díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

Prototyp autonomního vozu založený na modelu Ford Fusion Hybrid nedávno pod rouškou tmy křižoval opuštěné silnice v poušti bez zapnutých světlometů. Pro lidského řidiče by taková jízda byla velmi riskantní.

Jízdy v naprosté tmě jsou pro Ford dalším mezníkem na cestě k zařazení plně autonomních automobilů do běžné nabídky. Odehrály se ve zkušebním areálu Fordu v Arizoně a ukázalo se při nich, že vůz osazený senzory typu LiDAR bezchybně zvládne jízdu zatáčkami bez kamer (které potřebují světlo). Ideální je mít všechny tři typy senzorů – radar, kamery i LiDAR. Na silnicích bez semaforů však může poslední jmenovaný pracovat nezávisle.

Statistiky ze Spojených států ukazují, že ke smrtelným úrazům v automobilech dochází za tmy přibližně třikrát častěji než za denního světla.

„Díky LiDARu nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ řekl Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „LiDAR umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Při jízdě potmě se autonomní prototypy Fordu orientují podle 3D map ve vysokém rozlišení. Ty obsahují údaje o silnici, dopravním značení, geografii, topografii i okolních objektech. Prostřednictvím impulsů z LiDARu pak vůz v reálném čase zjišťuje svoji aktuální polohu na takové mapě. Snímací schopnosti autonomního vozu doplňuje radar, jehož údaje se v řídicím systému kombinují s informacemi z LiDARu.

Při zkušební jízdě sledovali technici Fordu počínání prototypu za pomoci brýlí pro noční vidění, a to jak přímo na palubě, tak zvenku. Díky nočnímu vidění mohli pozorovat soustavu infračervených laserových paprsků, které LiDAR vyzařuje do okolí vozu. Každou sekundu vyšle snímač 2,8 milionu laserových pulzů.

„Cítil jsem, že se auto pohybuje, ale při pohledu z okna jsem viděl jenom temnotu,“ popisuje výzkumný technik Wayne Williams. „Ze zadního sedadla jsem na počítači v reálném čase sledoval počínání vozu. Na klikatých silnicích se dokázal udržet přesně ve stopě.“

Ford pracuje na vývoji autonomních vozidel již více než deset let. Cílem společnosti je dosáhnout plně autonomní jízdy úrovně 4 dle mezinárodní definice SAE. To znamená, že vůz musí zvládnout i situace, ve kterých řidič patřičně nezareaguje na výzvu k zásahu do řízení.

Během letošního roku Ford ztrojnásobí svoji flotilu autonomních prototypů. Počet autonomních sedanů Fusion Hybrid provozovaných ve zkušebním režimu na silnicích v Kalifornii, Arizoně a Michiganu se tak vyšplhá přibližně na 30.

Vývoj autonomních vozů patří ke klíčovým součástem plánu Ford Smart Mobility, jehož cílem je, aby se Ford stal lídrem v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti i analýzy dat.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků