Dlouhodobý test: Seat Leon ST Cupra umí jezdit i za sedm litrů

Když tu máme rodinný kombík s automatem, podíváme se také na to, jak funguje jako rodinné auto a jakou má spotřebu při normální jízdě.
Seznam kapitol
  1. Downsizing v praxi: 280 koní a 7 litrů na 100 km
  2. Je to skvělé rodinné auto
  3. Fotogalerie: Seat Leon ST Cupra

Ptáte se, který blázen bude jezdit se Seatem Leon ST Cupra na spotřebu? Tak třeba já. Když plánujete víkendový výlet s rodinou, stejně se nechcete pouštět do nějakých šíleností a dynamický potenciál auta tentokrát necháte stranou. Na to bude čas jindy a aspoň se ukáže, jak umí Leon ST Cupra fungovat v roli normálního auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Když zapomenete na zásobu výkonu a jedete s rodinou opatrně na spotřebu, ukáže Leon ST Cupra nečekaně příznivé hodnoty. Mimo město a dálnice se dá jet spolehlivě za méně než 7 litrů na 100 km

A tak Cupru v pátek odpoledne nakládám (její kufr je skutečně obrovský a praktický), připoutávám dítě do sedačky a jedeme. Nějak ani nemyslím na to, že mám pod kapotou k dispozici až 280 koní. Přesouvám páku voliče převodovky DSG do polohy D, nechávám všechny systémy tak, jak jsou nastaveny, a jedeme.

Adaptivní tempomat občas rozčiluje

Zatímco se motor postupně ohřívá na provozní teplotu, zvykám si rychle na pohodlné sedačky a příjemnou ergonomii, který nijak nevybočuje ze zavedených koncernových standardů. Tohle se mi na autech koncernu VW líbilo vždycky. Sednete si a hned víte, kde co je. Vše se dá ovládat poslepu, nemusíte trávit tolik času hledáním v dotykových displejích a podmenu palubního počítače. Všechny důležité funkce mají své tlačítko nebo otočný knoflík.

Na dálnici se motor už ohřál, ale i tak nechávám tampomat nastavený na 120 km/h. Nikam nepospíchám a jedu si v klidu, ale jak páteční provoz houstne, zjišťuji, jak je adaptivní tempomat otravný. Brzdí moc brzy a nereaguje dostatečně rychle na auto, které uhne zpět do pravého pruhu, takže ho raději vypínám a plyn si moduluji sám, což je ale na delší cestě po dálnici otrava.

Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Dálnice už ale stejně končí, takže to raději vezmu pom okreskách nižšího řádu, kde není takový provoz. A skutečně, našel jsem si skoro prázdnou silnici směrem na jih s příjemným profilem a přehlednými zatáčkami. I když je přesně tohle místo, kde by Cupra fungovala v ostrém tempu skvěle, jedu klidně. Rodina to moje dovádění nemá ráda a i já si blbnutí užiju nejlépe sám ve své staré emtrojce někde na okruhu nebo známé prázdné silnici.

Spotřeba hluboko pod 8 litrů na 100 km

Překvapuje mě ale hodnota spotřeby. Čekal jsem, že Cupra pojede za nějakých devět až deset litrů vzhledem ke svému výkonu, ale palubní počítač ukazuje hodnotu pod osm litrů a postupně dál klesá. Nakonec jsem se někde u Strakonic dostal na 6,8 litru, ale pak přišly šumavské kopce a několik okamžiků předjíždění, takže se spotřeba na konci dne usadila na hodnotě 7,3 litru na 100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rodinné cestování zvládá ST Cupra na jedničku... No dobře, na jedničku s malým mínusem, ale ten zanedbáme, protože tohle auto nabízí spoustu plusů

To je vážně skvělá na auto s tak obrovskou zásobou výkonu. Nejpříjemnější na tom je, že si prostě jedete v klidu a když potřebujete předjet, jednoduše prošlápnete plyn na podlahu, DSG si najde správnou rychlost a auto okamžitě vystřelí vpřed. Rychlost nabere hned, takže předjížděcí manévry nemusíte plánovat jako u podvyživených downsizovaných pidimotorů.

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jízda!

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jízda!

Stačí kousek místa, Cupra zrychlí z 60 na 120 km/h během chvilky a dva kamiony supějící do kopce jsou minulostí. A pak zas jen zvolníte na své tempo. Cupra je tichá, pohodlná a velmi kultivovaná, i když samozřejmě optikou auta na nízkprofilových kolech. Běžný asfalt sice zvládá, ale když je silnice rozbitá moc, raději byste seděli v něčem, co má o dva palce menší ráfky a vyšší profil pneumatiky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Downsizing v praxi: 280 koní a 7 litrů na 100 km
  2. Je to skvělé rodinné auto
  3. Fotogalerie: Seat Leon ST Cupra
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků