Dieselový boxer od Subaru: poprvé v akci

Dnes potěšíme příznivce Subaru hned třikrát. Podíváme na nový diesel, vyzkoušíme jej v Legacy a představíme si úplně nový Forester.
Seznam kapitol
  1. Diesel boxer: konečně zde, Subaru Legacy Kombi: první zkušenosti, Technické parametry
  2. Stručně k novému Subaru Forester

Diesel boxer: konečně zde

Automobilka Subaru produkuje zajímavé vozy s ještě lepšími zážehovými motory s protilehlými válci nazývané boxer. Bohužel těmto agregátům je často vytýkána zvýšená spotřeba paliva. Tento zápor se snažilo Subaru řešit přestavbou na pohon LPG, což snižovalo využitelný objem zavazadlového prostoru. A poto nyní japonská automobilka přepisuje dějiny a konečně na trh uvádí dlouho očekávaný diesel. Jedná se o vůbec první agregát typu boxer v osobních vozech spalující motorovou naftu. Jeho prodej v Česku startuje právě dnes v modelech Legacy a Outback.

U jediného dvoulitrového provedení dieselu Subaru použilo moderní systém vstřikování common-rail od fimy Denso. Palivo se pomocí vysokotlakého čerpadla přivádí do palivového potrubí (společné pro všechny válce) pod tlakem 180 MPa. Pohonná jednotka používá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek navržené tak, aby byl přeplňováním zajištěn dostatečný výkon v nejširším spektru otáček. Samotné turbodmychadlo je umístěno pod motorem a je přímo fyzicky spojeno s katalyzátory kvůli snížení emisí. Výsledkem je lepší reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu a současně i snížení těžiště motoru. Další zajímavostí je uložení motoru na pružných blocích naplněných kapalinou, čím dochází k eliminaci vibrací. Dvoulitr produkuje výkon 110 kW, který je dostupný v 3600 otáčkách a točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm v 1800 otáčkách. A jak se standardní výkonnostní hodnoty projevují v praxi?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Subaru Legacy Kombi diesel: první zkušenosti 

Měl jsem možnost plné tři dny sedlat Subaru Legacy Kombi vybavené vznětovým boxerem. Jelikož patřím mezi ty, kteří obdivují zážehové boxery (ať ve vozech značky Porsche nebo Subaru) za jejich příkladnou kultivovanost, přistupoval jsem k dieselu s obavami. Legacy si stíhám vyzvednout den před oficiální tiskovou konferencí. Jedinou vizuální změnou, kterou vnímám na zevnějšku Legacy je nasávací otvor na kapotě motoru a nové logo Diesel Boxer umístěné na víku pátých dveří. Má zvědavost nezná mezí, proto rychle nasedám a nedočkavě otáčím klíčkem v zapalování. Následuje o něco delší žhavení, než je zvykem u většiny současných dieselů. Hned po startu nová pohonná jednotka mile překvapuje. Nevyznačuje se klasickým hrubým klapotem a „přede“ velmi hladce. Do interiéru nepronikají téměř žádné vibrace. Řadím tedy jedničku a vyrážím na třídenní maratón, během kterého důkladně prověřím kvality této novinky. Počítadlo kilometrů ukazuje najetých pouhých 900 kilometrů, proto první kilometry vůz šetřím a pomalu se s ním seznamuji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nárůst síly začíná již od hranice 1700 ot./min. a plynule pokračuje až za hranici čtyř tisíc otáček (běžně využitelné otáčky se pohybují mezi dvěma a třemi tisíci). Kvůli pouze pětistupňové převodovce je zejména čtvrtý a pátý rychlostní stupeň velmi dlouhý, což přispívá k akustické pohodě v interiéru (130 km/h = cca 2650 ot./min.). Přesto si myslím, že uvedením šestirychlostní převodovky motor získá na kouzlu. Dokonce jízda daleko za dálničním limitem je stále příjemná. Posádka není obtěžována hlukem od motoru, ale jen aerodynamickým svistem (bezrámová okna). Velmi mě potěšila skutečnost, že motor v celém spektru využitelných otáček neprodukuje žádné dunění, vibrace a byl po celou dobu příjemným společníkem. Dokonce vynikal velmi dobrou reakcí na plynový pedál.

Dieselový Boxer převyšující svým kultivovaným projevem většinu dvoulitrových konkurenčních dieselů musí mít přece nějakou tu slabinku. Co vyšší hmotnost a negativní vliv na jízdní vlastnosti? Ano, vznětový boxer je oproti zážehového 2,0R těžší přibližně o 45 kilogramů, ale díky nízkému uložení není zvýšená hmotnost znát tolik, jako u jiných dieselovýchh vozů a jízdní vlastnosti nejsou zásadně ovlivněny.

A co třeba spotřeba? I zde jsem byl mimo a posléze mile překvapen. Zhruba 50 kilometrů se mi podařilo zdolat pod hranicí čtyř litrů. Běžně lze jezdit v kombinovaném provozu mezi 5-6 l / 100 km. Poslední testovací den jsem vůz proklepl i při ostřejší jízdě, kde si během stodvaceti ujetých kilometrů agregát řekl o rovných osm litrů, což je velmi pozitivní výsledek vzhledem k syrovosti motoru. Třídenní maratón jsem završil výslednou spotřebou 6,6 l/100 km včetně zkoušek na uzavřeném okruhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Konstruktéři sáhli po elektrickém posilovači řízení, který přispívá k nižší spotřebě paliva. Osobně dávám přednost hydraulice, která v případě Subaru dovede zprostředkovat ideální přenos informací od předních kol, přesto nastavení elektrického posilovače musím pochválit. Rozdíl v řízení poznáte jen pokud přesednete z jednoho modelu do druhého.

Nový naftový motor v Legacy Kombi ve mně zanechal velmi pozitivní pocity a ve srovnání s konkurencí si vede velmi dobře. Až Subaru tento agregát spojí s šestirychlostní převodovkou, nebude mít tento motor mnoho přímých konkurentů.

Dieselový boxer podrobíme v následujících týdnech hned několika důkladnějším testům a o naše dojmy se s vámi samozřejmě podělíme.

Technické parametry

Motor

Zdvihový objem: 1998 ccm
Výkon: 110 kW (150 k) při 3600 ot./min.
Max. točivý moment: 350 Nm při 1800 ot./min.
Kompresní poměr: 16.3 : 1
Hluk za jízdy: 71 db (A)
Hluk stojícího vozidla: 74 db (A)
Palivo: motorová nafta

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km): 7,1/5,0/5,7
Emise (g/km): 151
Objem palivové nádrže (l): 64

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol Mc Pherson
Víceprvkové nezávislé zavěšení zadních kol „Multi-Link“
Hřebenové řízení s el. posilovačem

Hmotnosti a rozměry

Provozní hmotnost: 1585-1615 kg
Celková hmotnost: 2000 kg
Rozvor: 2670 mm
Rozchod vpředu: 1495 mm
Rozchod vzadu: 1485 mm
Délka: 4720 mm
Šířka: 1730 mm
Výška: 1470 mm
Světlá výška: 145 mm
Objem zavazadlového prostoru: 459 l
Objem po sklopení sedadel: 1649 l

Servis

Výměna oleje: každých 12 měsíců nebo 15 000 km
Prohlídka: každých 24 měsíců nebo 30 000 km

Pořizovací cena

Subaru Legacy Kombi
2.0D Active: 803 800 Kč
2.0D Comfort: 923 800 Kč

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Diesel boxer: konečně zde, Subaru Legacy Kombi: první zkušenosti, Technické parametry
  2. Stručně k novému Subaru Forester
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků