Deset dostupných: nová auta pod dvě stě tisíc

Deset dostupných: nová auta pod dvě stě tisíc

Kapitoly článku:


Hyundai Getz

Automobil velikosti Škody Fabie nabízí o poznání více místa než menší Atos Prime, má lepší jízdní vlastnosti, hezčí a kvalitnější interiér, zkrátka je znát, že je to vůz o třídu výše. Díky nízké ceně se pak nelze divit, že patří na českém trhu k nejprodávanějším. Pod kapotou je celkem čtveřice motorů, tři benzínové a jeden nafťák. Zatímco základní jedenáctistovka má v Getzi výkon 46 kW, v Atosu Prime jen 43 kW a o 0,1 l vyšší spotřebu. Je docela zvláštní, že je výkonnější a těžší Getz úspornější. Základní cena modelu s jedenáctistovkou je 199 tisíc, nejdražší model s motorem 1.5 CRDi o výkonu 60 kW pak stojí 319 900 Kč. Pro doplnění jen dodávám, že se Getz v nejbližší době dočká faceliftu, který pozmění přední masku, a také nového nafťáku.

  • 1.1i 46 kW Active: 199 900 Kč
  • 1.3i 63 kW Active: 229 900 Kč
  • 1.5 CRDi 60 kW Elegance: 319 900 Kč

 

Chevrolet Spark

Pod označením Spark prodává Chevrolet na českém trhu novou generaci populárního Matizu. A aby byla změna dokonalá, pojmenovala korejská automobilka Daewoo svoje vozy na evropském trhu Chevrolet. Nový Spark má stejné motory jako Matiz, tedy dva benzíňáky 0.8 38 kW (tříválec) a 1.0 48 kW (čtyřválec). Vzhled se téměř nezměnil, stejně jako proporce a vnitřní prostor nebo zavazadelník. Motory jsou relativně úsporné, ale např. Kia Picanto dokáže jezdit levněji. Spark je ideální díky malé šířce i délce auto do města, parkování je bezproblémové. Základní model s tříválcem se dostal pod hranici dvou set  tisíc jen o fous.

  • 0.8 38 kW Direct-2: 199 900 Kč
  • 1.0 49 kW Elite: 255 600 Kč

 

Kia Picanto

Picanto je na trhu zhruba rok a půl a už nyní má vynikající prodejní výsledky. Za to vděčí úsporným motorům a nízké ceně. Malý vůz s velikostí jen málo přesahující 3,5 metru překvapí vnitřním prostorem, kvalitně vypadajícím interiérem a rovněž polohovatelnými zadními opěradly. Na to, jak je malý, má překvapivě dost místa na zadních sedačkách; o to méně místa ale nabízí v zavazadlovém prostoru. Pod kapotou jsou zatím jen dva benzínové motory, a sice 1.0 45 kW a 1.1 48 kW. Oba mají kombinovanou spotřebu pod pět litrů na sto km. V základní výbavě stojí Picanto v pětidveřovém provedení 189 tisíc.

  • 1.0 LX 45 kW: 189 900 Kč
  • 1.1 EX 48 kW: 284 900 Kč

 

Lada 1121

Dnes již poněkud zastaralý model s motorem 1.6 60 kW s osmiventilovou technikou je v akci zlevněn z 228 900 Kč na 188 900 Kč. Výhodou je stejně jako u Loganu prostorný interiér, přičemž základních 400 l objemu v zavazadlovém prostoru lze sklopením sedadel zvětšit až na 1 300 l. Výhodou je karoserie typy hatchback, díky čemuž není omezena velikost vstupního otvoru jako u Loganu. Vůz má již poněkud archaický interiér, nabízí však v základu velmi dobrou výbavu, např. posilovač řízení, centrál, el. ovládání předních i zadních oken, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek či litá kola.

  • 1.6 8V 60 kW: 228 900 Kč (v akci 188 900 Kč)
  • 1.6 16V 67 kW (kombi 1124): 242 900 Kč

 

Renault Twingo

Ještě starší vůz než Ford Ka, na trhu je už více než deset a stále se prodává – i když už ne tak masově jako dříve. Stáří je na tomto voze dost znát, přesto ale nabízí relativně dobrou užitnou hodnotu. Stejně jako Ka je Twingo koncipováno jako třídveřové, pod kapotou jsou pouze dva motory, oba s objemem 1.2 l. Základní motor je sice na první pohled slabý, nicméně s lehkým vozem dokáže dobře zacvičit. Twingo má v této kategorii nepříliš běžnou posuvnou zadní lavici, takže pokud vzadu nikdo nesedí, můžete zvětšit zavazadlový prostor. Do našeho přehledu se Twingo dostalo díky slevě, která jeho cenu srazila na 199 tisíc.

  • 1.2 43 kW Authentique: 234 900 Kč (199 900 Kč)
  • 1.2 16V 55 kW Expression: 269 900 Kč (234 900 Kč)

 

Kdo s koho?

Koupě nového vozu má svoje kouzlo a určitá pozitiva. Dostanete dva nebo tři roky záruku (zpravidla asijské a japonské vozy, ale i někteří evropané - viz Dacia Logan z tohoto přehledu), auto si sami zajedete, sami „vysedíte“, zkrátka máte jistotu, že v něm nikdo před vámi neseděl a nikdo jiný ho neřídil. Nevýhodou nových vozů je naopak rychlá ztráta hodnoty – největší v prvních dvou letech, kdy cena spadne až o polovinu, takže při následném prodeji hodně tratíte. Platí pravidlo, že čím dražší auto, tím více jeho cena spadne. Nevýhodou popisovaných vozů jsou také slabé motory a chudá výbava.

Oproti tomu nákup ojetiny s sebou nese přesně opačná pozitiva: lepší výbava, zpravidla větší auto za stejnou cenu, výkonnější motory. Musíte ale počítat s tím, že auto starší dvou nebo tří let má po záruce, tj. veškeré opravy hradíte z vlastní kapsy. Koupě takového vozu se tak může docela prodražit, protože nikdy přesně nevíte, v jakém stavu kupované vozidlo je. Nejsou vzácné případy, kdy se vůz po koupi pokazil natolik, že nebyl schopen provozu a oprava již byla nerentabilní. Proto je více než vhodné před koupí, případně hned po ní, nechat auto prohlédnout technikem a udělat běžnou servisní kontrolu vč. potřebných oprav.

Doporučujeme

Články odjinud