Deset významných městských aut 20. století. Řada vznikla z nouze...

Fiat 500 letos slaví 60. výročí svého vzniku. I v současnosti patří k nejdůležitějším, takzvaným městským autům. Podobnou roli však v různých částech světa hrála i jiná auta. Připravili jsme pro vás přehled těch nejdůležitějších.

Desítka námi vybraných automobilů má stejný, nebo přinejmenším velmi podobný dopad na společnost, jaký měl poválečný Fiat 500, slavící letos významné jubileum. Toto auto motorizovalo válkou zasaženou Itálii, a také další evropské země. Později získala i jinou roli. Slouží lidem ve městech, kde díky svým kompaktním rozměrům umožňují snazší parkování a pohyb v přeplněných centrech.

Do našeho výběru jsme zařadili dalších devět malých městských automobilů, kterým se povedlo totéž. Některé z nich jsou vyloženě lidová vozítka s nízkou pořizovací cenou, nízkými provozními náklady a jednoduchou údržbou, další jsou lifestyové záležitosti, které si svým vzhledem a funkčností podmanily milionů motoristů po celém světě. Za vznikem většiny z nich stojí nedostatek finančních prostředků, slabá kupní síla, nebo omezené vývojové kapacity.

Některé z nich se vyrábějí v nových generacích již desítky let, jiné zmizely bez náhrady. Některé z nich měly dokonce v kufru speciálně navržený skládací skútr pro případ, že jste se dostali do dopravní situace, ve které vám nepomohly ani kompaktní rozměry a vynikající obratnost daného auta.

Naši komentovanou galerii jsme uspořádali v abecedním pořadí:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků