díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

Prototyp autonomního vozu založený na modelu Ford Fusion Hybrid nedávno pod rouškou tmy křižoval opuštěné silnice v poušti bez zapnutých světlometů. Pro lidského řidiče by taková jízda byla velmi riskantní.

Jízdy v naprosté tmě jsou pro Ford dalším mezníkem na cestě k zařazení plně autonomních automobilů do běžné nabídky. Odehrály se ve zkušebním areálu Fordu v Arizoně a ukázalo se při nich, že vůz osazený senzory typu LiDAR bezchybně zvládne jízdu zatáčkami bez kamer (které potřebují světlo). Ideální je mít všechny tři typy senzorů – radar, kamery i LiDAR. Na silnicích bez semaforů však může poslední jmenovaný pracovat nezávisle.

Statistiky ze Spojených států ukazují, že ke smrtelným úrazům v automobilech dochází za tmy přibližně třikrát častěji než za denního světla.

„Díky LiDARu nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ řekl Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „LiDAR umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Při jízdě potmě se autonomní prototypy Fordu orientují podle 3D map ve vysokém rozlišení. Ty obsahují údaje o silnici, dopravním značení, geografii, topografii i okolních objektech. Prostřednictvím impulsů z LiDARu pak vůz v reálném čase zjišťuje svoji aktuální polohu na takové mapě. Snímací schopnosti autonomního vozu doplňuje radar, jehož údaje se v řídicím systému kombinují s informacemi z LiDARu.

Při zkušební jízdě sledovali technici Fordu počínání prototypu za pomoci brýlí pro noční vidění, a to jak přímo na palubě, tak zvenku. Díky nočnímu vidění mohli pozorovat soustavu infračervených laserových paprsků, které LiDAR vyzařuje do okolí vozu. Každou sekundu vyšle snímač 2,8 milionu laserových pulzů.

„Cítil jsem, že se auto pohybuje, ale při pohledu z okna jsem viděl jenom temnotu,“ popisuje výzkumný technik Wayne Williams. „Ze zadního sedadla jsem na počítači v reálném čase sledoval počínání vozu. Na klikatých silnicích se dokázal udržet přesně ve stopě.“

Ford pracuje na vývoji autonomních vozidel již více než deset let. Cílem společnosti je dosáhnout plně autonomní jízdy úrovně 4 dle mezinárodní definice SAE. To znamená, že vůz musí zvládnout i situace, ve kterých řidič patřičně nezareaguje na výzvu k zásahu do řízení.

Během letošního roku Ford ztrojnásobí svoji flotilu autonomních prototypů. Počet autonomních sedanů Fusion Hybrid provozovaných ve zkušebním režimu na silnicích v Kalifornii, Arizoně a Michiganu se tak vyšplhá přibližně na 30.

Vývoj autonomních vozů patří ke klíčovým součástem plánu Ford Smart Mobility, jehož cílem je, aby se Ford stal lídrem v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti i analýzy dat.

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

dnes | Jan Mička | 1 příspěvek
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky