Denní svícení může pomáhat, ale v rukou nezodpovědných i zatopit

Se zavedením povinnosti svítit po celý den v červenci 2006 u nás došlo k boomu denních světel…
Denní svícení může pomáhat, ale v rukou nezodpovědných i zatopit

Hlavně „být viděn“

Je jasné, že osvětlené vozidlo je za bílého dne viditelné lépe než to neosvětlené, i když i to někteří odborníci zpochybňují s tím, že na rozsvícená světla protijedoucích aut lidské oko přirozeně reaguje tak, že je v periferním vnímání potlačuje. V současnosti se některé evropské země k této povinnosti přidávají a jiné ji opouštějí, přičemž relevantní statistiky, v nichž by bylo možno dohledat skutečné důkazy o prospěšnosti tohoto opatření, k dispozici nejsou.

O to důležitější otázkou je v dané situaci role aut, které z nějakého důvodu nesvítí. To může mít několik důvodů, přičemž za všemi obvykle stojí řidič a jeho nevšímavost nebo přímo bezohlednost. Moderní vozy mívají trvale podsvícený přístrojový štít, takže méně zkušenému řidiči často až do setmění, tedy do chvíle, dokud sám neuvidí před sebe, vůbec nedojde, že nesvítí. Ovšem nezřídka potkáváme, zvláště v městech, také auta, jež spokojeně jezdí bez světel i v noci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S denním svícením se u moderních aut setkáváme v nejrůznějších podobách

Paradoxně spoustu problémů zapříčiní denní svítilny, jež do svých vozů dnes instaluje většina automobilek. Připomeňme, že svítí pouze vpředu a záď vozu zůstává neosvětlena. Za jízdy při dobré viditelnosti tato světla určitě šetří xenonové výbojky hlavních světel (především při kratších jízdách) a další světelné zdroje osvětlení vozu i jejího interiéru, přičemž jistě bychom došli i k jisté úspoře paliva díky nižšímu zatížení alternátoru.

Problém stále mezi sedadlem a volantem

Potíž je, že ne všichni výrobci opatřují tyto soustavy samočinným přepínáním na potkávací světla při snížení intenzity vnějšího osvětlení či za hustého deště. Právě řidiči těchto aut (jde většinou o služební auta v nejnižších výbavových stupních) se spoléhají na to, že „jim to přece samo svítí“, a kdo na vzadu nesvítící auto narazil v tunelu nebo v chumelenici na dálnici, jistě ví, že o žádné příjemné setkání nejde… 

Dalším problémem jsou dodatečně dodělávaná denní světla v kombinaci s konstruktérskou kreativitou některých řidičů. Jistě, elektroinstalace starších aut často s trvalým svícením potkávacími světly nepočítá, a tak samostatné zdroje denních světel mohou odvádět užitečnou práci, nicméně je třeba dodržovat určité předpisy.

Mlhovky vpředu: jsou bezpečné, nebo nebezpečné?

Mlhovky vpředu: jsou bezpečné, nebo nebezpečné?

Je totiž třeba připomenout, že požadavky na tyto zdroje, zejména jejich povahu, umístění a způsob zapojení, jsou podrobně rozepsány v předpise ECE R87. V běžném provozu se tak často setkáváme s velmi slabými zdroji, zdroji umístěnými příliš blízko blinkrů nebo zdroji nepropojenými správným způsobem se zbytkem osvětlovacího systému vozu.  

Trocha paragrafů na závěr

§ 32 zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu říká, že (1) motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno a (2) vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno.

Zároveň § 2 tohoto zákona v písmeně ff) říká, že snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. Jistě, „snížená viditelnost“ je jako situace charakterizována velmi vágně, ale předpokládejme, že každý, kdo projevil dostatek inteligence a úsudku pro získání řidičského oprávnění, bude její hranice schopen alespoň přibližně odhadnout.

„Světla pro denní svícení se používají za jízdy mimo sníženou viditelnost,“ připomíná Andrea Volaříková z tiskového oddělení Ministerstva dopravy a dodává: „Jakmile nastane snížená viditelnost (což je, jak vyplývá z § 2 písm. ff, třeba v tunelu vždy, bez ohledu na faktické světelné podmínky v něm), je nutné mít zapnutá obrysová a potkávací nebo dálková světla. Jedním z důvodů pro tuto úpravu je to, že světla pro denní svícení svítí pouze vpředu a záď vozidla je tak neosvětlená, což by za snížené viditelnosti byl problém.“
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků