Diskuse: chiptuning ano či ne?

Myslím, že není řidiče, který by byl spokojen s výkonem motoru svého automobilu. Chiptuning je asi nejlevnější cestou, jak ho zvýšit. Jaké s ním máte zkušenosti?
Diskuse: chiptuning ano či ne?

Co je chiptuning?

Chiptuning je stručně řečeno úprava řídící jednotky motoru tak, aby do spalovací komory bylo vstřikováno palivo podle jiného schématu, jiné datové mapy. Díky tomu je možné, aby motor získal jak na výkonu, tak na točivém momentu. Této úpravě napomáhá fakt, že motory mají vždy určitou rezervu, kterou lze díky chiptuningu využít. Bohužel, s chiptuningem přichází většinou i horší emise, u turbomotorů se může snížit životnost motoru, vzrůst může i spotřeba - nicméně pokud se někdo k chiptuningu odhodlá, vyšší spotřeba mu asi vadit nebude.

Každý, kdo se někdy alespoň trochu o chiptuning zajímal, ví, že úpravou datové mapy získají na výkonu podstatně více turbomotory (dvacet až třicet procent), zatímco u atmosférických motorů bude nárůst jen v řádech procent, maximálně okolo deseti procent. To ale nevadí, většinou se totiž upraví chování motoru, takže má kultivovanějí chod, lépe reaguje na plyn, zvládá více otáček - chiptuning by měl pomoci vždy, jak výkonu, tak chování motoru.

Nic není zadarmo

Cena za takovou úpravu se pohybuje od pěti tisíc za atmosférický motor až po nějakých pětadvacet tisíc u turbomotorů. Pokud chcete zvýšit výkon motoru ještě více, je vhodné upravit filtr sání či vyladit výfuk; brutální tuneři mohou i vyměnit turbo, zostřit vačky apod. Takové úpravy stojí už ale i více než sto tisíc - příkladem může být chiptuning motoru 1,8T, který používá Octavia; chiptuning zvýší výkon ze standardních 110 kW na 132-140 kW, pokud se ale odhodláte jít do „hardwaru“, můžete se dostat i na 180 kW, a to už je na jednaosmičku docela nářez.

Pomožte ostatním

Teoretické znalosti jsou jedna věc, praktické druhá; proto bych rád vyzval v jiných diskusích tolik aktivní přispěvatele, kteří už mají chiptuning či jiné úpravy motoru za sebou, aby pomohli těm, co se teprve rozhodují a napsali o svých zkušenostech - zda se změnily emise, zda nebyly problémy s motorem, zda se zvýšila nebo snížila spotřeba, jak narostla maximální rychlost, jak se zvýšil sprint na stovku apod. Zkrátka vše, co by se mohlo hodit; třeba i doporučit spolehlivou firmu a také na co si dát pozor.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků