V závislosti na projížděné zemi si dávejte pozor na konzumaci občerstvení za jízdy.

V závislosti na projížděné zemi si dávejte pozor na konzumaci občerstvení za jízdy.

Na poslední kus cesty se hodí ovoce i jogurt a samozřejmě voda.

Na poslední kus cesty se hodí ovoce i jogurt a samozřejmě voda.

42
Fotogalerie

Do Chorvatska úplně jinak aneb Bosenská alternativa

Kapitoly článku:


V Maďarsku netankujte?

Kousek před Bratislavou krátce zastavuji. Jen co vylezu z auta, přiřítí se takový nálet komárů, že radši zase usednu za volant a fofrem pokračuji dál. Zřejmě ještě důsledek červnových dešťů. Za slovenským hlavním městem už rychle přichází Maďarsko. Po zkušenostech z minulého roku (nafta stála 42 Kč) jsem tu tankovat nechtěl, ale nějak jsem benzinové stanice na Slovensku minul. Z průjezdu Maďarska se nakonec stala hra o to, kolik zvládne benzinový Outback na jednu nádrž a zda dojede až do Chorvatska. Hra na eco-run úspěšná nebyla (taky se mi nechtělo jet po dálnici 80 km/h) a v Maďarsku jsem tankovat přeci jen alespoň nutné minimum musel. Nakonec se ale ukázalo, že to taková tragédie není. Litr benzinu vycházel v přepočtu na něco málo přes 38 Kč.

bosna_06.JPGbosna_07.JPG 
Maďarská dálnice byla úplně prázdná. Pokračujeme na Mohács a do Chorvatska na Osijek.

Ani průjezd Maďarskem není ničím extra zajímavý. Kolem půlnoci jsem dojížděl k Budapešti, kde ještě překvapivě provoz zhoustl, ale to netrvalo dlouho. Následovala odbočka směr Dunaújváros a poté už se dálnice proměnila v jednu velkou prázdnou cestu. Nikde nikdo. Zhruba sto kilometrů za Budapeští mě přemohla únava. Nastal čas otestovat, jak se v Outbacku spí. 

Po šestihodinovém spánku a snídani jsem opět usedl za volant a pokračoval dále. V Maďarsku se jede pořád po rovině, kolem samá kukuřice nebo slunečnice. Až na jihu kousek před hranicemi s Chorvatskem přijdou první tunely a vidět jsou také vinice. Průjezd Maďarskem stojí na deset dnů 12,9 eura. Virtuální dálniční známku pořídíte na hranicích. Hodí se připomenout, že prodejních míst tu je více. Většinou turisté udělají frontu u první budky, kterou uvidí. Za ní ale následuje ještě několik dalších.

Když už jsme nakousli ten eco-run s Outbackem, sluší se doplnit také výsledek. Nejel jsem méně než 100 km/h, ale zároveň jsem nepřekročil 120 km/h (mimochodem motor v této rychlosti točí 2100 ot./min). Celková spotřeba klesla na 7,8 l/100 km, přes Maďarsko si Outback řekl o 7,6 l/100 km. Dostat se ještě níže už bude u benzinové dva-pětky vyžadovat větší snahu. Na konec ale naše Subaru zvládlo na jednu nádrž něco málo přes 700 km, což na poměrně velký motor s bezstupňovým automatem není špatný výsledek. Osobně jsem ho tedy nečekal.

bosna_15.JPGbosna_16.JPG
Východní Chorvatsko vypadá jako poměrně chudá část této turisticky oblíbené země. Jednoduše řečeno, nic tu není.

Chorvatská „nudle“

Dálnice z Budapešti označená jako M6 vás dovede skoro až na hranice. Odbočuji směr Mohács a dále po silnici číslo 56 na jih, kde je hraniční přechod. Chorvaté nic moc neřeší, jen se podivují tomu, že cestuji sám a nemám nic k proclení. Za hranicemi chvíli jedu po okreskách, než se napojím na dálnici A5, která vede až k bosenským hranicím.

K tomuto úseku se hodí přidat jedenu informaci. Plánoval jsem tu dotankovat nádrž. Na okreskách mi to přišlo ještě brzo s tím, že na A5 přece bude řada benzinových stanic. Omyl. Minul jsem několik cedulí, ale ty byly přeškrtnuté. U sjezdu na město Dakovo jsem vedle dálnice konečně uviděl jednu benzínku, takže jsem k ní hned sjel. V té době už na přístrojovém štítu Outbacku svítila varovná kontrolka a ručička palivoměru sveřepě ukazovala na E. Benzin tu byl zhruba o dvě Kč na litr levnější než v Maďarsku. Když jsem se vrátil na dálnici, asi deset kilometrů za tímto sjezdem byla dálniční benzinová stanice. Na A5 je jediná.

A5 máme za sebou, na jižním konci se napojuji na A3. Sjíždím na Velikou Kopanici, odkud to je už pár kilometrů k bosenským hranicím. Teď by to mělo začít být zajímavé.

bosna_17.JPGbosna_32.JPG

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud