Do Chorvatska úplně jinak aneb Bosenská alternativa

Stejně jako je naprostým evergreenem prázdninové cestování do Chorvatska, je také takovou letní klasikou obrovské množství článků na téma, co je nového na hlavních trasách a kudy se vydat. Možná, že nastal ten správný čas vzít to k u nás tolik oblíbenému moři úplně jinak.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Český prim
  2. V Maďarsku netankujte?, Chorvatská „nudle“
  3. Bojíte se Bosny?, Zajímavé zpestření
  4. Proč?, Fotogalerie

Chorvatsko mám rád. Navštívil jsem ho už mnohokrát a s tím také souvisí mnohokrát projeté hlavní cesty. Praha, Vídeň, Graz, Maribor, případně Praha, České Budějovice, Linz, nebo ještě párkrát cesta po okreskách z Vídně rovnou směr Jihlava. Už delší dobu se nemohu zbavit dojmu, že to začíná být trochu nuda a že by nebylo na škodu, kdyby se cesta něčím ozvláštnila. Minulý rok jsem jel z podobného důvodu přes Maďarsko se zastávkou u Balatonu, letos jsem se rozhodl pro ještě úplně jinou trasu.

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

Pokud míříte až na jih Chorvatska, nabízí se kromě klasiky také bosenská alternativa. Bosnu máme zažitou jako stát, kde se ještě „do nedávna“ válčilo a střílelo. Ty časy jsou sice už dávno pryč, ale abych byl upřímný, stoprocentně jistý tím, co mě na cestě čeká, jsem si nebyl. Do Bosny jsem ještě nikdy nezavítal. Pravdou ale je, že v podobné situaci bylo kdysi také Chorvatsko.

Pět hlavních novinek na cestě do Chorvatska. Co nás čeká?

Pět hlavních novinek na cestě do Chorvatska. Co nás čeká?

Cestu jsem naplánoval následovně: Praha, Brno, Bratislava, Budapešť, krátký přejezd východního Chorvatska a dále pak směr Sarajevo, Mostar a opět do Chorvatska, kdy k moři vyjedu u ústí řeky Neretvy. Program to je bohatý, přibližně 1300 km. Na podobnou cestu to chce nějaké prostorné a pohodlné auto. Shodou okolností padla volba na Subaru Outback, které prošlo pro modelový rok 2013 několika změnami. A protože jedeme do Chorvatska jinak, nemá náš vůz pod kapotou diesel, jak by se asi nabízelo, ale benzinovou dva-pětku spolupracující s automatickou převodovkou Lineatronic. Co vám budu povídat, počítal jsem se spotřebou kolem deseti litrů, ovšem to jsem tohoto povedeného Japonce poněkud podcenil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Začínáme: benzinový Outback rychle ukazuje, že pojede za méně než deset litrů a že to bude hodně pohodlný společník. Přes Brno mířím na Bratislavu.

Český prim

Pondělí, půl sedmé večer a já vyrážím na cestu. Obávaná dálnice D1 se nakonec ukázala jako naprosto bezproblémová záležitost. Uzavírky mají v obou směrech dva jízdní pruhy a žádné kolony se nekonají. Za příjemné dvě hodinky projíždím kolem Brna a zanedlouho pak překračuji slovenské hranice. Tato první část není nijak zajímavá, ale ukázala na dvě věci. Zaprvé benzinový Outback rozhodně za deset litrů nejezdí, spotřeba brzy spadla na osm litrů (při rychlosti kolem 130 km/h). A hlavně o motoru vůbec nevíte. Auto to je tak tiché, že chvílemi připomíná spíše hybrid. Vzpomínám si na test nové Octavie, která s dieselem pod kapotou v podobném režimu byla o poznání hlučnější, což nakonec platí i o naftové variantě Outbacku.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - první jízdní dojmy

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - první jízdní dojmy

Druhou věcí je to, že dálnice D1 je už opravdu ve strašném stavu. Člověk je tak nějak zvyklý, ale jakmile vyjede do ciziny, ukáže se mu tahle smutná realita naplno. D1 se konečně rekonstruuje, za zmínku ale stojí i D2. Ta je na tom aktuálně úplně stejně, ale o nějakých rozsáhlých opravách se nemluví. Možná se dočkáme, až bude hlavní část D1 hotová, nicméně to bude za pěkných pár let a v té době bude hlavní tah na Bratislavu už asi moc zajímavý.

A ještě jedna poznámka. Ačkoliv jsem si naplánoval cestu všude možně včetně Bosny, nic to nezměnilo na tom, že nejhorší silnice máme my tady v České republice.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Český prim
  2. V Maďarsku netankujte?, Chorvatská „nudle“
  3. Bojíte se Bosny?, Zajímavé zpestření
  4. Proč?, Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků