené z netu. Vlastní zkušenost. A dlouhodobá,velmi dlouhodobá.:-D

krakonoš
11. srpna • 22:25

Panebože, už jsi někdy takové čerpadlo viděl rozebrané? Pokud by se benzin dostal na komutátor, tak okamžitě hoříš!

Adof
13. srpna • 13:50

Krakonoš ty jsi opravdu vtipálek. Mimochodem jsem palivové čerpadlo rozebrané měl,na rozdíl od krakonoše pohádkové postavyB-] . Takže pro krakonoše vládce hor : Palivo (benzín) protéká protéká doslova elektromotorem ,komutátor,uhlíky jsou v palivu doslova namočené. A víš proč postavo z večerníčku?? Aby to nevybuchlo a také proto,že je motor palivem chlazen. A to by z mé strany stačilo.

Adof
13. srpna • 13:53

Nová generace palivových čerpadel má bezkomutátorové motory BLDC a tam už poškození špatným biopalivem nehrozí,protože je to zcela jiné technické řešení.

Míra
12. srpna • 9:23

K tomu abys hořel, potřebuješ volný kyslík. Bez přístupu vzduchu (volného kyslíku) nehoří ani benzín.
Ale jak jsou dělaná čerpadla taky nevím.

Adof
13. srpna • 14:06

Míro,kdybych tady nebyl vysvětli pohádkové postavě ,že nemá psát o věcech o kterých ví doslova hovno:-D

Adolf
10. srpna • 8:22
Míra
10. srpna • 12:29

Dobrý článek, vzal jsem si z něj toto:
V technickém průkazu vozidla je napsán druh paliva, na které bylo vozidlo homologováno. Pokud budete používat palivo jiné, nejen, že vám padá záruka, ale také porušujete zákon.

Míra
10. srpna • 12:31

Pardon, to patřilo kousek níž pod jiný odkaz.

Stanislav
9. srpna • 16:31

Neplašte lidi. Na starém Favoritu ještě s karburátorem jsem jezdil na E85 půl napůl s benzínem (tedy cca E30) a normálně to jezdilo, nic se nekazilo, čerpadlo čerpalo. V dobácvh, kdy byl benzín za 35+ jsem to prostě zkusil a normálně s tím jezdil do té doby, než cena benzínu klesla pod 30.
Nijak jsem to neupravoval. občas jsme zkoukl hadičky a pohoda.
U E 10 bych se ničeho vůbec nebál. Ostatně v německu se na to jezdí už roky a jezdí s tím i se straými auty. Paradoxně předválečná auta jezdila na líh úplně normálně (mix benzínu a lihu se tenkrát normálně prodával místo benzínu).Škoda, že motoristický magazín naletí na každou kachnu hodná tak blesku.

Pavel
10. srpna • 16:46

Za protektorátu se jezdilo i na dřevní plyn. Jen je otázkou, jestli je výhodné používat palivo méně energetické a jímající vodu.

your.god
9. srpna • 20:09

To nic nemění na tom, že přidávat biosložky do benzínu je svinstvo.
Svinstvo, které nám naprosto zbytečně vyčerpává půdu v době, kdy většinu potravin nevalné kvality dovážíme ze zahraničí.

fri
9. srpna • 21:38

1.Většina potravin se nedováží.
2.Zahraniční potraviny nejsou méně kvalitní než naše.
3.Půda se nevyčerpává, jen je potřeba dodat odčerpané živiny. Řepka na potravinářský olej (cca 75 % naší plochy) je ta samá jako na MEŘO (zbylých 25 %).

krakonoš
11. srpna • 22:22

Skorosoudruh Klaus kdysi zrušil ČSN na potraviny. Proč asi? Aby se sem mohly dovážet místo potravin předražené odpadky. Máslo v bývalé NDR vyjde na našich cca 18 Kč a je mnohem kvalitnější, než to naše za 35 Kč.

Míra
12. srpna • 9:20

Cenu a kvalitu zboží v obchodech určují obchodníci.
Vy si můžete otevřít obchod, dojet do Německa pro to kvalitnější máslo a prodávat ho tady za 18 Kč.

Míra
9. srpna • 23:45

Půda se vyčerpává. Ubývají jak živiny, tak i různé prvky, které každá rostlina specificky z půdy odebírá. Kde nebo a jak se tam dostanou zpátky? No nedostanou. Když se každý rok sklidí vše co vyroste a odveze pryč, tak to přece jednou začít chybět musí.

Míra
9. srpna • 23:55

Intenzivní zemědělství má i vliv na strukturu a složení půdy. Klesá podíl humusu a organické hmoty, mění se složení mikroorganismů, a tak dál. Není to jen o tom, že posypeme pole NPK a dobrý. To opravdu nestačí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ada
10. srpna • 13:48

To ale nikoho netankuje, protože větší část půdy je v nájmu a nájemce pár let po sobě shrábne dotace, prodá plodiny a když to přestane vynášet, půjde od toho.

Míra
10. srpna • 13:57

To je ale styl Po nás potopa.

krakonoš
11. srpna • 22:23

Jo, milý hochu, to je jen obyčejný kapitalismus a bezbřehá svoboda v praxi. Co jsme si vycinkali, to máme.

Míra
12. srpna • 9:12

To je omyl, to jsme si nevycinkali, to je v nás. Tím cinkáním jsme si vlastně jen vynutili, že se tak můžeme chovat. Chtěli jsme systém, který by nám to dovolil.

Míra
12. srpna • 9:17

Lidé rádi házejí vinu na někoho jiného. A čím anonymnějšího, tím líp. Teď je módní Brusel, protože je daleko. Ale to jak se tu chováme, za to si můžeme my sami.

Josef
9. srpna • 15:15

Zase někdo nesleduje dění okolo tohoto případu bude souběžně benzinem 95 takže je to jen humbuk. Budou oba benziny jako je to jinde v Evropě ale o benzin s vyšší biosložkou je jen malí zájem . Takže nic není definitivní.

Adolf
9. srpna • 15:18

A když to nepůjde dobrovolně,tak to půjde demokraticky po bruselsku:-D

Hartge
9. srpna • 15:56

Co je na pravidlech EU nedomokratického? Nic co neschváli EU parlament nelze zavádět. Takže musíte jít za svým poslancem a projednat to s ním nebo mu napsat. Ono je snažší nadávat, co? Nevím co je na jízdě na "alkohol" špatného, celá Jižní Amerika jezdí převážně na etanol, je to levnější a ekologičtější palivo, rozumná cestal, více jak zhovadilost elektromovil.

Pavel
10. srpna • 16:44

Celá Jižní Amerika to je hlavně Brazílie a tam jsou poněkud jiné teploty než u nás což má podstatný vliv na provoz s lihem.

bob
10. srpna • 10:39

to hartge-tak ty seš teda takovýhle to dovedou do spravného konce jen tak dál zas.....ekologové

bob
10. srpna • 10:38

tak ty seš teda takovýhle to dovedou do spravného konce jen tak dál zas.....ekologové

JirkaK
10. srpna • 4:55

Na pravidlech EU je nedemokratické úplně všechno. Nakonec, i za komunistů jsme měli vládu, prezidenta, volený parlament (dokonce dvoukomorový), ale každý věděl že je to všechno jenom šaškárna a o všem co projde vládou a parlamentem a co nakonec podepsal soudruh prezident je předem rozhodnuto někde v hloubi politbyra UV KSČ, případně UV KSSS. A s EU je to úplně stejné, ještě horší. Evropský Parlament je jen trapná formalita, a pokud náhodou skutečně hrozí že to neprojde, jako třeba imigrantské kvóty nebo naposledy seznam zakázaných druhů rostlin a živočichů, tak se to nějak ojebe a ošéfuje jinak :-D
Doufám že celá EU s Junckerem a Merkelovou v čele odtáhne co nejdřív do p.... teda do pekel horoucích

Fri
10. srpna • 5:28

A vis v cem je rozdil? Ve volbach. Ty do EP jsou svobodne. To je ten rozdil mezi demokracii a nasim byvalym rezimem ktery si na demokracii jen hral, ale pravo volby jsi nemel.
Takze EU demokraticka je, ne ze neni jen proto ze smeruje jinam nez chces ty..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Raiko
10. srpna • 9:50

Takze mit pocit, ze si muzu zvolit sveho diktatora, je lepsi nez si nechat diktovat bez tohodle pocitu?
Jestli takto skutecne vnimate, tak to vam ke spokojenosti staci malo.
Ja v tom nevidim zadny fakticky rozdil.

ZZ
10. srpna • 9:49

Volby jsou sice svobodné, ale je to jen další šaškárna, protože za těch 27 let demokracie se skoro nic nezměnilo kromě toho, že nám už nic nepatří a o ničem nerozhodujeme. No to rozhodování teda nebylo ani před 89,

krakonoš
11. srpna • 22:15

Pokud by volby mohly něco změnit, byly by už dávno zakázány.

Míra
10. srpna • 10:20

No a jak to udělat, aby to nebyla "šaškárna"? Demokracie je lidmi chápána jako anarchie, kde každý může všechno. Každý si dnes chce dělat co ho napadne a bez ohledu na ostatní, nebo ještě líp na úkor ostatních. A každý myslí jen na sebe. Jak to v takovéhle společnosti chcete dělat líp? Ono to fakt není snadné.
Já to vidím asi takhle: Dokud lidé sami nezískají demokratickou morálku, tak demokracie není možná.

krakonoš
11. srpna • 22:19

A čo si , Kefalín, predstavujetě pod pojmem ,,demokratická morálka"? Že se drtivá většina občanů dobrovolně vzdá toho, co je v nich geneticky zakódováno? To už jsme tu měli a říkalo se tomu převýchova a v SSSR na to měli gulagy. Samozřejmě to nefungovalo, nefunguje a nikdy fungovat nebude, maximálně dosáhneš toho, co církev. Věřící dělá celý týden sviňárny, v neděli se z toho vyzpovídá, dostane symbolický trest a rozhřešení a od pondělního rána vesele pokračuje.

Míra
12. srpna • 21:58

Jsi z toho celý popletený.
Vše co lidé dělají a čemu říkají civilizace, je vlastně úmyslné a cílené potlačování všech instinktů a geneticky zakódovaných přirozených lidských projevů. Bez tohoto úmyslného "deformování" své přirozenosti a povahy bychom nikdy civilizaci nevytvořili. To prostě nejde. Metod, které se k tomu potlačování lidské přirozenosti používají, je mnoho. Výchova, morálka, náboženství, a tak dál. Například bez výchovy bychom byli jen promitivové neschopní čehokoliv složitějšího. Jak třeba někoho přiměješ, aby nešel s klidem zabít jiného člověka? No tak, že ho nějak vychováš a vštípíš mu nějaká pravidla a zásady, nějakou morálku.
Pokud chceme složitější společnost, musíme si pro to nejdříve vytvořit určité podmínky, tedy musíme k tomu lidi vychovat, aby měli nějakou morálku, která musí být na určité dostatečné úrovni. Každému stupni společenského vývoje či uspořádání musí odpovídat i určitý dosažený stupeň výchovy a morálky jednotlivců. V prvobytně pospolné společnosti demokracii zavést nejde, protože lidé tam dosahují nízkého stupně vývoje - morálky a výchovy. Už tedy vidíme, že pokud chceme mít demokracii, tak nejprve musejí všichni jednotlivci (nebo aspoň většina) dosáhnout určité úrovně vlastního vývoje - tedy chování a demokratické morálky. Musí to v sobě mít, být o tom přesvědčeni a chovat se tak (to je ta demokratická morálka). Pak teprve může demokracie fungovat. Nemůže fungovat jen na základě nařízení a zákonů, pokud to lidé sami nechtějí a nejsou toho schopní.Dával jsem příklad se zlodějem. Pokud zloděje zaměstnáme ve skladu, tak bude krást. A nepomohou žádné zákony, ani zákazy. Je to prostě zloděj, má nízkou morálku, morálku zloděje. Není schopný nekrást. Jestliže chceme mít ve skladu zaměstnance, kteří nebudou krást, musí někdo takové vychovat. A až budou lidé, kteří budou mít dostatečnou morálku,(budou vědět že krást je špatné a budou se tak i chovat), tak nebudou krást a můžeme je zaměstnat ve skladu a nebudeme ani potřebovat žádné zákazy a nařízení, ani kamery, ani kontroly tašek, nic. Bude to fungovat dobře samo.
Bez výchovy a morálky to prostě nejde.
Už je to srozumitelné?
A prosím, nezesměšňuj Krakonoše tím, že jeho jméno píšeš s malým písmenem. Jestli jsi tak málo vychovaný a nemáš v sobě žádnou úctu k druhým, tak si piš s malým písmenem svoje vlastní jméno. To mi bude úplně jedno.

Ada
10. srpna • 13:45

Pan Sokrates to hezky shrnul, když byla demokracie nový vynález...„Demokratické zřízení doplatí na to, že bude chtít vyhovět všem. Chudí budou chtít část majetku bohatých, a demokracie jim to dá. Mladí budou chtít práva starých, ženy budou chtít práva mužů, a cizinci budou chtít práva občanů, a demokracie jim to dá. Zločinci budou chtít obsadit veřejné funkce a demokracie jim to umožní. A až zločinci demokracii nakonec ovládnou, protože zločinci od přírody tíhnou po pozicích moci, vznikne tyranie horší, než dovede nejhorší monarchie anebo oligarchie.“

Míra
10. srpna • 14:04

Ano, znám to, je to moudré a výstižné. A toto se stane tehdy, když se lidé snaží zavádět nějaký systém, pro který ještě morálně nedozráli. Je to s lidmi nekompatibilní a tedy to nemůže fungovat. Je to stejně naivní jako zkoušet zloděje zaměstnat ve skladu.
Musí to fungovat opačně - nejprve lidé musí dospět, dozrát, prostě dosáhnout nějaké úrovně, a pak si mohou dovolit nastavit nějaký společenský systém.

xjohny
9. srpna • 16:21

Vysvětlete, případně mi nějakou studií podložte vyšší ekologičnost etanolu jako paliva. Například by mne zajímalo:
- Kolik neobnovitelných zdrojů se využije k výrobě tohoto obnovitelného zdroje?
- Kolik km2 deštných pralesů a jiné nezasažené půdy bylo přetvořeno v zemědělskou plochu?
- ...Děkuji :-)

Hartge
9. srpna • 19:34

"alkohol" je u nás nejlepší dělat z brambor, pole nám obecně leží ladem, neobdělává se přes 30% zemědělské půdy, takže u ethanol jde opravdu o ekologické palivo, na rozdíl od Buršovic řepky

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ada
10. srpna • 13:43

O ekologii tu nikomu nejde a nikdy nešlo. Jde o prachy z dotací a odbyt z polí.
Stačí se podívat na to kdo bude ty komodity dodávat a je jasné, odkud vítr fouká.
I kdyby to palivo rostlo zadarmo a bylo hrozně super, stačí si spočítat kolik ropy se u nás spotřebuje a kolik biopaliv dokážeme vyprodukovat.
Pěstování energetických plodin solidně zatěžuje půdu, takže se zase musí víc hnojit a jezdit traktorem, nehledě na to, že to zdraží potraviny, když budou všichni pěstovat paliva místo obilí.Není lepší lít do aut benzín a na polích pěstovat jídlo nebo založit na volných plochách pěkný les?

fri
9. srpna • 16:39

Co se týče energetické bilance, tak na jednotku energie MEŘO z řepky je potřeba vynaložit cca 0,85 jednotky - jsou započítány všechny vstupy - tzn i hnojiva, doprava, energie na zpracování.
U biotanolu z kukuřice a řepy to vychází lépe - cca 0,5.
Předpokládá se že s nástupem nové generace biopaliv, kde se bude zpracovávat biomasa apod. by se ta čísla měla ještě vylepšit.
Odkaz ti bohužel nedám, četl jsem to v papírové formě v jednom oborovém časopise, tam odkaz na zdroj byl, ale už ho nemám..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jcb
9. srpna • 18:48

Aha, takže účinnost z řepky 111,76%. Slovy klasika.,,A není to trochu málo, Antone Pavloviči?" Zvlášt když si uvědomíme, že na benzím by to auto mělo spotřebu o cca 10% nižší. :-)

krakonoš
11. srpna • 22:14

E-85 dělají v Kralupech, (nevím z čeho) a ve Vrdech v bývalém cukrovaru. (Brambory, nevhodné pro konzumaci a řepa). Pokud jde o spotřebu, je vyšší max. o 2%, protože E-85 má vyšší oktanové číslo, takže motor táhne už od nízkých otáček, čili se může dříve řadit, takže rozhodující je technika jízdy. (Ne každý umí jezdit na nízké otáčky). Úsady v motoru veškeré žádné, líh při hoření nečmoudí, jako benzin. Voda v nádrži no problem, v lihu se rozpustí a motorem bez následků projde. Takže naopak nehrozí zamrznutí palivového systému v zimě; E-85 houstne až od -80°C, kdy z klasického benzinu už je želé a nafta naprosto nepoužitelná. A když je litr za 22,90 celý rok, tak ta o něco vyšší spotřeba vůbec nevadí.

Adof
13. srpna • 13:32

Na E 85 vyšší spotřeba o 2%? I ti prolhaní úpravci tvrdí 18% :-D A praxe je 20-30% Tož tak

Adof
13. srpna • 13:35

Takže při -80 st. je z běžného benzínu želé :-D To je opravdu důležitá informace. Zato auto na E 85 chytne při -80 na drc :-)) Bavím se dobře tady :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Míra
12. srpna • 9:09

Čím nižší otáčky, tím pro motor hůř. Zeptej se majitelů TSI, nebo HTP, proč jim odcházejí motory. Protože ve snaze snížit spotřebu motory podtáčejí. Ne vždy tedy nižší znamená lepší.

fri
9. srpna • 16:32

Do Evropy se biopaliva nedovážejí, pochází s místních zdrojů.

asdfg
9. srpna • 16:21

o Evropske komisi jsi slyšel? 3-[

Ivan
10. srpna • 12:50

Ta je volena tím Vámi voleným EP.
Navíc drtivou většinu věcí jim musí schválit EP nebo národní vlády či parlamenty.

Hartge
9. srpna • 19:26

slyšel inrteligente, je to ministerstvo, co dělá jen to co schválí poslanci, co tam máš dál

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
MOJE JMÉNO
19. října • 12:08

Já sem svému poslanci napsal, on to tam (mj) nahlas přednesl, ale bylo to stejně houby platné. Socialismus totiž Bruselem vládne.B-]

your.god
9. srpna • 19:55

Zvrácený inrteligente Hartge, prolhaný havlistický sluníčkářskopůlměsíci, poslanci Evropského parlamentu schvalují to, co jim Evropská komise ke schválení předloží. To je rozdíl.

Ivan
10. srpna • 12:53

A náš parlament schvaluje co? Zákony co jim předloží vláda .
Vždyť je to stejný princip.

Ada
10. srpna • 13:31

Evropský parlament je jediný parlament na světě bez zákonodárné iniciativy. Normální parlament může navrhovat a měnit zákony. Evropský jen odkýve, to co vymyslí nikým nevolená komise bývalých komunistů.
A naše zem tam má navíc zastoupení 21 ze 751 poslanců. I kdyby táhli za jeden provaz je to úplně jedno.

J.B.
9. srpna • 14:12

Vazeni kolegove ridici,nevim proc je kolem takova kampan.Jezdim na etanol jiz s druhym autem a nikdy nebyl problem.Ted provozuji od noveho R.Twingo 1 generace r.v.2006 obsah 1,2 osmi ventil bez pridavne ridici jednotky micham eatanol 40%a benzin60%.Na tuto smes ma auto najeto 210t.km.nedavno v servisu i na TK bez jakehokoli problemu.Mysli ze je to opet jen o nasich penezich.Pani uz nevi jak je z nas dostat.V jinem clanku je uvedeno,ze v Nemecku je tato nova smes drazsi nez natural.Jak je to mozne kdyz E85 je o 10Kč na litr levnejsi nez natural??Jen moje zkusenosti s E85.Nenechme se vylekat,staci vyzkouset a kazdy citi co se deje pod kapotou,.,,,

Petr
21. října • 20:54

No problem je to jednak z hlediska celkem podstatnych veci jako je svoboda, proste idioti z bruselu nemaji zadne pravo nakazovat, co se bude prodavat. A take technicky, felicia 1.3 MPI znicena bioslozkou, protoze jsem jezdil na LPG a z 3 mesice stareho benzinu mi to udelalo takovou pryskyrici, co zapekla ventily. Takze fakt problem.

MOJE JMÉNO
19. října • 12:05

Možná problémy nemáš, protože hodně jezdíš. Každý ale nenajede za rok desítky tisíc km. Druhé auto u nás v rodině najede za rok cca 3000km a tam už problém nastává. Palivo stárne a jeho obměňování není dostatečné. Taky se manželka snaží tam nikdy nemít více jak 15L. Takže za mne : ať jdou s těma Babišovejma svinstvama do p**ele 3-[
...a pokud si ho vezmou s sebou, tak díky předem :-D:-))

Tycoon
9. srpna • 18:40

E85 je levnější z toho důvodu, že je daňově zvýhodněn.
E10 daňově zvýhodněn nebude a jelikož výroba ethanolu je dražší než výroba benzínu, bude E10 dražší než N95. Tak jako je tomu v Německu.

Michal
12. ledna • 4:29

no řek bych že podíl Benzínu v E 85 bude také podléhat spotřební dani, pokud se u E10 bude platit taky spotřebná daň jen za benzínovou složku k tragickému navýšení by dojít nemělo a i kdyby to tak nebylo stejně to přežijeme, peníze budou mi nebudem. když to povede k více plynařům, taky dojde k znevýhodnění podle toho jak ty vlády přemýšlí.

Adolf
9. srpna • 14:33

A proč to děláš??? :-D Hlavně dnes ,kdy je benzín relativně levný.

J.B.
9. srpna • 20:20

E85 z moji zkusenosti pusobi jako cistic palivoveho systemu,nezanasi se vstrikovani ventily atd.ma lepsi ucinky nez prostredky na cisteni pal.sys.nez ktere se kupuji za nemale penize a jsou na lihove bazi,..kdyz jsem rozebral stare auto,nemel motor znamky usazenin,.a spotreba taky neni vetsi jak se tu nekdo snazi psat,jezdim s 10let starym Renaultem Twingo najeto 210t.km za 5,3l na 100km,.jsem denne v provozu,je to jen o zachazeni a tezkou nohou,.vse co popisuji jsou moje zkusenosti a zadne vyctene parametry nekde na netu,..J.B.

Pavel
10. srpna • 16:42

Za 5,3l jedině z Macochy dolů.:-D

Adolf
10. srpna • 7:46

5,3 měřeno jak? Já mám spotřebu 5,1 na benzín. Takže jezdíš asi tak na E 30. Pokud kvůli čištění motoru dobrá,ale pokud kvůli penězům tak k ničemu.Moje spotřeba na E 85 6,7-7 litrů. Ale nejezdím na to,jelikož nejsem tak bohatý.B-]

Adolf
9. srpna • 14:35

A malý dodatek : Jak to myslíš 40% etanol a 60% benzín? Myslíš tím 40% E 85 +60% E 5???B-]

J.B.
9. srpna • 20:10

40%E85 + 60% Natural

krakonoš
11. srpna • 22:06

Také to tak dělám. E 85 je za 22,90 Kč/litr, takže výsledek je zlevnění provozu. (Auto není nijak upravované, spotřeba je stejná a líh má pozitivní vliv na oktanové číslo paliva a navíc čistí palivový systém od vody, která se v luhu rozpustí a projde motorem do výfuku).

Adolf
9. srpna • 14:06

Většině majitelů orezlých Favoritů a Felicií je nějaký E 10 totálně u prdele.:-D

Adolf
9. srpna • 13:59

Palivové čerpadlo neničí ani etanol,ani ETBE,ale kyslík obsažený v palivu. E 10 neničí na motoru jako takovém vůbec nic. (kromě výdrže motorového oleje) výměnná doba by se měla mírně zkrátit.Pokud by se přidávalo 10% etanolu,tak by se musela změnit norma na palivo jako takové. Pokud 10% ETBE,tak by to ještě vyšlo. Obsah kyslíku v palivu je totiž dán normou.Ideální je,když palivo žádný kyslík neobsahujem,protože kyslík snižuje výhřevnost(kupodivu) V běžném motoru (bez zvýšení kompresního poměru) tzv. biosložka způsobí akorát zvýšení spotřeby paliva. Ale nepřiliš významné. E 85 klidně i 30%

Pepa
13. srpna • 13:17

Ano, je to tak. Firmy, které provádějí přestavbu na E85 tvrdí, že se zvyšuje výkon, Octavia 1,6 74kW na E85 nestartovala, střílela do výfuku a nechtěla jet. Na běžný benzín v pohodě

Adof
13. srpna • 13:29

U nepřeplňovaného motoru se výkon nezvyšuje. Octavia 1,6 ,pokud je motor trochu zahřátý ,startuje na E 85 úplně normálně. Klidně si to vyzkoušejte.

jehoVista
15. srpna • 12:41

"pokud je motor trochu zahřátý ,startuje"
To mam pod tim autem zatopit?

Adof
15. srpna • 19:46

Neber mě za slovíčko jo. :-D Tak jinak. Když pojedu na E 85,zastavím a půjdu někam na pár hodin do les,tak nastartuji normálně. Pokud přijdu ráno k autu ,které jsem včera kolem šesté zaparkoval před barákem,budu startovat na několikrát,než se to trochu ohřeje .

Pavel
10. srpna • 16:40

Bylo by fajn kdyby to byla zcela přesná pravda. Jenže ETBE se dává pouze do prémiových paliv jako je třeba Verva nebo Maxxmotion. Problém přidávání lihu (vznosně pojmenovaného bio) je jeho hygroskopičnost. Zatím co v Brazílii panují vyšší teploty a na líh se vesele jezdí u nás to v zimě to může způsobit, že se vstřiky mohou ucpat kapičkami zkondenzované vody.

Adolf
10. srpna • 20:03

ETBE se dává do premiových paliv? Ti jebe:-D

Ma pravdu nacelnik
21. října • 20:51

Ano, do Vervy 100 se ETBE pridava a protoze se vyrabi z lihu, zapocitava se do bilance.

9. srpna • 13:19

Chci konkrétní odkaz na zákon či vyhlášku, která bude zákaz prodeje naturalu 95 zakazovat. Nic takového neexistuje!

eLzyx
9. srpna • 17:53

natural 95 sice nezakáží, akorát změní jeho specifikace ...

Johny HD
10. srpna • 0:11

Přesněji N95 přestane existovat, bude plně nahrazen E10. O souběžném prodeji se neuvažuje, bruselské nařízení.

oh
11. srpna • 23:39

Zavedení E10 je bruselské nařízení. Likvidace Naturalu 95 už je čistě petrolejářské vylepšení bruselské hlouposti. V Německu se obě paliva souběžně prodávají. (A dražší E10 nejde zrovna na odbyt.)

Doporučujeme

Články odjinud