DMD čipy změní automobily v soukromá autokina. V Audi e-tron SB je už najdete

Prozatím jsou to pouze animace, později by ale hlavní světlomety mohly klidně sloužit třeba jako digitální videoprojektor ke sledování internetového či televizního vysílání.

Představte si miniaturní čip, který má na svém povrchu odrazovou plochu. Nebo abychom se vyjadřovali exaktně, má na sobě zrcadlo. Ne jedno nebo dvě. Ale více než milion mikroskopických zrcátek s velkou odrazivostí umístěných těsně vedle sebe, přičemž tyto vytváří pole o tvaru obdélníku.

Audi e-tron 50 quattro oficiálně: Menší výkon bude kompenzovat lepší cenou

Audi e-tron 50 quattro oficiálně: Menší výkon bude kompenzovat lepší cenou

Tyto zrcadla, jejichž rozměry jsou menší než pětina průměru lidského vlasu, odpovídají jednotlivým pixelům obrazu, který lze pomocí této technologie zobrazit. Ještě lepší na tom je, že každé jedno uvedené zrcátko je možné naklápět nezávisle na těch ostatních a tím měnit trajektorii dopadajícího světla.

Zrcadla lze naklápět v jistém definovaném rozmezí do různých úhlů a odlišným směrem a co je téměř stěží pochopitelné, je schopnost naklopit konkrétní mikrozrcátko až 5000krát za sekundu. Sci-fi? Vůbec ne. Naopak realita nejmodernějších videoprojektorů i některých nejnovějších automobilů, jako je třeba elektromobil Audi e-tron Sportback.

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Německá automobilka nazývá tyto převratné světlomety digitální Matrix LED a samotný čip patří k technologii DMD, tedy Digital Micromirror Device, což můžeme přeložit jako digitální zařízení s mikrozrcadly.

Abychom měli obrázek kompletní, asi stojí za zmínku i fakt, že základem této technologie je práce z roku 1977 nazvaná Deformable Mirror Device, která pojednávala o mikroskopických mechanických analogových modulátorech světla. Tuto studii pak v roce 1987 rozvinuli zaměstnanci Texas Instruments Larry Hornbeck a William Nelson, přičemž právě tito dva stáli za zrodem polovodiče DMD, který je dnes základem pixelového světlometu.

Audi e-tron Sportback má české ceny. Kolik si připlatíte za méně praktickou karoserii?

Audi e-tron Sportback má české ceny. Kolik si připlatíte za méně praktickou karoserii?

Co tato věc zvládne, vám pomůžou pochopit fotografie, v lepším případě videozáznam a ideálně pak vlastní zkušenost s takto vybaveným automobilem, ve zkratce si to ale můžeme zrekapitulovat.

Promítání animací na zeď či na silnici při odemčení vozu či jeho zamčení, je v zásadě jen taková hračička a nápověda pro uživatele, aby si uvědomil, s čím má tu čest. Ve skutečném světě je mnohem užitečnější třeba schopnost variabilně rozkládat světlo v prostoru, a tím zajišťovat vynikající výhled pro řidiče při současné eliminaci oslnění okolního provozu.

Audi představuje výkonný e-tron S. S trojicí elektromotorů překračuje hranici 500 koní

Audi představuje výkonný e-tron S. S trojicí elektromotorů překračuje hranici 500 koní

To samozřejmě umí i některé jiné starší systémy, světla v Audi e-tron Sportback ale zvládají i jiné kousky. Konstruktéři navrhli pro přesuny po dálnicích takzvaný „světelný koberec“, což si můžete představit jako jasný pruh světla v jízdním pruhu vozidla, který podle Audi pomáhá řidiči lépe se soustředit na prostor před vlastním autem. Pokud vyhodíte směrovku s úmyslem změnit jízdní pruh, světla ještě před zahájením manévru rozšíří plochu onoho „koberce“ i na příslušný vedlejší pruh a udrží ho až do dokončení přesunu.

Navíc poněkud tmavší značky ve „světelném koberci“ odpovídají šířce sportbacku, což má řidiči v předstihu pomáhat třeba s odhadem toho, jestli a s jakou rezervou se vejde do zúženého úseku při průjezdu staveništěm.

Nové Audi e-tron Sportback na krásných fotkách. Ještě vydržte, dorazí nejdříve v létě

Nové Audi e-tron Sportback na krásných fotkách. Ještě vydržte, dorazí nejdříve v létě

Ve spojení s příplatkovým systémem nočního vidění dokáže technika jinak špatně viditelnou postavu či zvíře nejen detekovat v blízkosti silnice a zobrazit ho na displeji, ale ve spojení s DMD využít i takzvané označovací světlo, které řidiče upozorní směrovým paprskem na daný objekt.

Těch možností využití plně adaptivních světel bude nepochybně více. Teoreticky by auto díky nim nemělo mít problém promítnut vám na zeď třeba oblíbený film či streamovat libovolné internetové vysílání. Tohle všechno technologie DMD umí.

Audi Q4 e-tron oficiálně: Další elektrické SUV Audi čekejte na konci roku 2020

Audi Q4 e-tron oficiálně: Další elektrické SUV Audi čekejte na konci roku 2020

Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků