BYD nabíjí další zbraň plánovanou na evropský trh. Je to střela v výkonem supersportu a rozměry luxusní limuzíny.
Když si jdete vybrat elektromobil, máte na výběr nepřeberné množství hatchbacků, crossoverů i SUV, ale kombíků je jako šafránu. Na jedné straně máte prémiovou ID.7, na druhé supersrpotovního Taycana Sport Turismo a někde mezi tím je Zeekr 001. Zdá se to jako prostředí bez konkurence, a právě proto si jej vybrala čínská značka BYD pro svůj nejnovější model. Denza Z9 GT je někde na pomezí sedanu a shooting brake, a už příští rok rozvíří jinak klidné vody.
Asijský vůz už mnozí viděli, když v maskování najížděl testovací kilometry ulicemi Stuttgartu. Minulý týden zažádala automobilka o homologaci nového jména u čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií, odkud pocházejí i první fotografie a technická data.
Ačkoliv jsme vyjmenovali pár teoretických soků, Denza Z9 GT si jede vlastní ligu. S délkou 5180 mm je delší než Taycan s batohem i ID.7. K tomu přidává šířku 1990 mm, výšku 1500 mm a rozvor 3125 mm. Výkonem je také zanechává za sebou. Očekávaná verze má tři motory. Přední s výkonem 230 kW, oba zadní pak mají po 240 kW. Dohromady to dává 710 kW, což je o chloupek více, než nabídne nejrychlejší Taycan Turbo S Sport Turismo.
Celková hmotnost Denza Z9 GT je 2875 kg. Hodně z toho připadá na LFP Blade baterie z dílny BYD, ale jejich kapacita není uvedena. Zmínky o karbonových dílech karoserie, panoramatické střeše, elektrickém spoileru a lidaru naznačují, že můžeme očekávat luxusní výbavu včetně pokrokového autonomního řízení.
Zajímavostí je, že se Denza byla kdysi dceřinou automobilkou rozdělená rovným dílem mezi Mercedes-Benz a BYD. Německá automobilka, ale koncem roku 2021 svůj podíl prodala a nechala si jen 10 %. Ačkoliv má stále určité slovo, na vývoji se prý nepodílela.