Diskuse: chiptuning ano či ne?

Myslím, že není řidiče, který by byl spokojen s výkonem motoru svého automobilu. Chiptuning je asi nejlevnější cestou, jak ho zvýšit. Jaké s ním máte zkušenosti?
Diskuse: chiptuning ano či ne?

Co je chiptuning?

Chiptuning je stručně řečeno úprava řídící jednotky motoru tak, aby do spalovací komory bylo vstřikováno palivo podle jiného schématu, jiné datové mapy. Díky tomu je možné, aby motor získal jak na výkonu, tak na točivém momentu. Této úpravě napomáhá fakt, že motory mají vždy určitou rezervu, kterou lze díky chiptuningu využít. Bohužel, s chiptuningem přichází většinou i horší emise, u turbomotorů se může snížit životnost motoru, vzrůst může i spotřeba - nicméně pokud se někdo k chiptuningu odhodlá, vyšší spotřeba mu asi vadit nebude.

Každý, kdo se někdy alespoň trochu o chiptuning zajímal, ví, že úpravou datové mapy získají na výkonu podstatně více turbomotory (dvacet až třicet procent), zatímco u atmosférických motorů bude nárůst jen v řádech procent, maximálně okolo deseti procent. To ale nevadí, většinou se totiž upraví chování motoru, takže má kultivovanějí chod, lépe reaguje na plyn, zvládá více otáček - chiptuning by měl pomoci vždy, jak výkonu, tak chování motoru.

Nic není zadarmo

Cena za takovou úpravu se pohybuje od pěti tisíc za atmosférický motor až po nějakých pětadvacet tisíc u turbomotorů. Pokud chcete zvýšit výkon motoru ještě více, je vhodné upravit filtr sání či vyladit výfuk; brutální tuneři mohou i vyměnit turbo, zostřit vačky apod. Takové úpravy stojí už ale i více než sto tisíc - příkladem může být chiptuning motoru 1,8T, který používá Octavia; chiptuning zvýší výkon ze standardních 110 kW na 132-140 kW, pokud se ale odhodláte jít do „hardwaru“, můžete se dostat i na 180 kW, a to už je na jednaosmičku docela nářez.

Pomožte ostatním

Teoretické znalosti jsou jedna věc, praktické druhá; proto bych rád vyzval v jiných diskusích tolik aktivní přispěvatele, kteří už mají chiptuning či jiné úpravy motoru za sebou, aby pomohli těm, co se teprve rozhodují a napsali o svých zkušenostech - zda se změnily emise, zda nebyly problémy s motorem, zda se zvýšila nebo snížila spotřeba, jak narostla maximální rychlost, jak se zvýšil sprint na stovku apod. Zkrátka vše, co by se mohlo hodit; třeba i doporučit spolehlivou firmu a také na co si dát pozor.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků