Dětské autosedačky: nehazardujte se životy nejbližších

Tento článek je určen zejména málo informované rodiče dětí, kteří vozí své potomky bez použití autosedaček a tím ohrožují jejich životy. Každý den zemře v Evropě sedm dětí při dopravních nehodách a každé druhé dítě účastnící se nehody je zraněno. Šanci vašeho dítěte na přežití při dopravní nehodě přitom můžete zvýšit až sedmkrát. (+jak vybrat a srovnání sedaček)
Dětské autosedačky: nehazardujte se životy nejbližších
Seznam kapitol
  1. Úvod, Smutné statistiky, Srovnání ČR se světem
  2. Jak vybrat správnou autosedačku, Výsledky testů dětských autosedaček

Stále dokola

 

Mnoho řidičů si neuvědomuje a ani nepřipouští, že právě dětské sedačky mnohdy rozhodují o životě jejich potomků a převážejí své děti „jen tak“ na zadních sedadlech. O nutnosti použití bezpečnostních autosedaček pro děti do 15 let byly popsány stohy papírů. I přesto se spousta rodičů chová ke svým dětem naprosto nezodpovědně. Velmi často můžete např. v kolonách vidět dítě sedící na klíně maminky, dítě stojící v mezeře mezi předními sedadly, nebo děti volně stojící na zadních sedadlech mávající vozidlům jedoucích za nimi. Je třeba si uvědomit, že při použití sedačky, na kterém dítě sedí čelem ke směru jízdy, získává dítě o 80% lepší ochranu a v sedačce umístněné proti směru jízdy je ochrana lepší o celých 90% než dítě bez autosedačky. Použitím standardního bezpečnostního pásu samozřejmě s příslušným sedákem, získává dítě o 60% lepši ochranu než nepřipoutané dítě.

 

Proč používat autosedačky?

-         nezajištěné děti v autech umírají při nehodě 7x častěji než děti v autosedačkách

-         náraz při rychlosti 50km/h odpovídá pádu z výšky 10m (3. patro)

-         nepřipoutané 10kg dítě při nárazu v rychlosti 50km/h je dítě vrženo vpřed silou, jakoby dítě vážilo 300kg, tudíž představa, že dítě udržím na klíně, je nesmyslná

-         již náraz v 15km/h může být pro dítě smrtelný

-         havárii často zabránit nelze, smrti Vašeho dítěte však ano

-         hlava devítiměsíčního dítěte představuje 25% jeho celkové tělesné hmotnosti, což představuje vysoké riziko poranění hlavy či poškození mozku

 

Kde a proč zemřely děti jako spolujezdci?

 

Na českých silnicích za první pololetí letošního roku zemřelo již 14 dětí (do 15 let), jako spolujezdců, v osobním voze. Z toho 13 dětí zaplatilo život při dopravní nehodě mimo obec a 1 dítě v obci. Na silnicích I. třídy zahynulo 50% usmrcených dětí, na II. třídy 21% a na silnicích třetí třídy 29% dětí. Všechny nehody se udály za dobré viditelnosti, ve většině případů na mokré vozovce po dešti.

Sedm dětí zemřelo na přímém úseku silnice, 3 děti na přímém úseku po zatáčce a 4 děti v zatáčce. V 50% šlo o srážku s pevnou překážkou, v 36% případech o srážku s jedoucím vozidlem, v 7% o havárii a v 7% o srážku s vlakem. Celých 36% zemřelých dětí jako spolujezdců nebylo připoutáno, 36% bylo pouze připoutáno, 14% bez sedačky a jen 14% mělo sedačku. 8 dětí zahynulo na předním sedadle a 6 na zadních sedadlech. Smutná statistika, přitom pouhou investicí do příslušenství mohla vypadat úplně jinak...

 

Stovky zraněných dětí

 

Nejen zbytečně vyhaslé životy dětí jsou argumentem, proč na děti při cestování vozem myslet a nepřevážet je volně. Za rok 2004 bylo při dopravních nehodách těžce zraněno 105 dětí jako spolujezdců a 1401 lehce. Nezraněno při nehodách bylo pouze 1278 dětí.

Pro zajímavost ještě můžeme uvést, že při dopravních nehodách, kde dítě je chodec, bylo v roce 2004 usmrceno 9 dětí, 135 zraněno těžce a 949 lehce a v 58 případech k zranění nedošlo. Tato čísla jsou nižší, než při dopravních nehodách, kde dítě figuruje jako spolujezdec. Na druhou stranu u dětí chodců je pouze 5% šance, že nedojde při kolizi s vozem k zranění oproti 45% šanci dětí-spolujezdců, že vyjdou z nehody bez zranění.

 

Následky dopravních nehod dětí spolujezdců do 15 let, Česká republika:

 

 

2000

2001

2002

2003

2004

usmrceno

23

20

25

17

18

Těžce zraněno

112

122

107

136

105

Lehce zraněno

1323

1231

1250

1446

1401

Zraněno celkem

1435

1353

1357

1582

1506

Nezraněno

529

673

731

960

1278

 

 

Srovnání se světem

 

Z grafu uvedeném níže lze snadno vyčíst, že na silnicích ČR zemře až dvakrát více dětí - spolujezdců oproti Švýcarsku, Velké Británii či Nizozemí. Tento údaj je alarmující a je co dohánět v používání zádržných systémů. Například ve Velké Británii používá 97% řidičů pro přepravu dětí autosedačky, ve Švédsku 89 % a ve Francii jen 70% řidičů.

 

Podle světové zdravotnické organizace (WHO) každodenně umírá ve státech Evropské unie v důsledku úrazů 14 dětí a dalších 2240 je hospitalizováno a dalších třicet tisíc musí vyhledat lékařskou pomoc. Z těchto úmrtí plných 48% tvoří usmrcení v důsledku dopravní nehody, tzn. každý den zemře v EU 7 dětí při dopravních nehodách. (Pro ilustraci – utonutí tvoří 11% usmrcení, pády 5%, otravy 2% a požáry 5%).

 

 

V další kapitole článku vám poradíme, jak vybrat správnou sedačku a které nejlépe obstály v testech.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Smutné statistiky, Srovnání ČR se světem
  2. Jak vybrat správnou autosedačku, Výsledky testů dětských autosedaček
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků