Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Opravdu to byla jízda!

Před koncem prázdnin jsme na tomto místě konstatovali, že dlouhodobý test nejrychlejšího Leonu bude jízda. A také ano! Španělské kombi nás při několikaměsíčním soužití přesvědčilo o neobyčejně širokém repertoáru svých schopností.
Seznam kapitol
  1. Úvod; postavení na trhu
  2. Výkon, dynamika, spotřeba
  3. Výbava a dlouhodobé zkušenosti
  4. Verdikt; technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Když jsme v létě přebírali klíče od světle šedého Seatu Leon ST Cupra, nebyla to pro nás žádná neznámá. Už dříve na nás Cupra s krátkou karoserií udělala vynikající dojem při duelu s Renaultem Mégane RS a měli jsme za sebou i mezinárodní prezentaci ve Španělsku. Proto jsme nepochybovali, že nás čeká šest měsíců s fantastickým autem. A nemýlili jsme se.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rychlé kombi od Seatu se pyšní i skvělými jízdními výkony, výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 6 s a nejvyšší rychlost 250 km/h

Dnes se proto nebudeme tolik zaobírat jízdními výkony a zážitkem z jízdy Seatem Leon ST Cupra, těm jsme se dostatečně věnovali v samostatných článcích. S Cuprou jsme vyrazili mimo jiné na autobahn, ale také na mostecký závodní okruh, abychom ji podrobili konfrontaci s koncernovou příbuznou:

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahnu

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahnu

Duel na okruhu: Leon ST Cupra vs. Octavia RS 230 Combi

Duel na okruhu: Leon ST Cupra vs. Octavia RS 230 Combi

Pouze si připomeneme to nejdůležitější z naměřených údajů a jinak se budeme soustředit zejména na zkušenosti z dlouhodobého praktického používání, v němž – jak už to v životě chodí – sportovní jízda na oblíbených silnicích tvořila jen relativně nízké procento času stráveného za volantem. Nejprve si ale stručně připomeneme, co je to vlastně za auto a kam na trhu patří. Zasvěcení čtenáři mohou následující odstavce přeskočit a přejít rovnou na další kapitolu.

Seat Leon ST Cupra 280 je sportovní kombi založené na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen. Přímého soupeře v rámci koncernu nemá: Octavia RS 230 má sice delší rozvor a prostornější karoserii, ale slabší motor; Golf GTI se s karoserií kombi nevyrábí, Golf R je pak ještě výkonnější a má pohon všech kol. Tomu odpovídá i jeho cena.

Golf R Variant: Jak vysoký má výkon a o kolik je Cupra slabší?

Golf R Variant: Jak vysoký má výkon a o kolik je Cupra slabší?

Naprosto srovnatelné auto bychom ostatně na trhu hledali těžko nejen v rámci koncernu. Nabídka rychlých kombíků nižší střední třídy je dnes sice bohatší než kdykoliv v minulosti, žádný jiný ale neposkytuje kombinaci tak vysokého výkonu, adaptivních tlumičů a samosvorného diferenciálu, dokonce elektronicky řízeného. A to Cupra během našeho dlouhodobého testu vlastně zastarala.

Na trh totiž mezitím přišel mírně aktualizovaný model. Označení 290 prozrazuje, že nominální výkon narostl z 206 kW (280 k) na 213 kW (290 k). Jinak se nic zásadního nezměnilo.

V další kapitole si zrekapitulujeme základní naměřená data a posvítíme si také na dlouhodobou spotřebu během celého testu. 

Radosti
Vynikající motor
Vysoký reálný výkon
Bohatá standardní výbava
Citlivě reagující samosvor a tlumiče
Komfort v každodenním provozu
Schopnosti při sportovní jízdě
Starosti
Jen 6,5" obrazovka
Nepříliš luxusní vyznění interiéru
Omezená trakce na mokru
Viditelnost v dešti (LED světla)
Už jsme ho museli vrátit
9  /10

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; postavení na trhu
  2. Výkon, dynamika, spotřeba
  3. Výbava a dlouhodobé zkušenosti
  4. Verdikt; technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
První jízda s novou Hondou HR-V e:HEV: Trefa do černého, ale škoda toho hluku

Honda HR-V e:HEV

Třetí generace kompaktního SUV Honda HR-V přichází s uhlazeným stylem a jedinou možností pohonu v podobě hybridního systému e:HEV. Poprvé jsme ji vyzkoušeli v okolí německého Frankfurtu nad Mohanem.

včera | Leoš Káňa | 7 příspěvků
TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 17 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera