Dnešní SUV už přerostly i některé dodávky. Zajímavá srovnání rozměrů

Automobil jako dopravní prostředek roste do stále větších délek a šířek. Bojuji s tím dokonce i architekti, kteří musí kvůli větším vozům SUV předělávat parkovací stání a plánovat větší vjezdy do podzemních garáží. Ale není to problém jen vozů SUV...

Technický vývoj se nedá zastavit. Každý model určitého vozu je v porovnání s předešlou generací více prošpikovaný elektronikou a nejnovějšími bezpečnostními systémy. Ale každá evoluce modelu je také větší a větší. Jsou to třeba jen tři centimetry, ale co to udělá s autem po třiceti letech? Proto na řadu přichází výroba takzvaných malých a mini vozů, které, jak se ukáže, by před třiceti lety byly plnohodnotným autem střední nižší třídy.

Vzorovým příkladem nám může být Volkswagen Golf, který se vyrábí od roku 1974 a dnes na silnicích potkáváme již sedmou generaci tohoto oblíbeného německého hatchbacku. Vůbec první Golf měřil na délku 3 710 milimetrů a pro Němce to byla ikona. Dnešní verze dosahuje úctyhodných 426 centimetrů, což je nárůst o půl metru oproti první generaci.

Kufrový souboj kombi a SUV: Která auta pojmou více zavazadel?

Kufrový souboj kombi a SUV: Která auta pojmou více zavazadel?

Ještě větší rozdíl ale najdeme u Mini, i když tady přece jen došlo ke změně celého konceptu. Vůz z roku 1976 se proslavil i Mr. Bean. Dlouhá léta čekala tato britská ikona na obnovení výroby, až se jí ujalo mnichovské BMW. Zcela nový vůz Mini One je oproti původnímu modelu, který měřil tři metry a pět centimetrů větší téměř o metr. Bez dvou centimetrů totiž atakuje čtyřmetrovou hranici.

Dodávky a SUV

Velice zajímavým srovnáním je pak dodávka Ford Transit MK3, která se vyráběla v letech 1986 až 1991, a kterou můžeme na českých silnicích vidět dodnes. Je to velmi oblíbený vůz všech řemeslníků. Základní verze měří na délku 4 616 milimetrů. A s čím jsme ji srovnali? S největším SUV, které má dnes v nabídce Mercedes Benz, tedy model GLS. Vůz, který je používaný pro rodinné účely, nedělní vyjížďky do přírody.

Na délku má o půl metrů více, tedy přes pět metrů. Když vidíte starého Transita stát vedle GLSa na semaforech u Národního muzea, vypadá to hodně vtipně. A tipněte si, které z nich převeze více stavebního materiálu…

Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Při porovnávání SUV a dodávky můžeme zůstat u české automobilky, která již pár měsíců nabízí model jménem Kodiaq. Ten na délku měří bezmála čtyři metry a sedmdesát centimetrů a na výšku pak 1,67 centimetrů. Porovnáme-li Kodiaqa s první generací dnešního Peugeotu Boxer, který se prodával jako model J5, je české SUV pouze o šest centimetrů kratší. 

Z hlediska užitečného zatížení na tom ale stále byly a jsou lépe dodávky. Zatímco Kodiaq uveze až 750 kilogramů, Peugeot z roku 1981 jste mohli naplnit materiálem o hmotnosti 1 130 kg.

A jak to bude vypadat za deset let? Na trhu bude zřejmě devátá generace Golfu, která bude plně elektrifikovaná. Nové technologie, baterie a elektrické motory budou menší než současné agregáty, a tak se v nových autech dočkáme zřejmě většího místa a možná pak nastane trend zmenšování.

Více informací naleznete v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků