Deset let Audi A3, bestseller slaví výročí

Již deset let uběhlo od doby, kdy přišlo na trh Audi A3, které dalo vzniknout třídě luxusně sportovních kompaktních vozů.

Audi A3 patří bezesporu k etalonům hatchbacků nižší střední třídy. Na zákazníky útočí kvalitou zpracování, výkonnými motory a na danou třídu i solidním luxusem. Málo kdo si dnes vzpomene, že je tomu již deset let, co Audi A3 poprvé spatřilo světlo světa.

1996: úspěšný nástup

V září roku 1996 přichází na trh zcela nový vůz německé automobilky Audi. Na poměry této automobilky jde o malý vůz s dynamickým a sportovním designem.

4150 mm dlouhý model s rozvorem 2 510 mm ihned zařadil novinku mezi typické kompakty druhé poloviny devadesátých let a okamžitě zaujal nejednoho motoristu. O tom, že design se skutečně povedl, hovoří i mnoho ocenění, které model A3 získal.

Poměrně robustní karosérie s mohutnými C sloupky se podepsala také na velmi dobré bezpečnosti. Vůz získal v nárazových testech EuroNCAP dva roky po svém uvedení velmi dobrý výsledek v podobě čtyř hvězdiček (detaily crashtestu) a zařadil se na vrchol segmentu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve stejné době, tedy v roce 1998 automobilka nasadila další bezpečnostní prvky. Poprvé se v Audi A3 objevily boční airbagy a v říjnu stejného roku i airbagy hlavové.

Velký přelom u první generace nastal v roce 1999, kdy pouze třídveřovou verzi doplnila i pětidveřová. Ta získala během následujících let 40procentního podílu na prodejích a původně sportovní vůz se tak přiblížil daleko širšímu spektru zákazníků. Rodiny ocenily mj. solidní zavazadlový prostor který šel v různém stupni variability zvětšit ze standardních 350 l až na 1 100 l.

Na velké oblibě a dobrých prodejích se podepsaly i použité pohonné jednotky. Již při uvedení bylo možno vybrat ze čtyř příčně uložených čtyřválců. Tři z nich byly zážehové a jeden vznětový. Výkon se pohyboval od 66 kW (90 k) až po 110 kW (150 k). Postupně se nabídka motorů ještě zvýšila a Audi A3 tak nabídlo vhodnou motorizaci téměř každému.

Ten, kdo u modelu A3 hledal opravdové sportovní vyžití byl odměněn v roce 1999. Tehdy automobilka přišla se sportovním modelem Audi S3, který dostal pod kapotu vyladěný čtyřválec o objemu 1,8 l. Turbem dopovaný motor nabídl výkon 154 kW (210 k) a točivý moment 270 Nm. Výkon byl přenášen přes šestistupňovou manuální převodovku na všechna čtyři kola prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex. Od podzimu 2001 pak přišly další inovace a výkon ze stejného čtyřválce byl navýšen až na 165 kW (225 k).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Nutno podotknou, že první generace Audi A3 neměla asi žádného vážného konkurenta, což se odrazilo na skvělých prodejích. První generace tohoto vozu se totiž až do konce výroby, v polovině roku 2003, prodalo přes 880 tisíc.

2003: Druhá generace

První generace byla na trhu již poměrně dlouho, a tak přišlo to, co se logicky očekávalo. V polovině roku 2003 započaly prodeje zcela nového modelu, který v mnohém navázal na první model, ale v mnohém jej i výrazně překonal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace navázala na tu první svým sportovním designem, který byl umocněn skloubením zaoblených tvarů s ostrými liniemi. Design vozu opět získal mnoho ocenění a samotný vůz na tom byl podobně.

Původní rozměry vozu se mírně zvětšily. Rozvor na 2 580 mm a délka 4 210 mm. Pětidveřový model, který se nazývá Sportbac,k měří dokonce 4 280 mm. Zavazadlový prostor se také mírně zvýšil a druhá generace nabídne zákazníkům 370 až 1100 l.

Sportovně zaměřený kompakt v luxusnějším kabátu, designu a zpracování však záhy dostal prvního vážného konkurenta. Německá automobilka BMW totiž přichází s novým modelem, který míří do stejného segmentu a Audi A3 se tak musí poprvé utkat s rovnocenným soupeřem.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mimo špičkové techniky, dravému a sportovnímu designu přináší druhá generace i nové prvky výbavy, které ještě zvyšují luxusnost vozu. Za všechny drobnosti jmenujme adaptivní světlomety, vyhřívaná zadní sedadla nebo rozhraní pro připojení přehrávače iPod.

Také pod kapotou se odehrály významné změny. Pro řidiče je připravena opravdu široká nabídka benzínových motorů o objemem 1,6 až 3,2 l. Naftové motory pak zastupují agregáty o objemech 1,9 a 2,0 l. Audi také nasazuje u malého kompaktu poprvé agregáty s přímým vstřikováním paliva – FSI.

Nejvýkonnější jednotkou je šestiválcový motor o objemu 3,2 litru s výkonem 184 kW (250 k), následován dvoulitrovým turbomotorem 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva a výkonem 147 kW (200 k), Vznětové motory podávají výkony od 77 kW (105 k) do 125 kW (170 kW).

Dnešním vrcholem je opět model Audi S3, který jako minule dostal přeplňovaný čtyřválec. Nyní se ovšem jedná o dvoulitr FSI opatřený turbem. Ten je vyladěn na úctyhodných 195 kW (265 k).

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Špičková technologie se uplatňuje také v ústrojí pohonu vozu. Nabízeny jsou pěti- a šestistupňové manuální převodovky, automatické převodovky tiptronic a  dvojspojková DSG – každý čtvrtý vůz řady A3 opouští výrobní linku s jednou z těchto převodovek.

Do června roku 2006 už bylo vyrobeno 600 000 vozů řady A3 druhé generace. Prodejní čísla stále rostou a v minulém roce překročila hranici 200 000 kusů ročně. Hitem se stala verze Sportback, která se na prodeji podílí 70 %. Také na českém trhu patří Audi A3 k úspěšným modelům – od začátku prodeje v listopadu 1996 do konce srpna letošního roku se prodalo (včetně A3 Sportback) bezmála 2 700 vozů.

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 281 000 Kč
Audi A4 2,7
Rok výroby: 2008
Stav: 201 914 km
Cena: 196 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 103 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků