Dětské autosedačky: nehazardujte se životy nejbližších

42 komentářů

Jára
21. října • 9:39

Autosedacku jedine nejakou poradnou znackovou a klidne si i priplatim. Za bezpecnost není moudre skudlit peníze.

Elisabeth
16. srpna • 17:51

Ahoj. Můžu se zeptat jakou? Já narazila na tuto https://detivbavlnce.cz/autosedacky/15313-maxi-co... ... a zajímá mě, jestli je kvalitní a jestli nemáte zkušenosti.

Duska
17. února • 16:47

Zdravím, zrovna budu vybírat sedačku a chtěla bych si nejdřív přečíst co nejvíc informací (přece jen je to hodně důležitá věc), nemáte někdo prosím nějaké tipy na dobré zdroje? A našla jsem jeden poměrně rozsáhlý článek o tom (https://www.arecenze.cz/autosedacky/),... ale byla bych ráda, kdybyste mi někdo potvrdil, že je důvěryhodný, podle některých příspěvků to vypadá, že se tu dost lidí vyzná.
Díky moc!

Lenka
22. září • 20:26

Dlouho jsme vybírali bezpečnou sedačku, nakonec jsme zvolili AVIONAUT PIXEL, zamlouvá se mi z hlediska bezpečnosti a také, že je lehká. Docela dost času trávím na cestách v autě.

Hana
25. listopadu • 22:37

Dobrý den, dlouho jsem váhala kde sehnat kvalitní sedačku pro naše dítě. Nakonec jsme ji zakoupili na http://www.elektro-internet.cz/detske-zbozi/autosedacky/.... Skvělá kvalita, bezpečnost, i cena.

Libor
15. března • 22:40

Nevite nekdo o sedacce ktera se da pouzivat proti smeru jizdy az do 18kg?
Zajimave informace jsem nasel na http://www.volvodirect.cz/clive/ 
dik
libor

Lenka
30. června • 9:13

Prosím, našel jste takovou sedačku? Poraďte.

Dusan.O
7. června • 22:30

Panove proc je tak zajimavy clanek nedostupny???

Lida
24. února • 9:11

Najdete tam vycerpavajici informace o tom, jaky je rozdil v upevnenich, co by autosedacka mela mit a co ne a co je nejcastejsi chybou, ktere se my, spotrebitele dopoustime. Je tam popis Isofixu, je treba mit v aute specialni uchyty, ktere pry vetsina automobilu dnes v Cechach jezdicich jeste nema. Chybel mi tam srovnavaci test autosedacek, ale ten se snad najde jeste jinde.
Hodne stesti!
Lida

Lida
24. února • 9:11

Najdete tam vycerpavajici informace o tom, jaky je rozdil v upevnenich, co by autosedacka mela mit a co ne a co je nejcastejsi chybou, ktere se my, spotrebitele dopoustime. Je tam popis Isofixu, je treba mit v aute specialni uchyty, ktere pry vetsina automobilu dnes v Cechach jezdicich jeste nema. Chybel mi tam srovnavaci test autosedacek, ale ten se snad najde jeste jinde.
Hodne stesti!
Lida

Lenka
1. února • 22:17

Děkuju všem, autorovi i těm co reagovali na článek. Jako mámě mimča, kterému teď vybírám nejvhodnější sedačku jste mi poskytli informace, které se opravdu hledají velice těžko. Moc se přimlouvám za napsání článku, kde by byli zmíněni výrobci a typy sedaček a také orientační ceny, protože na trhu je jich opravdu hodně a člověk má tendenci šetřit vzhledem k finanční situaci většiny rodin s malými dětmi. Což v tomto případě opravdu není na místě. Upozorňuji, že jen najít tento článek mi trvalo opravdu dlouho a jak už tu někdo zmiňoval v tabulce crash testů nejsou někteří výrobci uvedeni vůbec. Jinak všem s mimčama přeju šťastnou cestu, neexistuje snad nic horšího než zraněné, zmrzačené nebo mrtvé dítě. Takže díky. 

Zdenda
14. prosince • 20:03

Dobry den,

zaprve musim rici, ze clanku na tema detske bezpecnosti v aute je mene nez malo, proto je nutne pochvalit autora za snahu. Na druhou stranu je jasne videt, ze clanek psal clovek, ktery autosedackam nerozumi a pouze data prepisuje z jinych zdroju. je to videt i z diskuze, kde se potom resi otazky na ktere by takovy clanek mel odpovedet.

Zkusim tady par veci dopsat:

1, Prvni zakladni norma kterou musi kazda autosedacka splnovat je ECE R44/03. Je to evropska norma ktera je standartem pro crashtesty, pro horlavost, atd. Autosedacky ktere ji nemaji se nesmi ani prodavat. Tato norma se neziskava jen na zacatku vyroby, ale vyrobce je povinen kazdou 2000tou autosedacku testovat znovu. Tady je trosicku problem levnych autosedacek, ktere casto znovu testovane nejsou. ALE i vetsina "levnych" autosedacek v Hypermarketech je od dobrych vyrobcu a casto vyrabena i v Evrope, takze nekvalitnich vyjimek je minimum. Zaroven ale u autosedacek obzvlast plati, ze za provedeni (potahy, design) a zvysenou kvalitu(vice testu nez jen ty nejnutnejsi) je potreba zaplatit vetsi penize.

2, Dalsim smutnym faktem je ze autor pri vyjmenovavani sedacek na ceskem trhu opomenul zaprve uvest jednoho ze tri nejstarsich a nejkvalitnejsich vyrobcu sedacek. Zadruhe je na cesky trh dodavana autosedacka v kategorii 2/3 ktera je nejprodavanejsi sedackou v poslednich dvou letech a jejich vyrobce ve vyctu take chybi. Timto dokumentuji absolutni neznalost autora v tomto oboru.

3, Autosedacka do 13 kilo se upevnuje proti smeru jizdy z toho duvodu, ze v tomto veku ma dite enormne tezkou hlavicku oproti telicku, takze pri prednim narazu by si po smeru jizdy zlomilo vaz. "doporuceni" poutat tuto sedacku na zadni sedadla je silne sporadicke, male dite musi maminka hlidat, proto ma byt na prednim sedadle aby na nej videla a nemusela se otacet a zpusobit nepozornosti treba nehodu.

4, Vubec nechapu proc zde autor uvadi skupinu 2, kdyz vetsina sedacek je kombinaci skupiny 2/3, autosedacky pouze pro skupinu 2 spocitate na jedne ruce. Sedackam se sundaji ve vetsim veku ditete zada, proto kombinace 2/3. Obracene zase pro mensi deti se delaji kombinace trid 1/2. Akorat tim zavadite maminky a tatinky kteri budou zoufale po skupine 2 patrat.

5. Nevim odkud jste to prekladal, ale uvadite ze se sedacka skupiny 1 pouta 3bodovym pasem auta a u ditete do 13 kilo se spatne nastavuje vyska automobiloveho pasu. TO je absolutni a velmi zavazna hloupost, 13kg dite NEMUZETE poutat 3bodovym pasem automobilu. Mimochodem poprosim Vas, uvedte mi jediny typ autosedacky tridy 1, ktera nema vlastni pas!!

6, posledni upozorneni, vyzkum v Evrope potvrdil, ze velmi velmi mnoho autosedacek je spatne nainstalovana do auta rodici, nebo je spatne zvolena pro danou vekovou kategorii ditete. A tehdy nepomuze ani ta nejkvalitnejsi autosedacka.

Jak rikam, je super, ze takovy clanek zase nekde vysel, ale prijde mi ze je v nem opravdu dost nepresnosti a naopak tam vice veci chybi. Hlavne asi chybi prima zkusenost autora s danou tematikou. Kazdopadne jen piste piste, cim vice takovych clanku, cim vice diskuzi, tim treba jednou mene zbytecnych urazu malych deti.

hezky vecer,
Zdenda




vlada
11. března • 11:45

http://www.kiddy.de/eng/index_eng.html
Reaguji na Vas bod 5, tuto sedacku mame a myslim, ze to je to co hledate.

KR
13. prosince • 16:23

Kouzelná formulace: "Na silnicích I. třídy zahynulo 50% usmrcených dětí,..."...

Pepa
13. prosince • 16:20

Něco k tématu je i zde:
www.clive-detem.cz

Pepa.

filip
22. prosince • 11:45

skvela stranka....vrela vdaka

Lancome
13. prosince • 15:44

Můžu,
naprosto zodpovědně říct, že před rokem bezpochyby dětská sedačka zachránila  mé 3 leté dcerce život, když do auta napálil slepec z vedlejší v plné rychlosti. Kolik jel nevím ale auto bylo na odpis.Naštěstí seděla na druhé straně. Ale kdyby nebyla v té sedačce (do 18 kg s těmi boky) tak je jistě po ní.
Opravdu, kdo vozíte děti nepodceňujte ani 1 km jízdy. Nikdy nevíte kdo a kdy udělá chybu !!!!

pavel
13. prosince • 11:58

K čemu je takové polovičaté použití statistiky? Kdyby jste uvedli, kolik nepřipoutaných děti zažilo havárie a kolik z nich zemřelo (%) a potom kolik připoutaných havárie a kolik z nich zemřelo (%), tak by to něco říkalo o přínostnosti sedaček. Takhle je to nedodělek

RomanL
14. prosince • 7:39

Skoro si myslím, že kdyby se to srovnalo, že by ta efektivita sedaček nebyla až tak vysoká, jak si každý myslí...

psikl
13. prosince • 13:41

Bohužel tyto čísla nejsou k dispozici.

Strom
13. prosince • 16:51

Nejsem si jisty, ale Besip nejaka cisla uvadi.

0ndra
13. prosince • 11:22

nechci působit jako hnidopich, ale myslím, že autor by si mohl po sobě článek alespoň přečíst, aby pak nevzniklo např. toto:
 nepřipoutané 10kg dítě při nárazu v rychlosti 50km/h je dítě vrženo vpřed silou, jakoby dítě vážilo 300kg, tudíž představa, že dítě udržím na klíně, je nesmyslná

rmira
13. prosince • 8:10

ale hlavní je, že připomíná důležité a pro spoustu řidičů /rodičů/ bohužel nesamozřejmé věci. Ukažte mi jinou investici okolo 2-3 tis. Kč, která má tak velký přínos.

Jirka V.
13. prosince • 1:02

No, když už něco, tak jste mohli uvést zdroj:
http://www.oeamtc.at/index.php?type=menu&id=21
Pár poznámek:
- výrobců je u nás mnohem víc. Specifickou skupinou jsou dodavatelé sedaček, které se prodávají v hypermarketech (o jejich kvalitě je nutno pochybovat, ovšem lépe něco než nic)
- kdybych nevěděl, o co jde, tak by mi rozdíly mezi ISOFIXEM a klasickým připoutáním pomocí pásů nic neřeklo. Mimo jiné všechny ilustrační obrázky ukazují standardní sedačku.
- autor nenapsal ani slovo o tom, že děti do 3 let by měly jezdit zády ke směru jízdy (i když si osobně nedovedu představit, jak své děti k tomu donutím)
- určitě bych uvítal pár slov o metodice zkoumání sedaček. Bohužel se o tom nikde nepíše, německy nevládnu a Babelfish mi s překladem a vyhledáváním příliš nepomohl. Nemáte nějaký zdroj?
Shrnu-li tento článek, tak je svoji úrovní naroveň iDnesu. A to mi věřte, že to není lichotka. To se tady nenajde někdo, kdo dá dohromady kvalifikovaný článek o tak důležitém tématu? Co se například zeptat lékaře, jak má vypadat sedačka? Co spolupracovat s časopisem Test spotřebitele, který je také testoval? Co přeložit testy OEAMTC a ADAC?

Ford
13. prosince • 11:23

To, ze u nas hodne lidi umira na silnicich ma vice pricin

1) pouzivani aut se spatnou bezpecnosti skoda, wv, fiat, atd
havarky aut pod 2 tuny vetsinou nekonci dobre
2) stale se zvysujici pocet kamionu a jejich kolon na silnicich 2. a 3. tridy. Ridici casto neznaji trasu a snazi se predjizdet i v mistech, ktera jsou k tomu dost nevhodna

Palo
13. prosince • 16:59

Dalsi co veri v zazraky aut nad dve tuny. Bezpecnost velkych a tezkych aut je relativni. Vice jak dvoutunoove auto je bezpecne jen tehdy, kdyz se srazi s necim malym. Takze vseho s mirou. Tim ale nerikam, ze cim mensi auto tim lepsi - Smart apod. nikdy nebudou mit poradne deformacni zony, protoze na to jsou moc kratke.

JJ
13. prosince • 22:16

Více než dvojtunové auto, není-li totálně mizerně navrženo a vyrobeno, je proti autu malému bezpečnější i když se srazí z něčím větším. Ta hmotnost totiž zpravidla není zaviněna nějakým olověným závažím pod sedačkou, ale tím, že při výrobě toho auta se o něco méně šetřilo plechem a to mj. na deformačních zónách. On je opravdu rozdíl v tom, mám-li u S Klasse před sebou skoro dva metry poctivého plechu nebo má-li někdo u Matize před sebou necelý metr plechu o poloviční tloušťce...

Pro zajímavost - T613/T700 nebyla vybavena airbagem mj. z toho důvodu, že zpomalení působící na posádku v okamžiku nárazu bylo v porovnání s běžnými vozy střední třídy asi tak poloviční a tehdejší řídící elektronika s tím měla dost problémy. (Nakonec jim to nějak vyrobila Honda, ale do výroby se to nedostalo.) Přiznávám, že T613 je trochu exot, protože kromě velikosti se u ní nemusí řešit otázka "kam s motorem", ale velká (a logicky těžší) auta na tom s bezpečností lépe jsou.

dochtor
16. prosince • 9:17

JJ: "je proti autu malému bezpečnější i když se srazí z něčím větším" tak tomu sa naozaj nedá rozumieť
Nie, hmotnosť naozaj nie je zavinená závažím pod sedačkou, ale môže byť zavinená (a spravidla aj je) závažím za sedačkou, tj. celkovou hmotnosťou karosérie.
On sa potom láme aj Mercedes
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=18

dochtor
16. prosince • 9:03

Je to o "hmotnostnom spektre" aut, ktoré sa v našich končinách pohybujú. Tých dvojtonových je skrátka menej a aj prvdepodobnosť, že sa dve takéto autá stretnú je nižšia. Pokiaľ dôjde k stretu dvojtonového s menším (podľa mňa ďaleko pravdepodobnejšie) tak už je to viac o hybnosti ako o hrúbke plechu... resp. dôjde k prerozdeleniu stretávacej rýchlosti...

KOSS
13. prosince • 12:35

A muzes k tomu pripojit:

a/ Bezohledna jizda
b/ Nedodrzeni vzdalenosti mezi vozidly a kdyz jo tak te stejne nakej blbec predjede neb je tam preci mezera
c/ Rychlost

PeJa
13. prosince • 11:00

Neviem, kde si zobral informaciu, ze deti do 3. rokov by mali sediet v protismere.
V protismere sa umiestnuju iba sedacky kategorie 0 (teda do cca 9. mesiacov), navyse v takejto orientacii nemozu byt umiestnene na prednom sedadle spolujazdca, pokial tu je nevypinatelny airbag.
Ale sedacky kategorie I, II, III su robene na orientaciu v smere jazdy. Neviem si predstavit, ako ich chces upevnit pasom a uz vobec nie ISOFIX-om.

Neviem, co myslis pod "metodikou skumania znaciek", ale najviac toho najdes priamo v norme E44R3.
Ja som sa v nej dost vrtal je tam naozaj obrovske mnozstvo detailov. Ak mas problem s cudzimi jazykmi, nesmut, existuju aj nase verzie (ja mam aj slovensku).
Metodiku testov si mozes pozriet aj na strankach OEAMTC a ADAC.
Myslim, ze kazdy, kto si pozrie zopar crash testov, nebude viac vahat, ci kupit, dovolim si tvrdit, ze vacsina nebude ani riesit otazku "Za kolko?".

Ano, tento clanok je velmi lahky a s nepresnostami, ale je dolezite, ze tu je.
Stale je medzi nami mnozstvo nezodpovednych rodicov, v mnohych pripadoch len z neznalosti.
Takze lepsi slabsi clanok, ako ziadny, rovnako ako lepsia lacna sedacka ako ziadna.

Ludia nesetrite, ked je to naozaj nizka investicia, vzhladom na to, comu vsetkemu dokaze zabranit!
Dufam, ze coskoro bude aj u nas zakonom stanovena povinnost pouzivat detske sedacky a za ich nepouzivanie bude aspon taka mastna pokuta, ako v Rakusku.

Kto si nevazi zdravie svojich deti, nech radsej plati mastne pokuty, ako si ma deti dokalicit.
Tie deti za to nemozu, nemame pravo sa k nim spravat tak nezodpovedne.

Pepa
1. května • 21:31

"V protismere sa umiestnuju iba sedacky kategorie 0 (teda do cca 9. mesiacov)"

To je sice hezké, ale každý ortoped vám řekne, že do 2-3 let jedině proti směru, protože svalstvo neí dostatečně vyvinuté a kostra stále není proporcionálně podobná dospělému člověku natolik, aby zvládlo tah, který vzniká při nárazu po směru jízdy. Že sit o výrobci vykládají jako "do 9. měsíců" je už jejich obchodní blamáž.
Uvědomte si, že kostra a příslušné svalstvo se ustanovuje okolo 4 let dítěte. Teprve až po té dochází k rapidnímu nárůstu svalové hmoty a výraznému tělesnému růstu.

xerxon
13. prosince • 11:27

Takze vlastne potrvrzujete, ze clanek je o nicem, kdyz tvrdite, ze si mam jit nastudovat normu ci jit na zahranicni server, pokud chci aspon nejakej detaily. Takze takova obdoba trapneho argumentu typu "kdyz se ti to nelibi, tak sis to mel napsat sam".

psikl
13. prosince • 14:03

Rád si přečtu kritické ohlasy, popř. doporučení na zlepšení. Vítám každý názor čtenáře. Článek není o ničem, upozorňuje a otevírá problematiku volně převážených dětí ve vozidle. Bohužel na silnicích často vidím děti bez autosedačky. Právě na tyto řidiče se snažím apelovat (statistiky usmrcených atd., mohl jsem uvést i tragické případy nehod dětí, ale to už je silné kafe...). Čím více se problému bude mluvit, resp. číst a diskutovat, tím lépe.

PeJa
13. prosince • 11:40

Nie, to netvrdim.

Clanok je vseobecny a otvara danu problematiku. Je napisany lahkou, popularnou formou, pretoze technicke normy by asi vela ludi necitalo.

Kto chce detaily, musi nacriet hlbsie.

A kedze tu bola otazka, ako sa k tym detailom dostat, poskytujem zdroje, z ktorych som (okrem inych) cerpal ja.

Je dobre, ze sa o tom to probleme pise, ze sa tato tema otvara.

Btw.: Nie som redaktor ani s redakciou nemam nic spolocne, som iba citatel a zodpovedny (aspon sa o to snazim) rodic.

Petr
13. prosince • 12:43

Souhlasim s Vami. Je lepsi takovy clanek, ktery na danou problematiku upozorni nez zadny (nebo hodne odborny) clanek. Koho to zaujme tak si muze dalsi veci vyhledat a nastudovat (a treba napsat pokracovani tohoto clanku?).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
psikl
13. prosince • 13:56

Přesně tak, pokud bude článek čtenářsky úspěšný, můžete očekávat podrobnější pokračovaní i s cenovým přehledem jednotlivých autosedaček dle obchodů (eshopů).

pjanda
13. prosince • 1:47

Zdroj testu jsem doplnil hned po pulnoci, bohuzel chvili trva, nez se v clanku objevi.

Jinak clanek jiste nebude dokonaly, povazuji jej vsak za solidni informacni zdroj, verte, ze drtiva vetsina lidi nevi ani toto a chcete-li clanek se zakladnimi informacmi podat tak, aby si jej opravdu precetlo vetsi mnozstvi lidi, nemuzete zachazet do prilisnych podrobnosti. Clanek jasne uvadi a) smysl pouziti detskych sedacek b) zakladni informace proto, jak sedacku vybirat c) respektovany test u nas prodavanych sedacek.

Jste jednoduse prilis znaly veci, aby Vas takovy clanek oslovil - zrejme pro Vas neprinasi mnoho noveho. V tom ale budete jiste vyjimkou. Nedomnivam se, ze by se clanek dopoustel jakekoli zavazne chyby ci podaval mylnou informaci, jen neni tak dukladny, jak by se Vam libilo. Radi budeme v tomto tematu pokracovat a doplnime dalsi informace. Mate-li k tematu co dodat, uvitam i Vas prispevek.

Radek
14. prosince • 10:18

Pokud se Vam to nelíbí, sedněte a napište článek lepší, kritizovat umí každý. Autora chválím za osvětu.

Jirka V.
13. prosince • 9:22

Tak se pokusím odpovědět:
- toto je server o automobilech. Dá se předpokládat, že bude obsahovat více informací, než (například) iDnes. Z mého pohledu neobsahuje, mimo výsledků rakouského testu
- nejsem znalý. Jen jsme se rozhodli koupit sedačku pro dítě a věnovali se dvě hodiny googlování. Po těchto dvou hodinách vím velice málo na to, abych se odvážil napsat článek, ale bohužel vím víc, než je napsáno v článku.
- článek neplní to, co inzeruje v perexu. To znamená: neporadí mi, jak mám vybrat sedačku. Že vyšly testy jedné sedačce tak a jiné jinak, to je málo. Proč je to málo: nepíšete nic o tom, jaký vliv má věk a výška dítěte na výběr sedačky (například je velice špatné, když vozíte dítě ve "vajíčku" a přečuhuje mu hlava). O problematice Isofixu jsem psal- například dle materiálů Römeru právě použití tohoto kotvení významně snižuje zatížení dítěte při nárazu díky pevnějšímu spojení sedačky s karosérií. O tom, jaký vliv má správná poloha a utažení pásů na bezpečnost, se v článku nedozvíte ani slovo. A malé rejpnutí na konec: nepoutají-li se rodiče, tak jak mají naučit své děti, aby vydržely v sedačkách Ale za to článek nemůže...

xerxon
13. prosince • 8:57

No ja nevim, ja veci nejsem znaly a i kdyz uznavam, ze jsem v clanku nasel par uzitecnych informaci, musim souhlasit s tim, ze je spise povrchni a urcite by si zaslouzil vetsi hloubku, jak je navrhovano

Na druhou stranu nemuzu souhlasit ze je ten clanek jak z idnesu. Ten clanek mnohem lepsi nez clanky na auto.idnes.cz, tam se obvykle vyskytuji totalni kraviny.

psikl
13. prosince • 13:36

No vidíte, našel jste pár užitečných rad. Článek je určen široké čtenářské obci, řidičům, maminkám atd. Mnoho lidí kolem mě, ani neví, základní zmíněné věci o sedačkách. Tak proto je takto orientován. Původně jsme přemýšleli, že článek dostane podobu "výběr a srovnání cen zimních pneu".

Doporučujeme

Články odjinud