Detailing je těžká a drahá dřina. Na VW Passat si ukážeme, jak jej správně dělat

Zdokumentovat podrobně tuto práci by bylo snad na celý časopis. Začneme tedy zlehka, návštěvou detailera s devítiletou praxí.

Detailer je v dnešní době velmi rozšířený pojem. Jak se ale taková práce doopravdy dělá? Odpovědi na naše otázky jsme vyrazili hledat do obce Svinaře u Berouna, kde sídlí detailer David Tůma, který pracuje ve své dílně pojmenované jednoduše David Tůma Detailing.

Alkoholová kalkulačka: Spočítejte si zbytkový alkohol a vyhněte se pokutám!

Alkoholová kalkulačka: Spočítejte si zbytkový alkohol a vyhněte se pokutám!

Vyrazili jsme sem ale i proto, že se slovo detailer v poslední době velmi znevažuje nárůstem nezkušených, ale o to víc emancipovaných nováčků, kteří se do této práce pouštějí bez větších zkušeností.

V dnešní době není problém zaregistrovat si jméno a snažit se budovat svůj vlastní byznys s leštěním aut. Šperkování laku a dalších částí auta je pro nadšence tak lákavé, že na nás vykukují pomalu z každého rohu. A takové nezkušené detailingové studio pak může být více ke škodě než k užitku.

Britové spočítali, kolik času strávíte výpravou dětí do a ze školy. A nestačil se divit

Britové spočítali, kolik času strávíte výpravou dětí do a ze školy. A nestačil se divit

I proto jsme rádi, že nám pan Tůma dovolil koukat mu jeden podvečer pod ruce. Na „sále“ byl zrovna Volkswagen Passat Variant, kterému chtěl majitel dopřát kompletní péči. Jak takový podvečer u detailera vypadá, se můžete podívat nahoře v galerii. 

Nakonec nám David ochotně pořídil pár snímků po celkovém dokončení vozu, abychom měli představu o tom, jak vypadá auto po zhruba šedesáti hodinách v rukou detailera. Aby to ale nebylo jenom o fotografiích, položili jsme Davidovi ještě deset otázek.

Deset otázek pro detailera Davida Tůmu

Co tě k detailingu přivedlo?

Asi to byl kamarád Jindra z mé rodné vesnice, když začal vyprávět o voskování, které dělá v Praze jeho kamarád, a že by něco takového chtěl udělat na svém youngtimeru. Tak jsem začal googlit, kupovat autokosmetiku, školit se a především leštit.

Jak jezdit na náledí? Brzdná dráha je až 4x delší, překvapuje hlavně to lokální

Jak jezdit na náledí? Brzdná dráha je až 4x delší, překvapuje hlavně to lokální

Jak dlouho trvá práce na jednom autě?

To je různé, záleží na rozsahu prací a požadavků klienta. U mě to dělá v průměru 50 hodin. Občas mi pomůže bratr nebo přítelkyně s interiéry u větších aut, takže s tím nemám tolik práce a můžu se plně věnovat karoserii. Samozřejmě si vždy celé auto před předáním důkladně zkontroluji a doladím.

V jakém cenovém rozpětí se detailing pohybuje?

Dá se říct, že ceníky detailingu jsou pouze informativní. Každé auto se pohybuje v jiném provozu a dostává se mu jiné péče. I od toho se odvíjí následná cena leštění, korekce a zvolené ochrany laku. Ceny řeším individuálně. Před převzetím si vždy s klientem sjednám schůzku u vozu a řekneme si co a jak.

Anketa o nejhorší silnici roku 2019 má vítěze. Anticenu dostala i dálnice D1

Anketa o nejhorší silnici roku 2019 má vítěze. Anticenu dostala i dálnice D1

Ceny za péči o celý vůz včetně leštění i s keramickým povlakem u mě začínají na 35 tisících. Leštění jen s voskováním je od dvaceti tisíc. Další doplňkové služby jako leštění kol, interiérových a motorových částí a jejich následná ochrana, můžou celkovou cenu dostat až ke 100 tisícům.

Na co by se podle tebe měl zákazník při výběru detailera zaměřit?

Slovo „detailing“ v názvu firmy dnes používá kdekdo. Ve finále jde ale většinou pouze o lepší automyčku s bonusem. Auto se zde umyje, vysuší, přejede narychlo lacinou leštičkou a napatlá se na něj vosk z benzínky. Trvá to dvě-tři hodiny, stojí okolo pěti tisíc korun a zákazník je spokojený, protože na první pohled to vypadá super. Ve skutečnosti je ale lak v daleko horším stavu, než byl předtím.

Já sám jsem označení detailer začal používat v roce 2012. Tehdy nás bylo zde v okolí Berouna jen pár. Dnes si ale může koupit leštičku a otevřít dílnu téměř každý. Po pár měsících pak většinou skončí kvůli špatným recenzím nebo ztráty zájmu. Tato práce je totiž velmi psychicky i fyzicky náročná. 

České řidiče nejvíc štvou zamlžená okna. Dlouhodobé řešení přitom stojí pár korun

České řidiče nejvíc štvou zamlžená okna. Dlouhodobé řešení přitom stojí pár korun

Především bych tedy doporučil podívat se po předchozích referencích od známých, nebo od jiných zákazníků. Dále jde o prezentaci studia – sociální sítě, fotografie, videa a tak dále. Důležitá je také cena. Pokud Vám někdo nabídne detailing za zmíněných 5 tisíc, koledujete si většinou o pěkný malér v podobě nevratně poškozeného laku i jiných částí vozu.

Vzpomeneš si na nejzajímavější auto, které ti prošlo pod rukama?

Zajímavé je každé auto. Mě nejvíc baví ty obrovské rozdíly před a po. Nejzajímavější a také nejhorší zážitek pro mě byl dvouletý Dodge Ram v černé pastelové barvě, který jezdil po stavbách. Bylo to doslova peklo - mnoho škrábanců a velmi náročná práce, za kterou jsem si ještě v té době řekl sice málo peněz, ale aspoň to byla super zkušenost.

Jak je to se zárukou, když detailer auto omylem poškrábe?

Já to řeším pojistkou. Za 7 let jsem měl jedinou reklamaci a to ze začátku (zbytky pasty a nedoleštěný kus karoserie). Zatím se mi nepovedlo lak probrousit nebo spálit.

Konec používání mobilů během řízení? Umělá inteligence už odhalila statisíce provinilců

Konec používání mobilů během řízení? Umělá inteligence už odhalila statisíce provinilců

Jaký je základní rozdíl mezi voskováním a keramikou?

Vždy záleží na tom, kolik kilometrů zákazník s autem ročně najede. Voskování bych doporučil pro vozy s menším ročním nájezdem, hlavně pro takové ty „víkendovky“. Ke kladům patří určitě hluboký, mokrý vzhled, který zvýrazňuje lak. Pak je tu nižší cena, snadnější údržba a odpuzování vody a nečistot. S životností jsou na tom vosky následovně: karnaubský vosk vydrží 3 až 5 měsíců, syntetické a hybridní vosky zhruba 6 až 12 měsíců.

Berlín jde tvrdě proti starým dieselům. Pokutu dostanete i za čtyři roky staré auto

Berlín jde tvrdě proti starým dieselům. Pokutu dostanete i za čtyři roky staré auto

Keramický povlak doporučuji pro auto na každodenní ježdění nebo na vyloženě sběratelskou lahůdku. Takový povlak vydrží jeden až tři roky. Nabídne zrcadlový efekt, lepší mechanickou odolnost vůči poškrábání a ještě vyšší odpuzování vody a nečistot. Nevýhodou je samozřejmě vyšší cena.

Věčný strašák laků aut jsou kartáčové myčky. Nyní se tvrdí, že ty novější mají jemnější kartáče a k lakům jsou všeobecně šetrnější. Doporučil bys i ty jejich návštěvu?

Za mě kartáčová myčka nikdy! Jakýkoliv rotační pohyb na laku způsobuje kruhové škrábance nebo jiné defekty laku. Nejšetrnější a nejrychlejší způsob péče o vůz jsou vysokotlaké bezkontaktní myčky, takzvané „wapky“.

Účastníš se odborných kurzů, aby ses ve své profesi zdokonaloval, nebo jsi samouk?

Zpočátku jsem se učil na svých autech, testovacích kapotách a jiných dílech. V roce 2015 jsem absolvolal školeni od Kuby Nágla ze společnosti Escape6, které mě zasvětilo do detailingu naplno. Dále jsem prošel přes různé produktové a zdokonalovací kurzy od značek Rupes, Meguair´s, Chemical Guys, Cartec nebo Zvizzer. V dohledné době chci na školení i do zahraničí.

Největší problém elektromobilů si příliš neuvědomujeme. Následky bývají fatální

Největší problém elektromobilů si příliš neuvědomujeme. Následky bývají fatální

Co bys doporučil čtenářům na ochranu laku, pokud si profesionální detailing nemohou dovolit?

Minimálně jednou týdně umýt auto alespoň wapkou a vyluxovat. Pak minimálně jednou za 14dní důkladně umýt ručně, včetně ošetření plastů v interiéru. U koženého čalounění nezapomínat impregnovat kůži. Každé tři až čtyři měsíce dekontaminovat lak a kola a nanést vosk, který pomáhá chránit před nepříznivými vlivy jako jsou UV záření, kyselé deště, posypová sůl, poletavá rez, hmyz a asfalt. V zimních měsících nezapomenout ošetřit gumová těsnění u dveří.

Závěr

Jak už jsme psali, správný postup některých prací najdete nahoře v galerii. Z celkem šedesáti hodin strávených na autě samozřejmě nemůžeme zdokumentovat celý proces, snad vám ale tento krátký reportážní podvečer alespoň přiblíží, jak taková práce ve skutečnosti vypadá. David nás zavedl v podstatě do garáže. Jeho profesionální studio je totiž nyní ve výstavbě. Doufáme, že vám ho budeme moci v budoucnu ukázat. 

Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

5.  7.  2020 | Jiří Baborský | 9 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | Jan Mička | 107 příspěvků