Crossover jedoucí na retro vlně si můžeme v nové fotogalerii prohlédnout opravdu do detailu.
Po znovuzrození ikonického Renaultu 5 se do formy novodobého elektromobilu s dodatkem E-Tech přerodil i praktičtější Renault 4. Stylový crossover má po loňské premiéře už blízko k nástupu na trh. Ještě před tím nám ovšem značka poskytuje bohatou galerii z mezinárodní prezentace v Portugalsku. Podobně jako menší sourozenec bude i nová „čtyřka“ kompletně vznikat doma ve Francii.
Pětimístný elektrický crossover má v nabídce Renaultu zastávat praktičtější alternativu „pětky“, takže se na stejné platformě AmpR Small dočkal prodlouženého rozvoru o 8 cm (2,62 m) – pro srovnání, hatchback 5 má délku 3,92 m. Ve výsledku tak novinka zapadá velikostně i mezi Clio a Captur, přičemž oproti Capturu má s dobrodružnějším charakterem o 1,2 cm vyšší světlou výšku (18,1 cm). Ze zmíněných modelů je poté odvozena i přední náprava MacPherson s novými tlumiči, zatímco vzadu najdeme víceprvkové zavěšení.
Designové prvky starého modelu z 60. let převádí Renault do moderní podoby a doplňuje je aktuálními výstřelky – například přídí s osvětlenou maskou a emblémem značky. Z přeživších retro prvků je obzvláště nutné zmínit shrnovací plátěnou střechu, která bude dostupná u vybraných verzí modelu (její volbou nicméně ztratíte možnost střešních nosičů). Jinak značka pro R4 oznamuje až 600 kombinací příplatkové výbavy, zejména tedy po stránce stylingu.
Na praktičnost modelu odkazuje Renault kufrem s nízkou nákladovou hranou a základním objemem 420 litrů, z čehož 35 litrů představuje úložný prostor pod podlahou s dvojicí otvorů, takže vyhrabání nabíjecího kabelu i při naloženém kufru bude o něco snazší. Zadní sedačky jsou sklopitelné, stejně jako sedadlo spolujezdce, tedy ideální pro převoz dlouhých předmětů a zavazadel. Maximální objem kufru pak čítá až 1405 litrů.
Architekturu palubní desky si crossover přebírá z Renaultu 5 E-Tech včetně aktuální digitalizace s nejnovější generací infotainmentu OpenR Link s 10palcovou obrazovkou a integrovanými službami Google nebo chatbotem ChatGPT. V závislosti na úrovni výbavy je před řidičem 7- či 10palcový digitální přístrojový štít. Rozsáhlý soubor asistenčních a bezpečnostních funkcí samozřejmě novince také nechybí.
Známou techniku kopíruje 4 E-Tech i pohonným ústrojím. Nabízen bude s jedním elektromotorem pro pohon předních kol, možností dvou výkonů 90 kW (122 k) nebo 110 kW (150 k), a to ve spojení s bateriemi o kapacitě 40 kWh nebo 52 kWh (pro dojezd mezi 308 až 409 km). V nejsilnější variantě umí crossover zrychlit z nuly na 100 km/h za 8,2 sekundy a maximálně dosáhnout elektronicky omezené rychlosti 150 km/h.
Stejně jako u „pětky“ je standardem 11kW palubní AC nabíječka, u DC rychlonabíjecích stanic pak zvládne model s větší baterií nabíjecí výkon až 100 kW, s tou menší 80 kW. V ideálním případě tak zabere obnovení kapacity energie z 15 na 80 % zhruba 30 minut. Mimo to umožňuje architektura i funkce V2L (vehicle-to-load) pro napájení externích spotřebičů z akumulátoru vozu nebo V2G (vehicle-to-grid) pro přenos energie zpět do elektrické sítě během špičky.
Jinak R4 nechybí ani možnost ovládání pouze pedálem plynu, kdy po jeho uvolnění využívá vůz maximální úroveň rekuperace při brzdění až do úplného zastavení, zatímco dobrodružnější charakter podtrhuje systém kontroly trakce Extended Grip s novými jízdními režimy All-terrain (pro obecnou jízdu v terénu) a Snow (pro jízdu na sněhu).
České cenovky ani datum uvedení na trh zatím Renault neupřesňuje. Doma ve Francii nebo v Německu už nicméně model vstoupil do prodeje. Dlouho bychom tedy čekat nemuseli. S vyšší praktičností u nás novinka pravděpodobně překročí částku 675.000 Kč, za kterou nyní startuje základní specifikace Renaultu 5 E-Tech (90 kW/122 k).
Renault 4 E-Tech: Základní technické údaje |
Výkon [kW] |
90 |
110 |
Točivý moment [N.m] |
225 |
245 |
Pohon |
přední kola |
Akumulátor [kWh] |
40 |
52 |
Nabíjení DC max. [kW] |
80 |
100 |
Nabíjení DC max. [min] |
30 |
Dojezd [km] |
308 |
409 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
9,2 |
8,2 |
Maximální rychlost [km/h] |
150 |
Hmotnost [kg] |
1410 |
1462 |
Rozměry [mm] |
4144x1808x1572 |
Rozvor [mm] |
2624 |
Objem kufru [l] |
420/1405 |
Zdroj: Renault |
Zdroj videa: Renault