Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Jsou autonomní vozy přínosem? Pro bezpečnost možná, pro řidiče, kteří si jízdu užívají, však nikoliv. Přesto se jim v budoucnu určitě nevyhneme.
Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Auta bez řidiče byla snem spisovatelů vědeckofantastické literatury, ale jejich vize se pomalu začínají naplňovat. Většina velkých hráčů na světovém poli je chce uvést do sériové výroby v roce 2020. Analytici z IHS Automotive však vidí ještě dále. Podle jejich studie bude jezdit celosvětově na silnicích o pět let později 230 tisíc takových vozů.

Jedenáct let se může zdát za dlouho, ale ta doba není od současnosti zas až tak vzdálená.

Pracují na tom skoro všichni

Vozy, kde si řidič může při jízdě třeba číst, vyvíjí Renault, jeho alianční partner Nissan, Toyota, ale i ostatní: například Ford, GM a Volkswagen. „Bezpilotní“ Audi TT vyjelo v listopadu 2010 na vrchol slavné hory Pikes Peak v Coloradu. Vyspělá elektronika zatím funguje omezeně do určité rychlosti, ale funguje.

Video | Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Nissan

Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Takový Mercedes-Benz na to jde opačně, veškeré bezpečnostní a asistenční systémy dostává nejdřív luxusní S-Klasse, kde ulehčují jízdu hlavně na dálnicích. Volantu se pak nemusíte skoro ani dotknout... V letectví sice autopiloty fungují mnoho let, ale dohlížet na jejich práci musí posádka. 

Video | Autosalony | Technika | Bezpečnost | Mercedes-Benz | Frankfurt 2013

Mercedes S 500 ujel 100 km bez řidiče v běžném provozu

Vypadá to, že se se něčeho podobného dočkáme i na silnicích. Již dnes máme samočinné parkovací asistenty, čidla hlídající mrtvý úhel, vibrují nám volanty, když přejedeme pruh bez blinkru, auta čtou dopravní značky, zvládnou přibrzdit nebo dokonce sama zastavit při hrozící kolizi. Používáme vyspělé navigace, automobilky se v tomto ohledu spojují s internetovými giganty .A vývoj půjde ještě dál.

V polovině století už budou řídit jen počítače

Podle IHS Automotive budeme v roce 2035 používat již 11,8 milionu „vozů bez řidiče“ a v polovině století má být tímto systémem vybaveno úplně každé. Zní to jako apokalyptická vize?

Jistě, bude nutné investovat prostředky do potřebné infrastruktury. Tlak na používání „ekologických“ paliv z obnovitelných zdrojů ještě zesílí, takže vozů se zážehovými a vznětovými motory potkáme na silnicích v roce 2050 stále méně a méně, pokud je zákonodárci do té doby nezakážou úplně.

Dalším problémem je spolehlivost softwaru. Programátoři jsou přece také jen lidé. A nezapomínejme ani na případné kybernetické útoky.

Člověk je tvor chybující

Zmiňme však i výhody takových řešení. Emisní diktát mocných nechme protentokrát raději stranou. Hlavním faktorem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Cílem každé automobilky je, aby v provozu přestali umírat lidé, ať už uvnitř aut, nebo ostatní účastníci. Američtí analytici spočítali, že 90 % smrtelných zranění způsobuje... ano, lidská chyba.

Automobil s vyspělými systémy na palubě přece dokáže eliminovat chyby i chodců a cyklistů, kteří jsou mnohem zranitelnější. Ubude také dopravních kolapsů ve velkých městech.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Příslušenství | Volvo

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Kapitola sama pro sebe jsou náklady na pojištění aut, které by měly určitě klesnout. Zatím však budou taková auta drahá na pořízení. Ceny se odhadují vyšší asi o 140-200 tisíc korun než v případě konvenčních vozů se spalovacími motory. Do zmíněného roku 2035 se však přirážka za „autopilota“ sníží na zhruba 60 tisíc Kč, samozřejmě dle dnešních kurzů vůči americkému dolaru.

Další články o autech bez řidiče:

Video | BMW | Technika | Bezpečnost

Chcete umět driftovat? Nemusíte, tohle BMW M235i to zvládne samo

Elektromobily | Zajímavosti | Hybridy | Názory

Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Video | Zajímavosti | Technika | Život řidiče

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Video | Zajímavosti | Technika | Audi

Ohlédnutí za CES: Audi A6 nepotřebuje k parkování řidiče

Video | Premiéry | Ford | Ford Focus

Ford testuje systém automatického parkování s dálkovým ovládáním

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků