Díra na vozovce: kdo zaplatí škodu na autě?

České ementálové vozovky jsou každoročně v zimě a hlavně po ní denní i noční můrou řidičů. Jízda mezi výtluky leckdy připomíná slalom, který by nezvládla ani Šárka Záhrobská.
Díra na vozovce: kdo zaplatí škodu na autě?

Že se přitom řidič soustředí na nepoškození vozu a může snadno přehlédnout chodce, protijedoucí auto či jinou překážku, je nabíledni. Jen za leden a únor bylo letos zaznamenáno 128 dopravních nehod, jejichž příčinou byla závada komunikace.

V roce 2011 jich policie a pojišťovny zaznamenaly ve stejném období 50 – nárůst je tedy neuvěřitelných 150 procent. I když to lze přičítat i tomu, že s ohledem na toto frekventované téma se začali čeští řidiči více rvát za svá práva a uplatňovat škody na majitelích komunikací.

Není to nijak jednoduchý zápas. Jenže získat peníze na opravu poškozených ráfků, pneumatik, prasklé poloosy nebo motoru se vyplatí.

"Škody z výtluků je obvykle možné uplatnit z havarijního pojištění," vysvětluje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným. Pokud pojistitel v rámci vlastního šetření nezjistí žádné pochybnosti o vzniku nebo rozsahu škody, vyplatí klientovi uplatňované plnění. Problémem je, že havarijní pojištění má v České republice jen čtvrtina řidičů.

V takovém případě se může majitel či správce silnice hájit, že na stav vozovky upozorňovala značka Nerovnost vozovky, byla umístěna značka Snížená rychlost. Správce komunikace se tak zbaví zodpovědnosti a řidič platí škody ze svého, není-li pojištěn.

Náhradu lze podle Lukáše Fládra uplatnit jen ve velice specifických situacích. Například tehdy, kdy nelze jednak jinak, než do výtluku najet. Může se tak stát v místech, kde není žádná možnost manévrovat, anebo tam, kde by za takových okolností mohlo dojít k ohrožení chodců.

„Je ale nutné prokázat, že ke škodě došlo najetím do konkrétního výtluku, například svědeckou výpovědí spolujezdce. Dále doporučujeme vyfotografovat výtluk spolu s nějakým předmětem tak, aby se dal lépe určit rozměr poškození vozovky," dodává Fládr.

Určitě se i přes časové zdržení vyplatí zavolat Policii ČR, která může stav vozovky zaprotokolovat a doložit chybějící označení silnice. Teprve potom lze hovořit o odpovědnosti správce či vlastníka komunikace.

Je určitě dobré mít s sebou, když ne fotoaparát, tak mobil s dobrým fotoaparátem pro fotodokumentaci poničené vozovky. Anebo se chovat jako stále víc ruských řidičů. Ti jezdí se zapnutými autokamerami, aby se bránili proti dopravním pirátům. U nás by se to vyplatilo proti vlastníkům a správcům děravých vozovek.

Určitou orientaci o stavu děr na českých silnicích získáte například na internetovém portálu vymoly.cz. Portál umožňuje řidičům přidávat fotodokumentaci, jak ji pořídí na svých cestách. Najdete zde například sekci Nejnovější díry i Nejhorší díry.
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků