Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Jak je doopravdy rychlý

Dlouhodobě testovaný Qashqai samozřejmě nemohl uniknout naší obvyklé testovací proceduře. V dnešním pokračování dlouhodobého testu najdete výsledky měření dynamiky.
Seznam kapitol
  1. Nissan Qashqai dCi 110: Dynamika a brzdy
  2. Technické údaje
  3. Fotogalerie

Jak možná už víte, redakční Nissan Qashqai dCi je poháněn vznětovým motorem 1,5 l od Renaultu. Není to na relativně rozměrné auto trochu málo? Odpovědí (nejen) na tuto otázku se budeme zabývat ve článku shrnujícím naše zkušenosti ze tříměsíčního soužití s Qashqaiem, ale leccos naznačí už měření dynamických vlastností. 

Naftová patnáctistovka by měla podle výrobce dosahovat výkonu 81 kW/110 k v 4000 min-1 a točivého momentu 260 Nm v 1750-2500 min-1. Na válcové zkušebně jsme naměřili parametry ještě o něco lepší: 

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Na brzdě

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Na brzdě

Nissan udává zrychlení z nuly na 100 km/h za 11,9 sekundy. My jsme testovali v obvyklé konfiguraci se dvěma muži na palubě, nádrží naplněnou víc než z poloviny a navíc na zimních pneumatikách (teplota v době měření se pohybovala okolo 10°C), takže na základě dosavadních zkušeností jsme neočekávali nijak světoborný výsledek. 

Na rozdíl od technicky příbuzných Renaultů nechybí v Nissanech tlačítko pro deaktivaci stabilizačního systému. Najdete ho v levé dolní části palubní desky. Sešlápnutí plynu na doraz pustí motor jen lehce nad tři tisíce otáček. Pokud se vám podaří správně uvolnit spojku – ani neurvale, ani příliš opatrně – otáčky prakticky nezakolísají, když se hnací síla přenese na přední pneumatiky a ty s decentním protočením uvedou auto do pohybu. 

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak  

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak  

Převodovka Qashqaie nepůsobí zvlášť precizním dojmem, nechá si však líbit velmi prudké a necitlivé řazení, což se při měření akcelerace vždycky hodí. Nesmíte ale spoléhat na rychloměr. Ten totiž výrazně přeměřuje:

Nissan Qashqai dCi 110: odchylka rychloměru
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
50 km/h 45 km/h
90 km/h 83 km/h
130 km/h 122 km/h

Co to znamená? Pokud se při akceleraci řídíte pohledem na rychloměr, s největší pravděpodobností budete řadit čtyřku těsně před dosažením rychlosti 100 km/h. Proto je potřeba sledovat displej vBoxu a podržet trojku kousek za hranici nejvyššího výkonu. 

Při jednom pokusu jsme dosáhli i výrazně lepšího než udávaného zrychlení, ale jak víte, zveřejňujeme vždy průměr nejlepších jízd oběma směry. A ten vychází na 12,02 sekundy. Což je sice o desetinu víc, než slibuje Nissan, ale vzhledem k okolnostem (a našim dosavadním zkušenostem s jinými auty) považujeme tento výsledek za mimořádně příznivý. Myšleno relativně k oficiální hodnotě – jinak 12 sekund samozřejmě žádný zázrak není. 

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Pro zajímavost: když podržíte trojku až k hranici přeběhových otáček v 5000 min-1, pojedete rychlostí 119 km/h. Proto jsme nemohli změřit obvyklé zrychlení 80-120 km/h na 3. stupeň, trojka v Qashqai jednoduše tento interval nepokryje (byť nemístně optimistický rychloměr naznačuje opak).

Nissan Qashqai dCi 110: Zrychlení
0-50 km/h (s) 3,89
0-100 km/h (s) 12,02
0-130 km/h (s) 21,47
30-50 km/h (s) 1,96
50-70 km/h (s) 2,67
80-120 km/h (s) 9,71
80-120 km/h 4° (s) 10,21

Na první stupeň je dosažitelné maximum 37 km/h, na druhý 75, čtyřka se nechá roztočit někam ke 190 km/h. V praxi samozřejmě takové vytáčení nemá smysl, za 4600 ot./min. začíná křivka výkonu strmě padat. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy akcelerace 0-130 km/h a brzdění 150-0 km/h

Při prudkém brzdění jsme jako u všech aut testovaných v zimním období narazili na konstrukční limity sezónních pneumatik. Ve vysokých rychlostech se pláště nedokážou pořádně opřít do povrchu, zpomalení pocitově nabere na důrazu teprve při asi 100 km/h. Brzdná dráha necelých 42 m ze stokilometrové rychlosti nicméně patří k vůbec nejkratším, které jsme v této sezóně naměřili.

Nissan Qashqai dCi 110: Brzdy
50-0 km/h (s) 1,57
50-0 km/h (m) 10,34
100-0 km/h (s) 3,08
100-0 km/h (m) 41,74
130-0 km/h (s) 4,00
130-0 km/h (m) 71,76
150-0 km/h (s) 4,60
150-0 km/h (m) 94,67

Jak by vypadalo měření s letním obutím, už nezjistíme. Alespoň ne v rámci tohoto dlouhodobého testu. Nissan Qashqai se zanedlouho vrací do Nissanu. Závěrečný článek najdete na AutoRevue během dubna.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nissan Qashqai dCi 110: Dynamika a brzdy
  2. Technické údaje
  3. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků