Detailní pohled na „common-rail“ ve Fordech

Doslova před pár dny uvedla automobilka Ford na náš trh nové vznětové motory TDCi. Pojďme se teď k nim ještě na chvíli vrátit a popsat některé jejich zajímavosti.
Detailní pohled na „common-rail“ ve Fordech
Tou nejzajímavější je asi systém přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace. Ten nese označení Multec DCR1400 a je výsledkem společného vývoje automobilky Ford a firmy Delphi Automotive Systems. Klepněte pro větší obrázekSkládá se z několika hlavních komponentů. Tím nejdůležitějším je dvoustupňové palivové čerpadlo, které přivádí palivo pod nízkým tlakem z nádrže a poté je už naopak pod velmi vysokým tlakem ukládá v přesně definovaném množství do vysokotlakého trubkového zásobníku.

Dále jsou to pak čtyři štíhlé solenoidové vstřikovače se šesti vstřikovacími otvory mikroskopických rozměrů (průměr otvorů je menší než průměr lidského vlasu). Solenoidovými ventily řízené vstřikování zaručuje maximální přesnost dodávaného paliva pod vysokými tlaky do spalovacích prostorů. Výhodou těchto vstřikovačů jsou i malé rozměry (největší průměr je asi 17 mm), takže se pohodlně vejdou do šestnáctiventilové hlavy válců. Navíc solenoidy zaručují rychlou reakci vstřikovačů, která činí asi tři milisekundy. Dalším komponentem je speciální filtr paliva s integrovaným řídícím ventilem, který při nízkých venkovních teplotách uzavírá zpětný obvod paliva do nádrže. Díky tomu se nafta ve filtru rychleji zahřeje na provozní teplotu.

Elektronický modul vstřikování IDM (Injector Driver Module), který spolu s řídící jednotkou motoru EEC-V kontroluje a modifikuje řídící práci vstřikovacího systému „common-rail“ spadá také do nového sytému druhé generace. Celé to završuje řada senzorů, které předávají právě jednotkám IDM a EEC-V důležité provozní údaje o činnosti motoru. Jde například o přesné určení polohy klikového hřídele, která je klíčovým parametrem pro načasování pilotního a hlavního vstřiku paliva.

Pilotním předvstřikem se samozřejmě myslí velmi malé množství paliva (menší než 1 mm3), které předchází hlavní dávce paliva a které je přesně načasované. Díky tomu by se měla omezit tvrdost chodu motoru a zajistit dokonalé prohoření paliva. Vibrační čidlo, umístěné přímo na bloku motoru dokáže přesně identifikovat okamžik zážehu směsi při pilotním předvstřiku a díky tomu lze také perfektně načasovat okamžik vstřiku hlavní dávky paliva. Výhodou je také to, že na rozdíl od konvenčních zařízení není kvalita procesu vstřikování u tohoto zásobníkového systému nijak ovlivněna otáčkami motoru, se kterým je mechanicky spojeno vstřikovací čerpadlo. V zásobníku je totiž neustále udržováno dostatečné množství paliva pod vysokým tlakem, o který se stará Klepněte pro větší obrázekvysokotlaké rotační čerpadlo. Právě odtud potom natlakovaná nafta míří k již zmíněným elektricky ovládaným solenoidovým vstřikovacím jednotkám. Nejvýkonnější z řady motorů nabízených pro modelovou řadu Mondeo je vybaven turbodmychadlem Allied Signal GT 20/17 s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladičem stlačovaného vzduchu.

O čištění spalin se zde pak stará oxidační katalyzátor. Navíc je do výfukového systému zařazen recirkulační okruh, který vrací část spalin do spalovacího prostoru a je opatřen vlastním chlazením vodou. Turbodmychadlem je osazen i druhý motor, určený pro Focus. Jedná se o turbodmychadlo Gerret, které obdobně jako v případě Allied Signal využívá proměnnou geometrii lopatek rozváděcího kola. To by mělo vytvořit přetlak až 1,2 baru a díky zabudování v blízkosti motoru a jeho elektronické řídící jednotce by mělo pracovat s vysokou účinností. Díky tomu si konstruktéři mohli odpustit i obvyklý obtokový kanál a řídící klapku.

Oba tyto motory využívají také funkce Overboost. Ta, na základě přesného algoritmu, který respektuje okamžité jízdní podmínky, upraví činnost turbodmychadla a vstřikovacího systému, takže při sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze, dojde k zvýšení točivého momentu zhruba o 30 Nm. To může řidiči výrazně pomoci například v kritických momentech při předjíždění.

Celé bych to uzavřel slovy Martina Leacha, vicepresidenta evropského Fordu zodpovědného za vývoj nových modelů. „Naším záměrem je v příštích pěti letech systematicky uvádět nové a nové vznětové modely a velmi intenzivně pracovat na dalším zdokonalování technologií vznětových motorů Ford.“

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků