Dnes je to přesně osmdesát let od doby, kdy Škoda Rapid objela svět

Dnes je to přesně osmdesát let od doby, kdy Škoda Rapid objela svět

Škoda dnes slaví jedno zajímavé výročí. Přesně před osmdesáti lety se z cesty kolem světa vrátil původní model Rapid. Jeho dvoučlenná posádka s ním během 97 dnů ujela dohromady 27 700 km. 

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Škoda Rapid se na svou cestu kolem světa vydala 25. dubna 1936, přičemž startovala z Prahy. Vedoucím expedice byl podnikatel Břetislav Jan Procházka, kterému pomáhal navigátor a druhý řidič Jindřich Kubias. K dispozici měli stroj s motorem o objemu 1,4 litru, který disponoval maximálním výkonem 23 kW (31 k). 

Po startu z Prahy v dubnu roku 1936 se posádka vydala se svou Škodou Rapid do Německa, Polska, Litvy, Lotyšska a Sovětského svazu. Plavbou přes Kaspické moře se Rapid dostal do Íránu a následně zamířil do Bombaje, odkud pokračoval trajektem na Srí Lanku. Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu doplula dvojice do San Franciska. 

Škoda 130 RS (1975-1980): Okřídlený šíp pro okruhy i soutěže

Škoda 130 RS (1975-1980): Okřídlený šíp pro okruhy i soutěže

Americkou etapu dlouhou 5300 km do New Yorku zvládl Rapid za 100 hodin a 55 minut. Po plavbě do Evropy, konkrétně do francouzského Cherbourgu, se posádka vrátila přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Stalo se tak přesně 1. srpna roku 1936 pět minut před polednem. 

Celkově tato cesta zabrala 97 dnů, ovšem 53 dnů trvaly různé plavby nebo vyřizování celních formalit. Čistý čas jízdy Škody Rapid byl 44 dnů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků