Po třech měsících opustil bílý crossover redakční parkoviště a vydal se tam, odkud k nám původně dorazil – do dealerství Nissanu na pražské Kolbenově ulici. Všechny dojmy a informace, které jsme při společném soužití nasbírali, najdete v tomto článku.
Kapitoly článku:
Jak jsme konstatovali už v úvodním článku, Nissan Qashqai jsme vzali na dlouhodobý (i když v tomto případě spíše střednědobý) test mimo jiné z toho důvodu, že se jedná o nejprodávanější kompaktní SUV nebo crossover na evropském trhu. A to není žádná malá věc: v roce 2015 se SUV poprvé stala nejprodávanější kategorií aut na evropském trhu, když s 3,2 miliony registrací dosáhla podílu 22,5 % a předstihla tak malé vozy. A nejúspěšnější byl právě Qashqai, který překonal VW Tiguan a Kiu Sportage.
Qashqai je celoevropsky nejprodávanější crossover, v ČR je třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster; v ČR se jich loni prodalo 2630, takže na celkových prodejích Nissanu se Qashqai podílel z více než poloviny
V České republice zbyla na crossover Nissanu až bronzová medaile, v bilanci roku 2015 skončil s 2630 registracemi třetí za Škodou Yeti (5751) a Dacií Duster (3764). Na značku, která byla celkově loni na českém trhu až 14. s podílem 2,17 procenta, je to neuvěřitelný úspěch. Pro ilustraci: Nissan si loni připsal v ČR celkem 5007 registrací, takže každý druhý prodaný Nissan byl právě Qashqai! Hlavní otázka testu se přímo nabízí: co na něm všichni mají?
Náš Qashqai byl vlastně typickým představitelem konfigurace, jaká jde (nejen) v ČR na odbyt zdaleka nejlépe: vznětový motor, manuální převodovka, pohon předních kol. Připomeňme, že ze všech SUV a crossoverů prodávaných na našem trhu má právě Qashqai nejmenší podíl čtyřkolek.
LED diody denního svícení i blinkry integrované v zrcátkách jsou elegantní, klasická prutová anténa už méně; Qashqai se nesnaží vypadat jako tradiční SUV, působí spíš dojmem zvýšeného hatchbacku
Jedním z důvodů obliby Qashqaie bude nepochybně rozvržení hlavních ovládacích a informačních prvků. Odpovídá totiž víceméně evropským zvyklostem a cíleně se vyhýbá jakýmkoliv výstřelkům, takže při prvním seznámení v showroomu neodrazuje zájemce nutností zvykat si na nezvyklé uspořádání.
V přístrojovém štítu před řidičem najdete dvojici tradičních přístrojů s kruhovými stupnicemi, oddělených displejem palubního počítače. Ten je sice barevný, ale nepůsobí tak, protože většina obrazovek je laděná monochromaticky. Uprostřed pod středovými výdechy ventilace je panel infotainmentu a o další patro níž panel klimatizace, oba s párem otočných ovladačů fungujících obvyklým a očekávaným způsobem. (Jsou auta, ve kterých se hlasitost nebo teplota nastavuje opakovaným klikáním.) Tempomat i základní hudební a telefonní funkce ovládáte prostřednictvím tlačítek na volantu.
Na volantu najdete nejen ovládání hlasitosti a telefonu, ale také palubního počítače (vlevo) a tempomatu s omezovačem rychlosti (vpravo)
Klimatizace v testovaném Qashqai se ovládala konvenčním způsobem, ale měla nekonvenční kalibraci. Podobně jako v mnoha modelech Subaru jsem se nejpříjemněji cítil s nastavenou teplotou až o čtyři stupně nižší než ve většině aut.
Láhev s pitím můžete odložit do kapsy ve dveřích nebo do držáku na středové konzole. Ten ale nebyl řešený příliš šťastně. Větší láhev překážela při řazení a běžný kelímek s kávou do něj zapadl tak hluboko, že při jízdě vždy hrozilo nechtěné uchopení za víčko a následná kávová katastrofa.
Parkovací brzda je elektronická; víčko nádrže se uvolňuje z kabiny; méně frekventovaná tlačítka jsou v levé spodní části palubní desky
Infotainment Nissan Connect neohromí supermoderní grafikou nebo převratnými funkcemi, rozhraní je ale velmi přehledné a dobře se mi obsluhovalo i za jízdy. Škoda, že systém nepodporuje procházení skladeb při bezdrátovém připojení chytrého telefonu přes Bluetooth. A možná jsem měl jen smůlu na kvalitu signálu, ale docela často se mi stávalo, že jsem musel přerušit telefonát kvůli nesrozumitelnému zvuku.
Ergonomie palubní desky
Přehledný a použitelný infotainment
Rozsah standardní výbavy
Dostupnost úchytů ISOFIX
Šikovná mezipodlaha v zavazadelníku
Velká šířka mezi podběhy
Nízká spotřeba mimo dálnice
Nijak oslnivá dynamika
Komfort odpružení na špatném povrchu
Řidičsky neatraktivní projev (oproti hatchbackům)
Přilnavost zimního obutí
Pulsar je celkově lepší auto
5 /10