26
Fotogalerie

Dlouhodobý test: Seat Leon ST Cupra umí jezdit i za sedm litrů

Kapitoly článku:


Nicméně ta univerzálnost Cupry je úžasná. A navíc se zkrátka velmi příjemně řídí. V sobotu jsem si našel chvilku pro projížďku bez cestujících a musím říci, že už dlouho jsem se „obyčejným autem“ tak hezky neprojel. 

Precizní odezvu a interakci, kterou vám dá třeba Caterham, prostě nikdo soudný v Cupře nehledá. Ale řízení je příjemně vyvážené, motor má plynulý nástup výkonu, převodovka poslouchá na slovo a podvozek je přesně to, co byste chtěli od auta, které má fungovat i na obyčejné silnici.

Pohodlný, praktický a zábavný

Podvozek není ani moc rozbředlý, ani nesmyslně tvrdý. Přenosy váhy jsou cítit, auto se dá řídit plynem. Snad jen v řízení by nemusela být taková umělá tuhost, ale zvyknete si. Cupra se nasměruje k apexu a když cítím, že je nedotáčivost přeci jen trochu větší a apex mi utíká o půl metru, stačí mírně ubrat a Seat se přitáhne k vnitřní stopě.

seat (25).JPGseat (16).JPGseat (4).JPG
Brzdy odvádějí svojí práci dobře, ale na dávkování pedálu si musí člověk trochu zvykat. Obecně je ale skutečně málo věcí, které se dají Cupře vytýkat

Elektronicky řízený samosvorný diferenciál funguje výborně. Ani tahání za volant není tak strašné, což má určitě na svědomí elektromechanický posilovač řízení, který umí škubání ve volantu tlumit. Rozhodně se člověk s autem nemusí prát tak jako s Méganem RS. I přes to je to zábava a Cupra má svůj vlastní charakter, což se o mnoha vozech s karoserií kombi a pohonem předních kol říci nedá.

Sám nevím, co bych na Seatu kritizoval, protože to je velmi univerzální auto. Odveze celou rodinu ve velmi slušném pohodlí s více než příznivou spotřebou paliva a když chcete, můžete se projet jako s poměrně schopným sportovním autem. Automatická převodovka pak usnadňuje popojíždění ve městě a v koloně a silný motor zas poskytuje takovou tu nenucenou dynamiku, která je na dlouhých cestách velice uvolňující a nestresující.

Šlápnete na plyn a ono to jede. I když předjíždíte, nutí vás ten nárůst rychlosti ubrat už v půlce předjížděcího manévru plyn, abyste nejeli víc, než se sluší. Ona pak ta rychlost bílého kombíku děsí všechny okolo.

Napadá mne snad jen to, že Seat už uvnitř trochu povrzává, především v oblasti B sloupků, kde se ozývá skřípání a křupání plastů. Stačí zajíždět třeba do prudkého svahu ke garáži a jak se karoserie a nápravy „zlomí“, trochu to v autě zaskřípe jako ve starší ojetině. To je snad jediné, co mě u relativně nového Seatu vadí.

Logika downsizingu

Cestou zpět po dálnici jedu trochu rychleji a všímám si, že tohle je ve skutečnosti typický downsizovaný motor. V nízkém zatížení do 120 km/h jede velmi úsporně, ale už v tachometrových 140 km/h si řekne o výrazně vyšší přísun benzínu. Motor se zřejmě dostane do jiného režimu a už se nespokojí se sedmi litry, požaduje zhruba devět.

seat (17).JPGseat (18).JPGseat (24).JPG
Když už nic, tak Seat Leon ST Cupra ukazuje, jaký obrovský pokrok udělaly auta a motory za posledních třicet let. Nabízí více výkonu a vystačí si s polovičním přísunem paliva

I to je pořád hodnota, která se dá u kombi s automatem a výkonem 280 koní unést. Na palubním počítači máme dlouhodobě nějakých 8,5 litru a jestli se na konci dlouhodobého testu vejdeme do deseti, bude to pořád skvělé číslo. Mám možná jiné návyky. Můj starý Mercedes W126 s osmiválcem nemá takový výkon jako Cupra a bere si svých patnáct. Takže říkejte si, co chcete, ale motory za posledních třicet let prodělaly obrovský pokrok.

Zatímco se kolegové zaměřují především na dynamiku a využívají potenciál Cupry mnohem víc, já se obětoval a zkusil zjistit, jak funguje, když se s ní člověk drží zpátky a jezdí na spotřebu. A funguje překvapivě dobře. Pokud se tedy bojíte, že by vám Seat Leon ST Cupra udělal díru do peněženky, obáváte se zbytečně. Stačí se hlídat a vážně pojedete za méně než osm litrů na 100 km. Navíc budete mít pohodlné, praktické a velmi příjemné auto. Až si říkám, že tenhle povedený kombík se nám asi nebude chtít vracet.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud