Diesely dostaly další mat. Od 1. ledna zakáže starší nafťáky Stuttgart

Hlavní metropole Bádensko-Württemberska, kde sídlí firmy jako je Porsche či Daimler, s platností od 1. ledna 2019 zakáže vjezd do města všem automobilům se vznětovým motorem až po EU4.

Oficiálním důvodem pro toto opatření má být podle německých médií naměřené překročení mezních hodnot oxidů dusíku hned na několika místech v centru Stuttgartu. Na rozdíl od Hamburku, který omezil vjezd pro diesely pouze v několika ulicích, má mít zmiňovaný zákaz dalekosáhlejší důsledky. Jde prakticky o celé město včetně okolních regionů Böblingen, Esslingen, Göppingen, Ludwigsburg a Rems-Murr-Kreis.

Německá města mají zelenou. Mohou zakázat vjezd starších dieselů

Německá města mají zelenou. Mohou zakázat vjezd starších dieselů

Podle dosavadních zjištění se toto omezení dotkne všech automobilů s naftovým motorem s emisní normou EU1 až EU4, což ve zmiňované oblasti přestavuje skoro 190 tisíc automobilů, a předpokládá se, že postižené budou další desítky tisíc vozů dojíždějících do daného regionu se svými majiteli za prací.

Podobně jako v Hamburku by následně po zavedení zákazu měly probíhat jednak náhodné, ale také masové policejní kontroly. Motoristé, kteří omezení poruší, budou muset počítat s pokutou 25 eur v případě osobního automobilu a 75 eur, pokud vyznačenou hranici překročí nákladní vůz.

Klid! Moderních dieselů se zákaz vjezdu do německých měst týkat nebude

Klid! Moderních dieselů se zákaz vjezdu do německých měst týkat nebude

Pozoruhodné na této restrikci je, že se tamní město rozhodlo bojovat v podstatě jen s individuální automobilovou dopravou. Jinak řečeno, z daného pravidla budou mít výjimku řemeslníci, policie, hasičská i záchranná služba, popeláři, stavební firmy a podle posledních zpráv rovněž autobusy cestovních kanceláří.

Kdo naopak na rozdíl od Hamburku povolení nedostane, jsou rezidenti a jejich návštěvy, ačkoli všichni zúčastnění přiznávají, že v dané oblastí významně přispívá ke znečištění i komerční doprava. Domácí deník Stuttgarter Nachrichten říká, že od ledna do dubna by mělo existovat přechodné období, ve kterém budou mít majitelé inkriminovaných aut čas „na nápravu“. Pak se ke svému bydlišti nebo z něj legálním způsobem nedostanou.

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Co není dosud jasné, je to, jak dlouho budou moci v uvedené oblasti jezdit auta s naftovými motory plnicími emisní normy EU5 a EU6. Pokud se totiž ve Stuttgartu a širším okolí nezlepší ovzduší ani do poloviny roku 2019 a NOx nespadne pod zákonné limity, místní vláda je odhodlána zakázat od roku 2020 i dieselová auta s EU5.

 

První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků