Dieselgate: Skandál VW připomněl slabinu emisních norem

[Komentář] Dokud se budou emise měřit tak, jak se měří dnes, budou mít výrobci aut prostor i motivaci na předepsanou metodiku vyzrát.
Dieselgate: Skandál VW připomněl slabinu emisních norem

Určitě jste to už četli: Volkswagen v Americe podváděl s emisemi „čistých“ dieselů TDI. Auta rozpoznala měřicí cyklus a jejich motory v něm pracovaly jinak než v provozu. Akcie padají, šéf Martin Winterkorn se nevěrohodně omlouvá (tuše, že to bude jeho hlava, která padne za oběť) a média mají o čem psát. 

Je snadné uzavřít kauzu s tím, že Volkswagen švindloval nebo že se snažil neférovým způsobem využít děr, které jeho právníci a inženýři našli (lépe řečeno domnívali se, že našli) v americké emisní legislativě. Skandál má ale širší rozměr, který se týká i Evropy. Zde máme sice jiné požadavky na složení výfukových plynů a jejich dodržování kontrolujeme jinou metodikou, ale podstata zůstává stejná: motory při měření pracují jen v neúplné části celého pracovního rozsahu otáček a zatížení. Tím se otevírá obrovský prostor pro „invenci“ konstruktérů.

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Jejich motivace nemusí být vyloženě podlá. Snahu obcházet emisní předpisy lze dokonce interpretovat i tak, aby sloužila automobilkám ke cti, tedy pokud nejde o vyložený podvod (jako nejspíše v tomto případě). Primárně jde o to, aby se splnila očekávání zákazníků v otázkách dynamiky a spotřeby při dodržení všech legislativních mantinelů. 

Výsledkem „kreativní“ interpretace norem tak nemusí být zrovna tajný software v řídící jednotce, ale třeba i Porsche 918 Spyder. Tento supervýkonný model s tabulkovou spotřebou tři litry na sto je svým způsobem výsměch homologační zkoušce emisí CO2. Stejně jako třeba Range Rover Hybrid nebo spousta podobných aut. 

Ale když jsou mantinely nastavené příliš volně, pak je možné všelicos: supermoderní přímovstřikové motory s výfuky černými od sazí jsou toho důkazem. Nebo vysoká spotřeba některých turbobenzinů na dálnici, pramenící z toho, že výrobce si pomáhal k ochlazování katalyzátoru extrémně bohatou směsí. Proč by ne, když při homologačním měření stav odpovídající rychlému dálničnímu přesunu nikdy nenastane…

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? 

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? 

Jak z toho ven? Teoreticky jednoduše. Měřit emise v celém pracovním rozsahu motoru a v různých režimech zatížení. Prakticky se ale takové metodiky nikdy nedočkáme. Automobilky se budou bránit zuby nehty v (správném) tušení, že násobné zvýšení dnes publikovaných čísel by rozpoutalo vlnu nevole ekologických i „ekologických“ organizací, negativní PR, možný odliv zákazníků a další neblahé důsledky. Zákonodárci to vědí stejně dobře. Kotníky okopávají automobilovému průmyslu rádi, ale kopnout ho zezadu do kolena by mohlo mít nedozírné národohospodářské následky. V Americe stejně jako v Evropě. 

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Radikální změnu měření emisí tedy nejde čekat. Ani změnu přístupu automobilek. Ty budou dál bruslit okolo mantinelů a občas přitom předvedou zakázané uvolnění. A když si rozhodčí zrovna všimne, jako se to stalo teď v Americe, budou dělat, že k tomu došlo nějakým nedorozuměním nebo omylem. Každá bouře se přece jednou přežene… 

Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků