Výroba v Přelouči startuje svařováním dílů z Indie, kam její výrobu přestěhoval předchozí majitel Ashok Leyland a pro své potřeby stejnou kabinu stále používá. Svařovnu však zatím fotit nelze a tak naši prohlídku startujeme v montovně kabiny. Ta po svaření putuje do kopřivnické Tatry k lakování, aby se opět vrátila do Přelouče k montáži dílů a příslušenství.

Výroba v Přelouči startuje svařováním dílů z Indie, kam její výrobu přestěhoval předchozí majitel Ashok Leyland a pro své potřeby stejnou kabinu stále používá. Svařovnu však zatím fotit nelze a tak naši prohlídku startujeme v montovně kabiny. Ta po svaření putuje do kopřivnické Tatry k lakování, aby se opět vrátila do Přelouče k montáži dílů a příslušenství.

Nedávnou historii připomínají přepravky a bedny s názvem předchozího majitele. Ty byly převezeny z letňanského závodu...

Nedávnou historii připomínají přepravky a bedny s názvem předchozího majitele. Ty byly převezeny z letňanského závodu...

... skladují zde i nápravy od externího dodavatele

... skladují zde i nápravy od externího dodavatele

Na konci připravy lakovaných kabin se montují i čelní skla

Na konci připravy lakovaných kabin se montují i čelní skla

K dispozici je i pohon všech kol.

K dispozici je i pohon všech kol.

Motor pochází od amerického Cummins, převodovka od ZF. Má vývod i pro pohon hydrauliky

Motor pochází od amerického Cummins, převodovka od ZF. Má vývod i pro pohon hydrauliky

Na dovezené nápravy se zde montují listová pera

Na dovezené nápravy se zde montují listová pera

Sklad má rozlohu 5000 metrů čtverečních

Sklad má rozlohu 5000 metrů čtverečních

Zde probíhá finální montáž vozu

Zde probíhá finální montáž vozu

Veškeré součástky včetně kardanového hřídele jsou zde nejprve nasazeny na rám

Veškeré součástky včetně kardanového hřídele jsou zde nejprve nasazeny na rám

Než se na vůz upevní nápravy a kola, rám jede na montážních kolečkách

Než se na vůz upevní nápravy a kola, rám jede na montážních kolečkách

Připevněny jsou zde i svítilny

Připevněny jsou zde i svítilny

Na rám se připevní kompletní pohonné ústrojí...

Na rám se připevní kompletní pohonné ústrojí...

...a nakonec i kabina osazena příslušenstvím

...a nakonec i kabina osazena příslušenstvím

Takto zde může vzniknout až 1200 vozů ročně. Do konce letošního roku jich však bude jen 90. Příští rok je plánovaná kapacita 360 - 400 kusů.

Takto zde může vzniknout až 1200 vozů ročně. Do konce letošního roku jich však bude jen 90. Příští rok je plánovaná kapacita 360 - 400 kusů.

...jsme sledovali v areálu nově zrekonstruované továrny v Přelouči. Současný vlastník Avie sem přestěhoval montáž z pražských Letňan.

...jsme sledovali v areálu nově zrekonstruované továrny v Přelouči. Současný vlastník Avie sem přestěhoval montáž z pražských Letňan.

Auto je zatím v provedení 4x2 a Euro 5, budou ale i další verze

Auto je zatím v provedení 4x2 a Euro 5, budou ale i další verze

Stejně jako černý kryt v centrální části kabiny

Stejně jako černý kryt v centrální části kabiny

Logo je větší než dříve

Logo je větší než dříve

Základní tvar kabiny zůstal zachován

Základní tvar kabiny zůstal zachován

Do vozů musela být zabudována nová elektroinstalace

Do vozů musela být zabudována nová elektroinstalace

Motory dodává stále firma Cummins

Motory dodává stále firma Cummins

Také interiér prošel úpravami

Také interiér prošel úpravami

Ovládacích prvků je více

Ovládacích prvků je více

Logo se zjednodušilo a je větší. Je výrazem úcty k tradici.

Logo se zjednodušilo a je větší. Je výrazem úcty k tradici.

Nedávnou historii připomínají přepravky a bedny s názvem předchozího majitele. Ty byly převezeny z letňanského závodu...
... skladují zde i nápravy od externího dodavatele
Na konci připravy lakovaných kabin se montují i čelní skla
K dispozici je i pohon všech kol.
28
Fotogalerie

Dieselovou Avii už od ledna kvůli emisím nekoupíte. Nahradí ji elektrická verze

Ambiciózní znovuzrození Avie pomalu zhasíná. Aktuální verze nesplňuje nové emisní limity a tak bude její výroba v Přelouči ukončena.

Je tomu rok, k tomu dva měsíce. Tehdy jsme do detailu prohlédli novou automobilku Avie v Přelouči. Modernizovaný model D120 se zde akorát začínal vyrábět na skromné, avšak nové montážní lince. Kapacita mohla tehdy stoupnout až na 1 200 vozů ročně. Jenže plány se mění.

Čtyřválcový motor Cummins se zdvihovým objemem válců 4462 cm3 a maximálním výkonem 152 kW (207 koní) spojený se šestistupňovou manuální převodovkou ZF totiž již nesplňuje nejnovější evropské emisní normy, i když se ji podařilo dostat na základní Euro 6. Není to ale jediná překážka.

"Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů AVIA s dieselovým motorem," uvedl pro ČTK mluvčí holdingu Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

Budoucnosti Avie však tímto zapovězena není. Společnost se snaží urychlit vývoj elektrické verze. "Intenzivně jednáme s potenciálními partnery, kteří disponují potřebným know-how a technologiemi v oblasti elektropohonu a pro které by Avia byla vhodný partner pro výrobu podvozku," uvedl Čírtek.

Doporučujeme

Články odjinud