Do Česka dorazily levné elektromobily z Číny. Stojí od 450.000 Kč

Říká vám něco značka Zhidou? Pokud ne, zbystřete – tyto vozy se u nás již prodávají a jde o nejdostupnější elektromobily na trhu.

Čím dál více výrobců automobilů se uchyluje k elektrifikaci svých modelů, přičemž ne vždy zůstává pouze u hybridů. Dokonce už i v Česku se ale objevují značky, o kterých jste možná nikdy neslyšeli. Například značka ZD, která se snaží prorazit s mikroauty na elektrický pohon.

Automobily ZD (Zhidou) vyrábí společnost Shandong Xindayang Electric Vehicle, kterou vlastní automobilka Geely Auto. Ta už by vám něco říkat mohla – vlastní totiž značku Volvo, a to do toho díky přívalu čínských financí v posledních letech pořádně šlape.

EuroNCAP: Podívejte se, jak bezpečná jsou vozítka (nejen) pro patnáctileté

EuroNCAP: Podívejte se, jak bezpečná jsou vozítka (nejen) pro patnáctileté

ZD lze ale považovat za naprostý opak Volva – jsou to jednoduchá mikroauta, to ale neznamená, že se chtějí krčit v koutě. Značka to totiž s „invazí“ do Evropy (konkrétně Itálie, Francie, Španělsko, Lucembursko, Německo nebo Rakousko) myslí opravdu vážně. Sází přitom na zkušenosti z Číny, kde se jí mezi elektromobily prodejně daří.

ZD u nás aktuálně nabízí dva modely - D1 a D2 - přičemž první jmenovaný vzniknul i ve verzi Sharing pro sdílení ve městech (má například neodstranitelný klíč, navigaci a kožené čalounění). Malá bublina D1 na délku měří 2.763 mm, je 1539 mm široká a 1524 mm vysoká, má rozvor 1765 mm a váží 670 kilogramů. Rozměry verze D2 se nemění, pouze hmotnost je vyšší o 50 kilogramů. ZD spadá do stejné kategorie jako Aixamy nebo Ligiery, na rozdíl od nich jej ale není možné řídit od patnácti let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verze D1 Sharing (vlevo) se vyrábí pouze ve žluté barvě a má podobnou výbavu jako D2. Vozy se liší lehce pozměněným vzhledem předních partií.

Pohon obstarává elektromotor o maximálním výkonu 18 kW a točivém momentu 82 N.m, který je napájen LFP (lithium-železo-fosfát) akumulátorem o kapacitě 11,5 kWh. Maximální rychlost vozu je 80 km/h, zrychlení z 0-45 km/h zabere asi osm sekund. Inu, auto do města. Dojezd na jedno nabití je až 120 kilometrů, po městě tak můžete „drandit“ klidně několik dní a z běžné domácí sítě máte znova nabito za pět až šest hodin.

A teď to nejzajímavější – ceny. Základní ZD D1 stojí 449.900 Kč, což sice může na první pohled připadat moc,v podobných cenových relacích se ale pohybují i mikroauta se spalovacími motory. Ve výbavě nechybí elektricky ovládaná okna, elektrický posilovač řízení, klimatizace, kožené čalounění sedadel, přípojka USB, navigace, litá třináctipalcová kola nebo elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. Verze Sharing je o 10.000 Kč dražší, vrcholné D2 u nás bude mít cenu až příští rok.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků