Dieselový motor zažívá návrat díky lepšímu spalování a částicovému filtru

Vylepšené spalování a částicový filtr dělají z dnešních dieselových motorů úspornou alternativu s nízkými emisemi škodlivin. Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů, přičemž všechny tyto motory jsou vybaveny částicovými filtry, které snižují úrovně emisí sazí přibližně o 95%, zatímco emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory přibližně o 20% nižší.

Revoluční konvenční palivo

Fosilní paliva používá 98% dnešních vozidel a dá se očekávat, že zůstanou hlavním zdrojem energie i v nadcházejících letech. Proto je důležité zaměřovat se nejen na obnovitelná paliva, ale také na snižování spotřeby a emisí automobilů používajících konvenční paliva. Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech širokou škálu dieselových motorů. Dnešní dieselové motory jsou na většině trhů standardně vybaveny částicovými filtry, které mají pro životní prostředí několik přínosů. Emise částic jsou u moderních dieselových motorů velmi nízké a emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory nižší o 15-20%.

Podíl dieselových motorů v některých evropských zemích a v některých kategoriích vozidel dosahuje až 90%. Ve Švédsku popularita dieselových motorů roste rychleji než kdekoliv v Evropě. Nové daně z automobilů, které jsou založeny na množství produkovaného oxidu uhličitého, a snížení daně pro vozy s dieselovými motory vybavenými částicovým filtrem vedly ve Švédsku ke zvýšení podílu vozů s dieselovým motorem z necelých 10% na téměř 20%. Postupná náhrada benzínových automobilů diesely představuje efektivní způsob jak snížit celkové emise oxidu uhličitého v oblasti dopravy.

Volvo S40 1.6D je nejúspornější Volvo v historii – 4,9 litru paliva na 100 km

Pro Volvo S40 a Volvo V50 1.6D je v současnosti nabízen částicový filtr používající aditiva (ADPF – viz níže). Volvo S40 1.6D je vybaveno čtyřválcovým dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru (109 k) se spotřebou paliva 4,9 litru na 100 kilometrů. Díky tomu je tento vůz nejúspornějším Volvem v historii značky. Přeplňovaný dieselový motor je vyroben z hliníkové slitiny a je vybaven systémem přímého vstřikování paliva common-rail. Volvo S40 1.6D představuje nejmodernější technologii, která poskytuje vysoký výkon při zachování nízké hladiny emisí a nízké spotřeby paliva. Motor se vyznačuje vysokou úrovní točivého momentu v širokém rozmezí otáček, takže řidič má za všech podmínek k dispozici vysoký výkon. Nízká hmotnost motoru přispívá k úspoře paliva a umožňuje sportovní styl jízdy. Volvo S40 1.6D má sice kompaktní rozměry, ale působí jako velký automobil s odpovídajícím výkonem a jízdními vlastnostmi. 

Částicový filtr používající aditiva (ADPF) 

Částicový filtr používající aditiva (ADPF) od společnosti Volvo Car Corporation zachycuje částice sazí a popela z neshořelých látek unášené výfukovými plyny. Akumulované částice sazí jsou v pravidelných intervalech (300 – 500 km v závislosti na podmínkách a stylu jízdy) automaticky spalovány. Tento proces trvá přibližně 10 minut a probíhá zcela nezávisle na řidiči. V porovnání se systémem bez tohoto filtru dochází ke snížení částic sazí ve výfukových plynech přibližně o 95%. To představuje významné snížení dopadu na životní prostředí.

Písmeno A v označení ADPF znamená „aditivum“ – katalytický roztok, který umožňuje snížení aktivační teploty pro vyhořívání sazí ve filtru. Aditivum je roztok s obsahem ceru a železa, který je uchováván ve speciální nádržce s objemem přibližně 1,8 litru. Spotřeba aditiva je nízká a jeho doplňování probíhá v rámci pravidelných servisních prohlídek.

Jízda na naftu 

Dieselové motory prošly v posledních 15 letech technickou revolucí. V roce 2005 byly emise uhlovodíků a oxidů dusíku u naftových motorů o 95% nižší než v roce 1990. Během stejné doby došlo ke snížení emisí oxidu uhelnatého o 98%. Moderní dieselové motory jsou vybaveny systémem přímého vstřikování paliva common-rail s vysokotlakým palivovým čerpadlem a tlakovým akumulátorem. Spalování je iniciováno předstřikem paliva, což umožňuje dosažení jemnějšího spalování, nižších emisí a nižší hlučnosti. Díky těmto technologiím je rovněž možné dosáhnout vynikající akcelerace a vysokých hodnot cestovní a maximální rychlosti.

Ekologický přínos 

Dieselové motory jsou obecně úspornější než jejich benzínové protějšky, což je prospěšné jak pro životní prostředí, tak pro peněženku majitele vozidla. Částicový filtr používající aditiva odstraňuje přibližně 95% nebezpečných částic. Tím dochází ke snížení koncentrací velkých i malých částic na úroveň srovnatelnou s benzínovými motory nebo dokonce nižší. Volvo S40 1.6D emituje 0,001 gramu částic na ujetý kilometr, což představuje pouze zlomek limitu stanoveného předpisy, který je 0,025 g/km. Emise oxidu uhličitého jsou v porovnání s benzínovými motory o 15-20% nižší.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků