Diesely dostaly další mat. Od 1. ledna zakáže starší nafťáky Stuttgart

Hlavní metropole Bádensko-Württemberska, kde sídlí firmy jako je Porsche či Daimler, s platností od 1. ledna 2019 zakáže vjezd do města všem automobilům se vznětovým motorem až po EU4.

Oficiálním důvodem pro toto opatření má být podle německých médií naměřené překročení mezních hodnot oxidů dusíku hned na několika místech v centru Stuttgartu. Na rozdíl od Hamburku, který omezil vjezd pro diesely pouze v několika ulicích, má mít zmiňovaný zákaz dalekosáhlejší důsledky. Jde prakticky o celé město včetně okolních regionů Böblingen, Esslingen, Göppingen, Ludwigsburg a Rems-Murr-Kreis.

Německá města mají zelenou. Mohou zakázat vjezd starších dieselů

Německá města mají zelenou. Mohou zakázat vjezd starších dieselů

Podle dosavadních zjištění se toto omezení dotkne všech automobilů s naftovým motorem s emisní normou EU1 až EU4, což ve zmiňované oblasti přestavuje skoro 190 tisíc automobilů, a předpokládá se, že postižené budou další desítky tisíc vozů dojíždějících do daného regionu se svými majiteli za prací.

Podobně jako v Hamburku by následně po zavedení zákazu měly probíhat jednak náhodné, ale také masové policejní kontroly. Motoristé, kteří omezení poruší, budou muset počítat s pokutou 25 eur v případě osobního automobilu a 75 eur, pokud vyznačenou hranici překročí nákladní vůz.

Klid! Moderních dieselů se zákaz vjezdu do německých měst týkat nebude

Klid! Moderních dieselů se zákaz vjezdu do německých měst týkat nebude

Pozoruhodné na této restrikci je, že se tamní město rozhodlo bojovat v podstatě jen s individuální automobilovou dopravou. Jinak řečeno, z daného pravidla budou mít výjimku řemeslníci, policie, hasičská i záchranná služba, popeláři, stavební firmy a podle posledních zpráv rovněž autobusy cestovních kanceláří.

Kdo naopak na rozdíl od Hamburku povolení nedostane, jsou rezidenti a jejich návštěvy, ačkoli všichni zúčastnění přiznávají, že v dané oblastí významně přispívá ke znečištění i komerční doprava. Domácí deník Stuttgarter Nachrichten říká, že od ledna do dubna by mělo existovat přechodné období, ve kterém budou mít majitelé inkriminovaných aut čas „na nápravu“. Pak se ke svému bydlišti nebo z něj legálním způsobem nedostanou.

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Co není dosud jasné, je to, jak dlouho budou moci v uvedené oblasti jezdit auta s naftovými motory plnicími emisní normy EU5 a EU6. Pokud se totiž ve Stuttgartu a širším okolí nezlepší ovzduší ani do poloviny roku 2019 a NOx nespadne pod zákonné limity, místní vláda je odhodlána zakázat od roku 2020 i dieselová auta s EU5.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků