díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

díky snímací technologii LiDAR „vidí“ autonomní prototypy Ford i ve tmě

Prototyp autonomního vozu založený na modelu Ford Fusion Hybrid nedávno pod rouškou tmy křižoval opuštěné silnice v poušti bez zapnutých světlometů. Pro lidského řidiče by taková jízda byla velmi riskantní.

Jízdy v naprosté tmě jsou pro Ford dalším mezníkem na cestě k zařazení plně autonomních automobilů do běžné nabídky. Odehrály se ve zkušebním areálu Fordu v Arizoně a ukázalo se při nich, že vůz osazený senzory typu LiDAR bezchybně zvládne jízdu zatáčkami bez kamer (které potřebují světlo). Ideální je mít všechny tři typy senzorů – radar, kamery i LiDAR. Na silnicích bez semaforů však může poslední jmenovaný pracovat nezávisle.

Statistiky ze Spojených států ukazují, že ke smrtelným úrazům v automobilech dochází za tmy přibližně třikrát častěji než za denního světla.

„Díky LiDARu nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ řekl Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „LiDAR umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Při jízdě potmě se autonomní prototypy Fordu orientují podle 3D map ve vysokém rozlišení. Ty obsahují údaje o silnici, dopravním značení, geografii, topografii i okolních objektech. Prostřednictvím impulsů z LiDARu pak vůz v reálném čase zjišťuje svoji aktuální polohu na takové mapě. Snímací schopnosti autonomního vozu doplňuje radar, jehož údaje se v řídicím systému kombinují s informacemi z LiDARu.

Při zkušební jízdě sledovali technici Fordu počínání prototypu za pomoci brýlí pro noční vidění, a to jak přímo na palubě, tak zvenku. Díky nočnímu vidění mohli pozorovat soustavu infračervených laserových paprsků, které LiDAR vyzařuje do okolí vozu. Každou sekundu vyšle snímač 2,8 milionu laserových pulzů.

„Cítil jsem, že se auto pohybuje, ale při pohledu z okna jsem viděl jenom temnotu,“ popisuje výzkumný technik Wayne Williams. „Ze zadního sedadla jsem na počítači v reálném čase sledoval počínání vozu. Na klikatých silnicích se dokázal udržet přesně ve stopě.“

Ford pracuje na vývoji autonomních vozidel již více než deset let. Cílem společnosti je dosáhnout plně autonomní jízdy úrovně 4 dle mezinárodní definice SAE. To znamená, že vůz musí zvládnout i situace, ve kterých řidič patřičně nezareaguje na výzvu k zásahu do řízení.

Během letošního roku Ford ztrojnásobí svoji flotilu autonomních prototypů. Počet autonomních sedanů Fusion Hybrid provozovaných ve zkušebním režimu na silnicích v Kalifornii, Arizoně a Michiganu se tak vyšplhá přibližně na 30.

Vývoj autonomních vozů patří ke klíčovým součástem plánu Ford Smart Mobility, jehož cílem je, aby se Ford stal lídrem v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti i analýzy dat.

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 250 658 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků