Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako pohonné ústrojí, tak i pozoruhodný bodykit. Tato proměna vyžadovala investici v řádu jednotek milionů korun.
Začínající závodník a v dobrém smyslu blázen do aut David, který si říká Dawe, je majitelem auta, kterému se v Česku prakticky nic nemůže rovnat. Vždyť Nissan GTR Liberty Walk, navíc ve spojení s AMS Performance, disponuje výkonem 1200 koní a ve sprintu je rychlejší než Bugatti Veyron. Do okamžiku, kdy poprvé vyjede na silnici, už zbývají jen týdny. Redakce Autorevue.cz zmapovala celou zhruba rok trvající přestavbu původně sériového vozu.
Nissan GT-R se vyrábí již od roku 2007 a po celou dobu své existence je takřka neporazitelným v řadě ohledů. V porovnání s ostatními vozy své kategorie disponuje navíc GTRko skvělými jízdními vlastnostmi. Vidlicový šestiválec o objemu 3.8 litrů je přeplňovaný dvěma paralelně zapojenými turbodmychadly. Už standardní výkon 485 - 570 koní postačuje na pokoření mnoha jiných sériových supersportů. Navíc, jak je známo, má velmi dobrý poměr výkon/cena.
Jenže, jsou lidé, kterým tohle všechno pořád nestačí a vyžadují ještě více adrenalinu, rychlosti, výjimečnosti a pozornosti ostatních. To je právě případ Davida. „Už jsem v životě měl několik sportovních aut. Začínal jsem na BMW E46 M3, po něm přišlo BMW M6 s fantastickým atmosférickým motorem V10. Jelo krásně, ale mně to pořád nestačilo. Chtěl jsem takové auto, o kterém se říká, že je to peklo, které prostě umí „napráskat“ většině supersportů,“ vzpomíná.
Pak prý jednou na internetu spatřil video, kde upravený Nissan GT-R ve sprintu hravě porazil legendu všech supersportů Bugatti Veyron. „Tohle musím mít!“ To byl první impuls, který se mi odehrával v hlavě. Po vyhledávání různých informací ohledně úpravy motoru tohoto zmíněného GT-R jsem se seznámil právě s firmou AMS Performance. Pak už stačilo zjistit, kdo by byl v naší zemi schopen takovouto přestavbu zrealizovat, říká Dawe. Tou firmou je GT-R Centrum v pražských Holešovicích.
Aby auto nejen skvěle jezdilo, ale i parádně vypadalo, dostane navíc paket Liberty Walk včetně obrovských kol. Prakticky všechny díly karosérie jsou teď jiné. Nejnápadnější je asi obrovské zadní přítlačné křídlo, ale změněna byla třeba také kapota. Je teď z karbonu. Pokud vás zajímá, čím je lakován, tak vězte, že jde o tmavomodrou perleť s příměsí zlata. Cena – 280 000 Kč. Také proto auto nese název Blue Miracle.
Kovaný motor i převodovka
Přesto k těm nejzásadnějším a nejzajímavějším úpravám patří rozhodně motor. Ten díky svému kompletně kovanému vnitřku unese výkon až 1200 koní, který mu dává speciální software AMS Alpha 9+, samozřejmě za pomoci dvou obrovských turbodmychadel, také od AMS Performance, nemluvě o ventilech TIAL, vstřikovačích 2000cm3, závodních chladičích a obrovskému intercooleru.
Další zajímavostí v oblasti motoru jsou závodní svody HKS s rozšířeným průměrem 90 milimetrů namísto originálních 80milimetrových. Ty pak pokračují v rychloprůchozí výfuk, také originál HKS. A protože ne každá převodovka by zvládla přežít takový výkon, byla použita celokovaná převodovka Dodson Motorsport, dovezená až z Nového Zélandu.
Co jede, musí také brzdit. Přesně o to má na starosti sada karbon-keramických brzd AMS Performance o zvětšeném průměru 400mm. Celé auto pak ještě lépe přilehne k silnici díky hydraulickému stavitelnému podvozku značky KW. Vzhled dokreslují obrovská kovaná kola.
Zrychlení jako F1
Až auto skutečně vyrazí na silnici, bude schopné akcelerace z 0-100 km/h pod 2 sekundy a maximální rychlosti až 390 km/h za hodinu. Za to se pak bude platit spotřebou okolo 60ti litrů na 100 kilometrů. „Kromě srazů a sprintů mě tak asi často uvidíte také na benzinkách,“ směje se David. Teď je jeho prvotním cílem zajet ve sprintu čas, který jen těžko někdo překoná.
Možná až on sám s dalším svým projektem. Už nyní ví, že by chtěl postavit ještě jedno GT-R - a to v úpravě AMS Alpha Omega. „To by pak mělo mít okolo 2000 koní a používal bych ho čistě jen na závody ve sprintu. A ještě mám jeden klukovský sen. Tím je Lamborghini Aventador také v úpravě Liberty Walk LB Works. Uvidíme, co budoucnost přinese, ale snad se mi podaří splnit si i tyto sny,“ svěřuje se.
Protože si je vědom, že tyhle bestie jsou pro běžný každodenní provoz maličko problematické, používá i jiné vozy. I ty jsou pro řadu smrtelníků auty snů: „Na běžné denní ježdění po Praze používám své milované BMW X6 4.0d. Tohle auto mám už déle. Mám ho moc rád, ale teď plánuji výměnu za Mercedes-Benz GL 63 AMG, který se mi moc líbí. A na blbnutí mám ještě jednu hračku, a to Mitsubishi Lancer Evo IX. Říkám mu Evžen. Má výkon 420 koní a je upraveno na rally. V současné době totiž trénuji a sbírám nějaké závodní zkušenosti na okruzích se závodním týmem v okruhovém Lamborghini Gallardu. S „Evženem“ bych se pak rád věnoval právě závodům v rally.
Na galerii snímků mapující celý proces přestavby se podívejte zde: