Do Slovinska autem, zpátky po svých

Pro plnou stovku českých turistů byla letošní dovolená tou nejhorší v životě. Zatímco ještě v loňském roce bez problémů dorazili do oblíbených slovinských nebo chorvatských letovisek, letos se do svého cíle nedostali. Jejich auto skončilo v rukách slovinských celníků a šance, že ho ještě někdy uvidí, je spíše symbolická. Důvod? Podrobná kontrola zjistila, že auto bylo v minulosti ukradeno v některé ze zemí Evropské Unie! Mnoho dalších Čechů takový zážitek nejspíš ještě čeká.

Z výsledků průzkumu společnosti Cebia, zabývající se prověřováním původu automobilů, totiž vyplývá, že na našich silnicích jezdí až půl miliónu vozů, které byly někdy v minulosti odcizeny. Podle centrálního registru vozidel u nás bylo k polovině července evidováno 4 217 000 osobních automobilů, takže v praxi to znamená, že každý devátý je kradený.

Slovinsko se v průběhu letošního června pustilo do testování takzvaného Schengenského informačního systému a prověřuje v něm všechny podezřelé vozy. „Od počátku letošních prázdnin o své auto na slovinských hranicích přišlo 100 českých turistů a toto číslo zdaleka není konečné. Osud zabavených aut je přitom velmi nejistý, ale naprostá většina z nich se už ke svým majitelům nejspíš nikdy nevrátí“, říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Podle informací českého velvyslanectví v Lublani jde především o luxusnější vozidla značek VW, BMW, Audi, nebo Mercedes. Ambasáda proto doporučuje, aby si majitelé takových vozů nechali před cestou důkladně prověřit původ svého automobilu.

Najít původ těchto nepříjemných zážitků ale není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Prakticky všechny zabavené vozy byly koupeny jako ojeté prostřednictvím inzerátu, od individuálního dovozce nebo od prodejců, kteří se prověřováním legálního původu většinou nezabývají.

Zmíněný systém prověřování legality vozu je zatím ve zkušebním provozu, naostro začne fungovat od prvního ledna příštího roku. Ten, kdo nechce riskovat stejný osud jako turisté, kteří své auto již nikdy neuvidí, by se měl především zamyslet nad tím, od koho vůz kupuje. Společnost AAA AUTO všem svým zákazníkům garantuje doživotní právní čistotu vozu a v řadě databází prověřuje i to, zda vůz nebyl někde hlášen jako odcizený. U žádného ze čtyř tisíc automobilů z naší nabídky se proto ztráty peněz, investovaných do auta, obávat nemusíte.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků