Diskuse: chiptuning ano či ne?

Myslím, že není řidiče, který by byl spokojen s výkonem motoru svého automobilu. Chiptuning je asi nejlevnější cestou, jak ho zvýšit. Jaké s ním máte zkušenosti?
Diskuse: chiptuning ano či ne?

Co je chiptuning?

Chiptuning je stručně řečeno úprava řídící jednotky motoru tak, aby do spalovací komory bylo vstřikováno palivo podle jiného schématu, jiné datové mapy. Díky tomu je možné, aby motor získal jak na výkonu, tak na točivém momentu. Této úpravě napomáhá fakt, že motory mají vždy určitou rezervu, kterou lze díky chiptuningu využít. Bohužel, s chiptuningem přichází většinou i horší emise, u turbomotorů se může snížit životnost motoru, vzrůst může i spotřeba - nicméně pokud se někdo k chiptuningu odhodlá, vyšší spotřeba mu asi vadit nebude.

Každý, kdo se někdy alespoň trochu o chiptuning zajímal, ví, že úpravou datové mapy získají na výkonu podstatně více turbomotory (dvacet až třicet procent), zatímco u atmosférických motorů bude nárůst jen v řádech procent, maximálně okolo deseti procent. To ale nevadí, většinou se totiž upraví chování motoru, takže má kultivovanějí chod, lépe reaguje na plyn, zvládá více otáček - chiptuning by měl pomoci vždy, jak výkonu, tak chování motoru.

Nic není zadarmo

Cena za takovou úpravu se pohybuje od pěti tisíc za atmosférický motor až po nějakých pětadvacet tisíc u turbomotorů. Pokud chcete zvýšit výkon motoru ještě více, je vhodné upravit filtr sání či vyladit výfuk; brutální tuneři mohou i vyměnit turbo, zostřit vačky apod. Takové úpravy stojí už ale i více než sto tisíc - příkladem může být chiptuning motoru 1,8T, který používá Octavia; chiptuning zvýší výkon ze standardních 110 kW na 132-140 kW, pokud se ale odhodláte jít do „hardwaru“, můžete se dostat i na 180 kW, a to už je na jednaosmičku docela nářez.

Pomožte ostatním

Teoretické znalosti jsou jedna věc, praktické druhá; proto bych rád vyzval v jiných diskusích tolik aktivní přispěvatele, kteří už mají chiptuning či jiné úpravy motoru za sebou, aby pomohli těm, co se teprve rozhodují a napsali o svých zkušenostech - zda se změnily emise, zda nebyly problémy s motorem, zda se zvýšila nebo snížila spotřeba, jak narostla maximální rychlost, jak se zvýšil sprint na stovku apod. Zkrátka vše, co by se mohlo hodit; třeba i doporučit spolehlivou firmu a také na co si dát pozor.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků