Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jízda!

Redakční parkoviště získalo na několik měsíců nového stálého obyvatele. Má velký kufr, ale také velký výkon. A titul nejrychlejšího kombi na Severní smyčce Nürburgringu.
Seznam kapitol
  1. Seat Leon ST Cupra
  2. Technické údaje; kompletní fotogalerie

Víte, co je legrační? Jak moc se specifikace našeho nového dlouhodobého auta podobá tomu předchozímu. Tento Seat Leon ST Cupra je také kombík nižší střední třídy s benzinovým motorem. Také má bílou barvu, automatickou převodovku, kožené čalounění a LED světlomety. A přece je to de facto úplně jiná kategorie. Zejména díky strojovně pod kapotou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V měkkém ranním světle vynikne reliéf karoserie nejvíc, ale Leonu ST Cupra se širokým postojem, velkými koly a LED světly to sluší kdykoliv

Pro čtenáře, kteří nejsou s technikou rychlých kombi skupiny VW dokonale obeznámeni, připomeňme, že Seat Leon ST Cupra je koncernovým dvojčetem Škody Octavia RS Combi. Mimochodem, docela nedávno jsme právě tahle auta měli na srovnávací test:

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Měření výkonu, dynamika

Na rozdíl od auta v odkazovaném srovnání má náš exemplář dvouspojkovou převodovku DSG. Oproti Octavii RS, se kterou bude nevyhnutelně poměřován, nabízí o něco méně vnitřního prostoru, ale výrazně vyšší technickou specifikaci. Cupra jako vrchol nabídky Seatu dostala motor 2.0 TFSI naladěný na 206 kW. (Existuje i základní provedení o výkonu 195 kW, ale to se na českém trhu vůbec neprodává.)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtyřpístkové brzdiče Brembo se dodávají v rámci sady Performance Black spolu s nástavci prahů a kontrastním provedením ráfků za 61 500 Kč

S efektivním přenosem hnací síly pomáhá chytrý, elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Jeho nenápadná účinnost na nás udělala velký dojem už tehdy, když jsme srovnávali „krátký“ Leon Cupra s Renaultem Mégane RS:

Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o trůny

Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o trůny

Oproti Octavii RS nabízí Leon Cupra navíc ve standardní výbavě rovněž adaptivní tlumiče pérování (ty pro Octavii vůbec objednat nelze) a 19palcová kola.

Nejrychlejší kombi na Ringu

Že všechen ten hardware nevozí jen na parádu, předvedl Seat Leon ST Cupra mimo jiné na vyhlášené Severní smyčce Nürburgringu. S časem 7 minut 58 sekund dokázal sesadit z trůnu Audi RS4 Avant, které je samozřejmě mnohem výkonnější a navíc má pohon všech kol. Že by inspirace na reportážní výlet? Na Nürburgringu jsem nebyl několik let…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Příplatková výbava testovaného auta obsahuje panoramatické střešní okno (22 600 Kč) i adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (upozornění na zkrácení bezpečného odstupu) za 13 900 Kč

Určitě ale zamíříme na „brzdu“, tedy na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower. Rychlé kombi Seatu nás nedávno příjemně překvapilo, když se vytáhlo výrazně vyššími maximy výkonu i točivého momentu, než výrobce udává. Rádi ověříme, jestli to byla náhoda, nebo má podobný „problém“ i naše auto.

Nejzvědavější ale stejně budu na běžný každodenní provoz, a to po týdnech až měsících, kdy začne člověk brát dynamické vlastnosti jako standard a soustředí se spíš na to ostatní. Vždyť právě v tom tkví teoretická hlavní přednost rychlého Leonu – být sportovním autem, když v řidiči někde na klikaté silnici chytnou saze, ale jinak se chovat spořádaně, klidně a civilizovaně jako běžný služební kombík.

Standardní a příplatková výbava

Pro normální provoz je Cupra vybavena podobně velkoryse jako pro rychlou jízdu. Na českém trhu nabízí kromě jiného následující položky:

  • Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic
  • Elektricky ovládaná a sklopná zrcátka s parkovací funkcí
  • Bluetooth
  • LED osvětlení interiéru
  • Audiosystém s 6,5“ dotykovým displejem a osmi reproduktory
  • Nastavitelná bederní opěrka
  • Dešťový a světelný senzor
  • Středová loketní opěrka
  • Tempomat
  • LED světlomety a zadní svítilny

Bezpečnostní výbava sestává z čelních, bočních a hlavových airbagů vpředu, kolenního airbagu, multikolizní brzdy, kontroly tlaku v pneumatikách a samozřejmě systému ESP.

 

Specifickou výbavu verze Cupra tvoří vedle už zmíněných adaptivních tlumičů DCC, 19“ kol a samosvorného diferenciálu VAQ rovněž progresivní řízení, sound actuator (obojí známe z Octavie RS), sportovní volant a sedadla, červené brzdové třmeny, podvozek Cupra snížený o 25 mm a u aut s převodovkou DSG ještě tlačítka řazení na volantu.

To vše za ceníkových 712 900 Kč, respektive 757 900 Kč v případě testované varianty s DSG. Náš exemplář má ale ve specifikaci částku ještě výrazně vyšší. Jak to, když skoro všechno podstatné obsahuje už standardní výbava?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Součástí příplatkové navigace s pevným diskem je i rozhraní MirrorLink pro chytré telefony; středová konzola je mírně natočena směrem k řidiči

Ono se to nezdá, příplatky se naskládají. Tak třeba adaptivní tempomat za 13 900 Kč; kožená sedadla a elektrické ovládání sedadla řidiče (36 900 Kč); navigace s 10GB pevným diskem, MirrorLinkem a lepšími reproduktory za 47 200 Kč; panoramatické střešní okno (22 600 Kč); parkovací senzory na obou stranách (12 900 Kč) nebo paket Black Line s černými detaily exteriéru za 6200 Kč. Na testovaném autě jsou příplatkové rovněž barva Dynamic (14 900 Kč) a kontrastní kola (3100 Kč).

Dohromady to všechno dělá pěkných 941 400 korun.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rychlé kombi od Seatu se pyšní i skvělými jízdními výkony, výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 6 s a nejvyšší rychlost 250 km/h

Luxusní cena? Jistě, ovšem za docela luxusní auto. Asi nemusím zdlouhavě vysvětlovat, že se na měsíce strávené za volantem Seatu Leon ST Cupra těším. Jestli bude dlouhodobá zkušenost alespoň z poloviny tak příjemná, jak naznačují naše dojmy z prvního svezení, bude to pořádná jízda. A vy nezapomeňte, že pokud vás v souvislosti s tímto autem zajímá cokoliv konkrétního, můžete se zeptat v komentářích.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Seat Leon ST Cupra
  2. Technické údaje; kompletní fotogalerie
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků