Desatero dobrého řidiče

České dopravní zákony nestojí za nic. Stvořili jsme proto vlastní „zákon”, který začíná a končí u zdravého rozumu.
Desatero dobrého řidiče

1. Dobrý řidič nejezdí otrocky podle předpisů

Kontroverze hned v prvním bodě? Kdepak, tímto nebudeme nikoho nabádat k porušování pravidel silničního provozu. Mnozí ovšem žijí v tom, že když jezdí vždy podle pravidel, jsou těmi nejlepšími a nejslušnějšími řidiči na silnicích. Není to pravda, dopravní předpisy nejsou a nikdy nebudou žádným univerzálním návodem pro bezpečnou jízdu, tou bude vždy jen vlastní rozum. Limit 90 km/h platí ve čtyři ráno v létě na pusté čtyřproudé silnici i na tři metry široké rozbité okresce v zimě, kdy po ní všichni jedou do práce. Jen špatný řidič pojede v obou případech tempomatových 90.

2. Dobrý řidič nedělá naschvály

Znáte to všichni a mnozí z vás to jistě i dělají. Přibrzdit někomu, kdo podle vás jede příliš blízko za vámi, zrychlit, když vás předjíždí jiné auto, blokovat levý pruh, zabrat mezeru, kam se chce zařadit někdo, kdo se připojuje z vedlejší... Našli bychom tisíc podobných nešvarů, které jsou na silnici k vidění dnes a denně. Vedeni zdánlivě dobrými úmysly ("Vždyť on za mnou jede příliš blízko, co kdyby bylo třeba rychle brzdit.") předcházíme potenciálně nebezpečným situacím tím, že reálně nebezpečnou situaci přímo způsobíme. Vyučování a poučování na silnici nepatří, rozhodně ne způsobem, který je sám o sobě naprosto zbytečně nebezpečný.

3. Dobrý řidič předvídá

Co se asi tak dá čekat v 7:30 ráno u základní školy. Co asi tak může být na horizontu, když fouká silný vítr a na polích je sypký sníh. Co asi tak může udělat řidič, který se 300 metrů před křižovatkou pomalu potácí u středu silnice. Dobrý řidič na silnici myslí nejen za sebe, ale i za ostatní, tím spíše, když je to řidič zkušený a schopný. Většinu problematických situací lze odhadnout, i když krom vašeho úsudku nic přímo nenasvědčuje tomu, že by k nim mělo dojít.

4. Dobrý řidič je předvídatelný

Dobrý řidič nenechává ostatní pochybovat o svých skutečných úmyslech. Jen špatný řidič před křižovatkou dříve brzdí než ukazuje blinkrem, kam hodlá odbočit, jen špatný řidič ukazuje blinkrem, že předjíždí, až když mu o páčku blikače zavadí ruka při točení volantem. Není to ale jen o blinkrech, způsob pohybu po silnici, pohyb při pravém či levém okraji vlastního pruhu, způsob akcelerace i decelerace, to vše dává najevo, co hodláte provést.

5. Dobrý řidič upozorní

Upozorňovat jen na své chování ale nestačí. Dobrý řidič blikne protijedoucím, když se blíží k nehodě a pustí varovné blikače, když sám k takovému místu přijíždí. Pouhá informace má na silnici mnohdy cenu života, předat ji ostatním najevo ale nemusí stát nic více než jednou bliknout dálkovými...

6. Dobrý řidič jezdí vpravo

České dálnice mnody připomínají ty anglické. Jako by snad všichni zapomněli, že od Hitlera jezdíme vpravo. A čím více jízdních pruhů, tím hůře, nejprázdnější je vždy ten nejpravější. Dobrý řidič vždy uhybá vpravo, i když jede relativně rychle a mezera v pravém pruhu neměří tři kilometry, pomáhá to plynulosti a tedy i bezpečnosti provozu. Můžete se stokrát zlobit, že vás někdo podjel, obvykle je ale chyba právě ve vás - když vás stihne podjet, stihl by vás tím spíše předjet zleva, kdybyste mu uhnuli.

A neplatí to jen na dálnicích. Není žádný hřích uhnout rychlejšímu řidiči do odstavného pruhu, pokud máte dostatečný rozhled, popř. udělat to samé, když proti někdo neodhadne vzdálenost potřebnou na předjíždění. Mnoho lidí na ostatní raději bliká, místo toho, aby jemně zatočili volantem a udělali jim místo. Vyjít si vstříc je základem bezpečného provozu.

7. Dobrý řidič se umí omluvit

Dobrý řidič by neměl nikoho ohrozit, ale může někoho omezit. Vsadím se, že i Michaelu Schumacherovi se někdy stalo, že neodhadl dokonale rychlost přijíždějícího vozu při odbočení na hlavní či kruhový objezd a donutil někoho lehce zabrzdit. Všichni jsme chybující lidé, ale rozdíl mezi dobrým a špatným řidičem v tomto případě definuje schopnost si svou vlastní chybu přiznat. Dobrý řidič se kaje a omlouvá, špatný svaluje vinu na druhé.

8. Dobrý řidič odpouští

Je pochopitelné, pokud vás třeba výše uvedená situace vyvede z míry. Pokud se vám ale dotyčný omluví, měli byste být schopni mu odpustit. Omluví-li se někdo, ví, že udělal chybu a příště se jí vyvaruje. Více nemůžete chtít, čas nikdo nevrátí a jen hlupák bude za takové situace dále láteřit. Virtuálně si za takové situace podat ruce a usmát se na sebe definuje řidiče na úrovni.

9. Dobrý řidič nechává emoce doma

Je to někdy těžké, ale emoce za volant nepatří. A platí to pro všechny. Špatný je ten, kdo se chová na silnici agresivně a dává najevo své problémy doma či v práci. Ani o trochu lepší ale není ten, kdo mu to vrací naschvály, agresivní gestikulací, nebo si to s ním snad dokonce jde na křižovatce „vyříkat”. Řiďte se za volantem rozumem, ne srdcem.

10. Dobrý řidič zkrátka přemýšlí

Vše výše uvedené lze shrnout do této jediné věty. Stačí přemýšlet a vše z uvedeného vás napadne samo. Kdybychom všichni za volantem přemýšleli, nepotřebovali bychom žádné zákony, žádnou policii a ostatně ani tento článek...

Pokud za volantem přemýšlíte, dáte nám za pravdu a budeme jen rádi za další potřehy. Pokud nikoli, můžete se v diskusi dokola hádat o tom, že vybrzďovat ostatní je prostě cool. Dobrým řidičem ale nikdy nebudete...

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků