Do Slovinska autem, zpátky po svých

Pro plnou stovku českých turistů byla letošní dovolená tou nejhorší v životě. Zatímco ještě v loňském roce bez problémů dorazili do oblíbených slovinských nebo chorvatských letovisek, letos se do svého cíle nedostali. Jejich auto skončilo v rukách slovinských celníků a šance, že ho ještě někdy uvidí, je spíše symbolická. Důvod? Podrobná kontrola zjistila, že auto bylo v minulosti ukradeno v některé ze zemí Evropské Unie! Mnoho dalších Čechů takový zážitek nejspíš ještě čeká.

Z výsledků průzkumu společnosti Cebia, zabývající se prověřováním původu automobilů, totiž vyplývá, že na našich silnicích jezdí až půl miliónu vozů, které byly někdy v minulosti odcizeny. Podle centrálního registru vozidel u nás bylo k polovině července evidováno 4 217 000 osobních automobilů, takže v praxi to znamená, že každý devátý je kradený.

Slovinsko se v průběhu letošního června pustilo do testování takzvaného Schengenského informačního systému a prověřuje v něm všechny podezřelé vozy. „Od počátku letošních prázdnin o své auto na slovinských hranicích přišlo 100 českých turistů a toto číslo zdaleka není konečné. Osud zabavených aut je přitom velmi nejistý, ale naprostá většina z nich se už ke svým majitelům nejspíš nikdy nevrátí“, říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Podle informací českého velvyslanectví v Lublani jde především o luxusnější vozidla značek VW, BMW, Audi, nebo Mercedes. Ambasáda proto doporučuje, aby si majitelé takových vozů nechali před cestou důkladně prověřit původ svého automobilu.

Najít původ těchto nepříjemných zážitků ale není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Prakticky všechny zabavené vozy byly koupeny jako ojeté prostřednictvím inzerátu, od individuálního dovozce nebo od prodejců, kteří se prověřováním legálního původu většinou nezabývají.

Zmíněný systém prověřování legality vozu je zatím ve zkušebním provozu, naostro začne fungovat od prvního ledna příštího roku. Ten, kdo nechce riskovat stejný osud jako turisté, kteří své auto již nikdy neuvidí, by se měl především zamyslet nad tím, od koho vůz kupuje. Společnost AAA AUTO všem svým zákazníkům garantuje doživotní právní čistotu vozu a v řadě databází prověřuje i to, zda vůz nebyl někde hlášen jako odcizený. U žádného ze čtyř tisíc automobilů z naší nabídky se proto ztráty peněz, investovaných do auta, obávat nemusíte.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 140 příspěvků