Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Jsou autonomní vozy přínosem? Pro bezpečnost možná, pro řidiče, kteří si jízdu užívají, však nikoliv. Přesto se jim v budoucnu určitě nevyhneme.
Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Auta bez řidiče byla snem spisovatelů vědeckofantastické literatury, ale jejich vize se pomalu začínají naplňovat. Většina velkých hráčů na světovém poli je chce uvést do sériové výroby v roce 2020. Analytici z IHS Automotive však vidí ještě dále. Podle jejich studie bude jezdit celosvětově na silnicích o pět let později 230 tisíc takových vozů.

Jedenáct let se může zdát za dlouho, ale ta doba není od současnosti zas až tak vzdálená.

Pracují na tom skoro všichni

Vozy, kde si řidič může při jízdě třeba číst, vyvíjí Renault, jeho alianční partner Nissan, Toyota, ale i ostatní: například Ford, GM a Volkswagen. „Bezpilotní“ Audi TT vyjelo v listopadu 2010 na vrchol slavné hory Pikes Peak v Coloradu. Vyspělá elektronika zatím funguje omezeně do určité rychlosti, ale funguje.

Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Takový Mercedes-Benz na to jde opačně, veškeré bezpečnostní a asistenční systémy dostává nejdřív luxusní S-Klasse, kde ulehčují jízdu hlavně na dálnicích. Volantu se pak nemusíte skoro ani dotknout... V letectví sice autopiloty fungují mnoho let, ale dohlížet na jejich práci musí posádka. 

Mercedes S 500 ujel 100 km bez řidiče v běžném provozu

Mercedes S 500 ujel 100 km bez řidiče v běžném provozu

Vypadá to, že se se něčeho podobného dočkáme i na silnicích. Již dnes máme samočinné parkovací asistenty, čidla hlídající mrtvý úhel, vibrují nám volanty, když přejedeme pruh bez blinkru, auta čtou dopravní značky, zvládnou přibrzdit nebo dokonce sama zastavit při hrozící kolizi. Používáme vyspělé navigace, automobilky se v tomto ohledu spojují s internetovými giganty .A vývoj půjde ještě dál.

V polovině století už budou řídit jen počítače

Podle IHS Automotive budeme v roce 2035 používat již 11,8 milionu „vozů bez řidiče“ a v polovině století má být tímto systémem vybaveno úplně každé. Zní to jako apokalyptická vize?

Jistě, bude nutné investovat prostředky do potřebné infrastruktury. Tlak na používání „ekologických“ paliv z obnovitelných zdrojů ještě zesílí, takže vozů se zážehovými a vznětovými motory potkáme na silnicích v roce 2050 stále méně a méně, pokud je zákonodárci do té doby nezakážou úplně.

Dalším problémem je spolehlivost softwaru. Programátoři jsou přece také jen lidé. A nezapomínejme ani na případné kybernetické útoky.

Člověk je tvor chybující

Zmiňme však i výhody takových řešení. Emisní diktát mocných nechme protentokrát raději stranou. Hlavním faktorem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Cílem každé automobilky je, aby v provozu přestali umírat lidé, ať už uvnitř aut, nebo ostatní účastníci. Američtí analytici spočítali, že 90 % smrtelných zranění způsobuje... ano, lidská chyba.

Automobil s vyspělými systémy na palubě přece dokáže eliminovat chyby i chodců a cyklistů, kteří jsou mnohem zranitelnější. Ubude také dopravních kolapsů ve velkých městech.

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Kapitola sama pro sebe jsou náklady na pojištění aut, které by měly určitě klesnout. Zatím však budou taková auta drahá na pořízení. Ceny se odhadují vyšší asi o 140-200 tisíc korun než v případě konvenčních vozů se spalovacími motory. Do zmíněného roku 2035 se však přirážka za „autopilota“ sníží na zhruba 60 tisíc Kč, samozřejmě dle dnešních kurzů vůči americkému dolaru.

Další články o autech bez řidiče:

Chcete umět driftovat? Nemusíte, tohle BMW M235i to zvládne samo

Chcete umět driftovat? Nemusíte, tohle BMW M235i to zvládne samo

Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Ohlédnutí za CES: Audi A6 nepotřebuje k parkování řidiče

Ohlédnutí za CES: Audi A6 nepotřebuje k parkování řidiče

Ford testuje systém automatického parkování s dálkovým ovládáním

Ford testuje systém automatického parkování s dálkovým ovládáním

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků