Diskuse: chiptuning ano či ne?

Myslím, že není řidiče, který by byl spokojen s výkonem motoru svého automobilu. Chiptuning je asi nejlevnější cestou, jak ho zvýšit. Jaké s ním máte zkušenosti?
Diskuse: chiptuning ano či ne?

Co je chiptuning?

Chiptuning je stručně řečeno úprava řídící jednotky motoru tak, aby do spalovací komory bylo vstřikováno palivo podle jiného schématu, jiné datové mapy. Díky tomu je možné, aby motor získal jak na výkonu, tak na točivém momentu. Této úpravě napomáhá fakt, že motory mají vždy určitou rezervu, kterou lze díky chiptuningu využít. Bohužel, s chiptuningem přichází většinou i horší emise, u turbomotorů se může snížit životnost motoru, vzrůst může i spotřeba - nicméně pokud se někdo k chiptuningu odhodlá, vyšší spotřeba mu asi vadit nebude.

Každý, kdo se někdy alespoň trochu o chiptuning zajímal, ví, že úpravou datové mapy získají na výkonu podstatně více turbomotory (dvacet až třicet procent), zatímco u atmosférických motorů bude nárůst jen v řádech procent, maximálně okolo deseti procent. To ale nevadí, většinou se totiž upraví chování motoru, takže má kultivovanějí chod, lépe reaguje na plyn, zvládá více otáček - chiptuning by měl pomoci vždy, jak výkonu, tak chování motoru.

Nic není zadarmo

Cena za takovou úpravu se pohybuje od pěti tisíc za atmosférický motor až po nějakých pětadvacet tisíc u turbomotorů. Pokud chcete zvýšit výkon motoru ještě více, je vhodné upravit filtr sání či vyladit výfuk; brutální tuneři mohou i vyměnit turbo, zostřit vačky apod. Takové úpravy stojí už ale i více než sto tisíc - příkladem může být chiptuning motoru 1,8T, který používá Octavia; chiptuning zvýší výkon ze standardních 110 kW na 132-140 kW, pokud se ale odhodláte jít do „hardwaru“, můžete se dostat i na 180 kW, a to už je na jednaosmičku docela nářez.

Pomožte ostatním

Teoretické znalosti jsou jedna věc, praktické druhá; proto bych rád vyzval v jiných diskusích tolik aktivní přispěvatele, kteří už mají chiptuning či jiné úpravy motoru za sebou, aby pomohli těm, co se teprve rozhodují a napsali o svých zkušenostech - zda se změnily emise, zda nebyly problémy s motorem, zda se zvýšila nebo snížila spotřeba, jak narostla maximální rychlost, jak se zvýšil sprint na stovku apod. Zkrátka vše, co by se mohlo hodit; třeba i doporučit spolehlivou firmu a také na co si dát pozor.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků