Detailní pohled na „common-rail“ ve Fordech

Doslova před pár dny uvedla automobilka Ford na náš trh nové vznětové motory TDCi. Pojďme se teď k nim ještě na chvíli vrátit a popsat některé jejich zajímavosti.
Detailní pohled na „common-rail“ ve Fordech
Tou nejzajímavější je asi systém přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace. Ten nese označení Multec DCR1400 a je výsledkem společného vývoje automobilky Ford a firmy Delphi Automotive Systems. Klepněte pro větší obrázekSkládá se z několika hlavních komponentů. Tím nejdůležitějším je dvoustupňové palivové čerpadlo, které přivádí palivo pod nízkým tlakem z nádrže a poté je už naopak pod velmi vysokým tlakem ukládá v přesně definovaném množství do vysokotlakého trubkového zásobníku.

Dále jsou to pak čtyři štíhlé solenoidové vstřikovače se šesti vstřikovacími otvory mikroskopických rozměrů (průměr otvorů je menší než průměr lidského vlasu). Solenoidovými ventily řízené vstřikování zaručuje maximální přesnost dodávaného paliva pod vysokými tlaky do spalovacích prostorů. Výhodou těchto vstřikovačů jsou i malé rozměry (největší průměr je asi 17 mm), takže se pohodlně vejdou do šestnáctiventilové hlavy válců. Navíc solenoidy zaručují rychlou reakci vstřikovačů, která činí asi tři milisekundy. Dalším komponentem je speciální filtr paliva s integrovaným řídícím ventilem, který při nízkých venkovních teplotách uzavírá zpětný obvod paliva do nádrže. Díky tomu se nafta ve filtru rychleji zahřeje na provozní teplotu.

Elektronický modul vstřikování IDM (Injector Driver Module), který spolu s řídící jednotkou motoru EEC-V kontroluje a modifikuje řídící práci vstřikovacího systému „common-rail“ spadá také do nového sytému druhé generace. Celé to završuje řada senzorů, které předávají právě jednotkám IDM a EEC-V důležité provozní údaje o činnosti motoru. Jde například o přesné určení polohy klikového hřídele, která je klíčovým parametrem pro načasování pilotního a hlavního vstřiku paliva.

Pilotním předvstřikem se samozřejmě myslí velmi malé množství paliva (menší než 1 mm3), které předchází hlavní dávce paliva a které je přesně načasované. Díky tomu by se měla omezit tvrdost chodu motoru a zajistit dokonalé prohoření paliva. Vibrační čidlo, umístěné přímo na bloku motoru dokáže přesně identifikovat okamžik zážehu směsi při pilotním předvstřiku a díky tomu lze také perfektně načasovat okamžik vstřiku hlavní dávky paliva. Výhodou je také to, že na rozdíl od konvenčních zařízení není kvalita procesu vstřikování u tohoto zásobníkového systému nijak ovlivněna otáčkami motoru, se kterým je mechanicky spojeno vstřikovací čerpadlo. V zásobníku je totiž neustále udržováno dostatečné množství paliva pod vysokým tlakem, o který se stará Klepněte pro větší obrázekvysokotlaké rotační čerpadlo. Právě odtud potom natlakovaná nafta míří k již zmíněným elektricky ovládaným solenoidovým vstřikovacím jednotkám. Nejvýkonnější z řady motorů nabízených pro modelovou řadu Mondeo je vybaven turbodmychadlem Allied Signal GT 20/17 s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladičem stlačovaného vzduchu.

O čištění spalin se zde pak stará oxidační katalyzátor. Navíc je do výfukového systému zařazen recirkulační okruh, který vrací část spalin do spalovacího prostoru a je opatřen vlastním chlazením vodou. Turbodmychadlem je osazen i druhý motor, určený pro Focus. Jedná se o turbodmychadlo Gerret, které obdobně jako v případě Allied Signal využívá proměnnou geometrii lopatek rozváděcího kola. To by mělo vytvořit přetlak až 1,2 baru a díky zabudování v blízkosti motoru a jeho elektronické řídící jednotce by mělo pracovat s vysokou účinností. Díky tomu si konstruktéři mohli odpustit i obvyklý obtokový kanál a řídící klapku.

Oba tyto motory využívají také funkce Overboost. Ta, na základě přesného algoritmu, který respektuje okamžité jízdní podmínky, upraví činnost turbodmychadla a vstřikovacího systému, takže při sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze, dojde k zvýšení točivého momentu zhruba o 30 Nm. To může řidiči výrazně pomoci například v kritických momentech při předjíždění.

Celé bych to uzavřel slovy Martina Leacha, vicepresidenta evropského Fordu zodpovědného za vývoj nových modelů. „Naším záměrem je v příštích pěti letech systematicky uvádět nové a nové vznětové modely a velmi intenzivně pracovat na dalším zdokonalování technologií vznětových motorů Ford.“

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků