Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Jak je doopravdy rychlý

Dlouhodobě testovaný Qashqai samozřejmě nemohl uniknout naší obvyklé testovací proceduře. V dnešním pokračování dlouhodobého testu najdete výsledky měření dynamiky.
Seznam kapitol
  1. Nissan Qashqai dCi 110: Dynamika a brzdy
  2. Technické údaje
  3. Fotogalerie

Jak možná už víte, redakční Nissan Qashqai dCi je poháněn vznětovým motorem 1,5 l od Renaultu. Není to na relativně rozměrné auto trochu málo? Odpovědí (nejen) na tuto otázku se budeme zabývat ve článku shrnujícím naše zkušenosti ze tříměsíčního soužití s Qashqaiem, ale leccos naznačí už měření dynamických vlastností. 

Naftová patnáctistovka by měla podle výrobce dosahovat výkonu 81 kW/110 k v 4000 min-1 a točivého momentu 260 Nm v 1750-2500 min-1. Na válcové zkušebně jsme naměřili parametry ještě o něco lepší: 

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Na brzdě

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Na brzdě

Nissan udává zrychlení z nuly na 100 km/h za 11,9 sekundy. My jsme testovali v obvyklé konfiguraci se dvěma muži na palubě, nádrží naplněnou víc než z poloviny a navíc na zimních pneumatikách (teplota v době měření se pohybovala okolo 10°C), takže na základě dosavadních zkušeností jsme neočekávali nijak světoborný výsledek. 

Na rozdíl od technicky příbuzných Renaultů nechybí v Nissanech tlačítko pro deaktivaci stabilizačního systému. Najdete ho v levé dolní části palubní desky. Sešlápnutí plynu na doraz pustí motor jen lehce nad tři tisíce otáček. Pokud se vám podaří správně uvolnit spojku – ani neurvale, ani příliš opatrně – otáčky prakticky nezakolísají, když se hnací síla přenese na přední pneumatiky a ty s decentním protočením uvedou auto do pohybu. 

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak  

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak  

Převodovka Qashqaie nepůsobí zvlášť precizním dojmem, nechá si však líbit velmi prudké a necitlivé řazení, což se při měření akcelerace vždycky hodí. Nesmíte ale spoléhat na rychloměr. Ten totiž výrazně přeměřuje:

Nissan Qashqai dCi 110: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 45 km/h
90 km/h 83 km/h
130 km/h 122 km/h

Co to znamená? Pokud se při akceleraci řídíte pohledem na rychloměr, s největší pravděpodobností budete řadit čtyřku těsně před dosažením rychlosti 100 km/h. Proto je potřeba sledovat displej vBoxu a podržet trojku kousek za hranici nejvyššího výkonu. 

Při jednom pokusu jsme dosáhli i výrazně lepšího než udávaného zrychlení, ale jak víte, zveřejňujeme vždy průměr nejlepších jízd oběma směry. A ten vychází na 12,02 sekundy. Což je sice o desetinu víc, než slibuje Nissan, ale vzhledem k okolnostem (a našim dosavadním zkušenostem s jinými auty) považujeme tento výsledek za mimořádně příznivý. Myšleno relativně k oficiální hodnotě – jinak 12 sekund samozřejmě žádný zázrak není. 

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Pro zajímavost: když podržíte trojku až k hranici přeběhových otáček v 5000 min-1, pojedete rychlostí 119 km/h. Proto jsme nemohli změřit obvyklé zrychlení 80-120 km/h na 3. stupeň, trojka v Qashqai jednoduše tento interval nepokryje (byť nemístně optimistický rychloměr naznačuje opak).

Nissan Qashqai dCi 110: Zrychlení
0-50 km/h (s) 3,89
0-100 km/h (s) 12,02
0-130 km/h (s) 21,47
30-50 km/h (s) 1,96
50-70 km/h (s) 2,67
80-120 km/h (s) 9,71
80-120 km/h 4° (s) 10,21

Na první stupeň je dosažitelné maximum 37 km/h, na druhý 75, čtyřka se nechá roztočit někam ke 190 km/h. V praxi samozřejmě takové vytáčení nemá smysl, za 4600 ot./min. začíná křivka výkonu strmě padat. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy akcelerace 0-130 km/h a brzdění 150-0 km/h

Při prudkém brzdění jsme jako u všech aut testovaných v zimním období narazili na konstrukční limity sezónních pneumatik. Ve vysokých rychlostech se pláště nedokážou pořádně opřít do povrchu, zpomalení pocitově nabere na důrazu teprve při asi 100 km/h. Brzdná dráha necelých 42 m ze stokilometrové rychlosti nicméně patří k vůbec nejkratším, které jsme v této sezóně naměřili.

Nissan Qashqai dCi 110: Brzdy
50-0 km/h (s) 1,57
50-0 km/h (m) 10,34
100-0 km/h (s) 3,08
100-0 km/h (m) 41,74
130-0 km/h (s) 4,00
130-0 km/h (m) 71,76
150-0 km/h (s) 4,60
150-0 km/h (m) 94,67

Jak by vypadalo měření s letním obutím, už nezjistíme. Alespoň ne v rámci tohoto dlouhodobého testu. Nissan Qashqai se zanedlouho vrací do Nissanu. Závěrečný článek najdete na AutoRevue během dubna.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nissan Qashqai dCi 110: Dynamika a brzdy
  2. Technické údaje
  3. Fotogalerie
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 140 příspěvků