Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Na začátku všeho byla snaha Volkswagenu prosadit své diesely v USA. K tajnému kódu v řídicí jednotce se firma přiznala až v okamžiku, kdy jí začalo hrozit, že nedostane homologaci na auta modelového roku 2016.
Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Volkswagen se přiznal, že obešel metodiku měření emisí oxidů dusíku podle amerických norem pomocí speciálního software. Za to mu hrozí obrovská pokuta 18 miliard dolarů a bude nucen svolat skoro půl milionu aut k opravě, respektive k přeprogramování řídící jednotky. Jak se na to vlastně přišlo?

Skandál VW s emisemi motorů TDI připomněl slabinu emisních norem

Skandál VW s emisemi motorů TDI připomněl slabinu emisních norem

Na začátku všeho byla snaha Volkswagenu prosadit své diesely v USA, kde ale platí jiné emisní normy než v Evropě (a také jiné metodiky měření). Především limity oxidů dusíku byly v Americe mnohem přísnější.

Jak Volkswagen obešel měření emisí?

Volkswagen používal software, který podle atmosférického tlaku, úhlu natočení volantu a rozdílných otáček přední i zadní nápravy poznal, že auto prochází testem na válcové zkušebně, a upravil chod motoru tak, aby vyhověl americkým normám na emise oxidů dusíku. V reálném provozu ale tato funkce nebyla aktivní, proto auta vypouštěla mnohonásobně vyšší množství NOX.

Jak toho Volkswagen přímo dosáhl, nevíme. Emise NOx lze snížit opakovanou recirkulací výfukových plynů, snižováním teploty hoření nebo dodatečným přívodem vzduchu. Rozhodně musí jít o princip, který byl pro chod motoru dlouhodobě neudržitelný například z hlediska výkonů, spotřeby či životnosti. A zřejmě byl účinný jen v určitém zátěžovém spektru emisního testu. Jinak by ho VW bezpečně používal i mimo měřící cyklus.

Speciální testovací režim mají i jiné modely různých značek. Je to způsob, jak při měření na zkušebně obejít například ESP a další ochranné systémy vozu. Problém není samotná existence testovacího módu, ale to, že Volkswagen v něm úmyslně manipuloval emisní charakteristiku motoru. 

Zatímco jiní výrobci přešli na selektivní katalytickou redukci pomocí vstřikování močoviny do výfuku, tedy známé jako SCR, AdBlue a podobně, Volkswagen se chlubil, že jeho motor může fungovat podle emisních standardů pro „čistý diesel“ i bez tohoto systému. A skutečně, motory normu při měření splnily, VW dostal pro modelový rok 2008 certifikát a homologaci. Všichni byli spokojeni.

Skandál s emisemi motorů TDI může nadobro pohřbít diesely v USA

Skandál s emisemi motorů TDI může nadobro pohřbít diesely v USA

Ve světle aktuálních odhalení je obzvlášť pikantní, že v roce 2009 se na čisté diesely Volkswagenu vztahovala daňová úleva ve výši 1300 dolarů. Aut se prodalo asi 39 500, takže úřady vlastně zákazníkům vyplatily 51 milionů USD za to, že si pořídili ekologicky šetrný model…

Někde musí být chyba

Jenže na začátku roku 2014 se Mezinárodní panel pro čistou dopravu (ICCT) (ano, to je ten, který zjistil, že moderní diesely emitují sedmkrát víc škodlivin, než udávají) ve spolupráci s Oddělením pro alternativní paliva a emise Univerzity West Virginia (CAFEE) zaměřil na rozdíly v emisích naměřených v laboratoři a ve reálném provozu. Dosažené výsledky porovnal s daty od kalifornských úřadů (CARB) a objevily se nejasnosti.

Během zkoušek používali technici CAFEE přenosné zařízení pro měření okamžitých reálných emisí v provozu. S Volkswagenem Jetta a Passat s motory 2.0 TDI porovnávali i naftové BMW X5. VW Jetta modelového roku 2012 překročil udávané emise 15krát až 35krát, VW Passat modelového roku 2013 5krát až 20krát. Testované BMW přitom vyhovělo.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Instituce se nejprve dohadovaly, kdo postupoval při měření špatně a kdo co chybně spočítal. Prováděly se nové testy, ale vždy se stejným výsledkem. Postupem času dospěli odborníci k závěru, že problém musí být někde v motorech aut, respektive v jejich elektronickém mozku.

Tak vzniklo první podezření, že řídící jednotka Volkswagenu pozná, že probíhá proces měření emisí a NOx, a upraví chod motoru tak, aby testem prošel.

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Vše se dostalo až k agentuře EPA a Volkswagen byl nucen v prosinci 2014 ohlásit svolávací akci na skoro půl milionu dieselů, která měla „chybu“ opravit. Tím se to zdálo vyřešené, ale kalifornský úřad CARB prováděl testy dál a v červenci 2015 doručil Volkswagenu a EPA oznámení, že vozidla stále nevyhovují.

Modely, jichž se aféra týká

  • Audi A3 (2009-2015)
  • VW Jetta, Jetta SportWagen (2009-2015)
  • VW Beetle, Beetle Convertible (2009-2015)
  • VW Golf (2009-2015)
  • VW Passat (2014-2015)
  • VW Golf SportWagen (2015)

    Ve všech případech se jedná o modely prodávané na severoamerickém trhu.

Volkswagenu v tu chvíli hrozilo, že modely s motory 2.0 TDI nedostanou na rok 2016 homologaci, což by znamenalo faktický zákaz jejich prodeje na americkém trhu. Přitom právě diesely tvoří 25 % prodejů značky VW v USA. Teprve potom se Volkswagen úřadům přiznal, že využil software k tomu, aby jeho naftový motor 2.0 TDI bez AdBlue (některé modely VW a Audi již AdBlue v USA používají) prošel měřením emisí v laboratoři.

Až 11 milionů motorů

Aféra se týká výhradně motorů ze starší konstrukční řady EA189. Ty koncern montoval i do modelů prodávaných v Evropě, Octavii či Superb nevyjímaje. Automobilka dnes přiznala, že software manipulující emisní charakteristiku se nachází v 11 milionech motorů po celém světě.

Německá média spekulují, že Martina Winterkorna nahradí v čele Volkswagenu dosavadní šéf Porsche Matthias Müller. Mluvčí koncernu však tyto dohady označil za nesmyslné. 

Video: Šéf Volkswagenu reaguje na aféru s emisemi

Video: Šéf Volkswagenu reaguje na aféru s emisemi

bazar

Audi A5 2
Rok výroby: 2013
Stav: 114 111 km
Cena: 600 000 Kč
Audi A3 1,9
Rok výroby: 2010
Stav: 57 337 km
Cena: 276 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2014
Stav: 97 986 km
Cena: 530 000 Kč
Audi A2 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 146 656 km
Cena: 76 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 899 km
Cena: 175 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 98 010 km
Cena: 740 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků