U značky NSU stál za původem pozdějších rychlostních rekordů zkušený motocyklový závodník Wilhelm Herz, kterému se v roce 1948 podařilo přesvědčit šéfkonstruktéry značky k podpoře svého plánu překonávat dosavadní limity. Zdroj: Audi

U značky NSU stál za původem pozdějších rychlostních rekordů zkušený motocyklový závodník Wilhelm Herz, kterému se v roce 1948 podařilo přesvědčit šéfkonstruktéry značky k podpoře svého plánu překonávat dosavadní limity. | Zdroj: Audi

Rekordní motocykl Gustava Adolfa Baumma: "Baummovo létající lehátko". Zdroj: Audi

Rekordní motocykl Gustava Adolfa Baumma: "Baummovo létající lehátko". | Zdroj: Audi

Kresba modelu NSU Rennmax Dolphin. Zdroj: Audi

Kresba modelu NSU Rennmax Dolphin. | Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm přesvědčuje Dr. Waltera Froedeho, tehdejšího vedoucího vývoje na NSU, o možnosti ovládání "Baummova lehátka" pomocí vyřazeného žehlicího prkna. Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm přesvědčuje Dr. Waltera Froedeho, tehdejšího vedoucího vývoje na NSU, o možnosti ovládání "Baummova lehátka" pomocí vyřazeného žehlicího prkna. | Zdroj: Audi

V roce 1954 byla na závodě Solitude u Stuttgartu poprvé na voze NSU Rennmax použita plná kapotáž známá jako Modrá velryba. Zdroj: Audi

V roce 1954 byla na závodě Solitude u Stuttgartu poprvé na voze NSU Rennmax použita plná kapotáž známá jako Modrá velryba. | Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm v "Baummově létajícím křesle". Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm v "Baummově létajícím křesle". | Zdroj: Audi

Náčrtky od grafického designéra Gustava Adolfa Baumma. Zdroj: Audi

Náčrtky od grafického designéra Gustava Adolfa Baumma. | Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm se svým rekordním motocyklem na dálnici Mnichov-Ingolstadt. Zdroj: Audi

Gustav Adolf Baumm se svým rekordním motocyklem na dálnici Mnichov-Ingolstadt. | Zdroj: Audi

Návrh Gustava Adolfa Baumma v aerodynamickém tunelu. Zdroj: Audi

Návrh Gustava Adolfa Baumma v aerodynamickém tunelu. | Zdroj: Audi

NSU Rennmax Modrá velryba na závodní dráze. Zdroj: Audi

NSU Rennmax Modrá velryba na závodní dráze. | Zdroj: Audi

NSU Rennmax Dolphin. Zdroj: Audi

NSU Rennmax Dolphin. | Zdroj: Audi

V roce 1956 vytvořil Wilhelm Herz na rekordním stroji Dolphin III světový rychlostní rekord pro motocykly rychlostí 339 km/h  na solném jezeře v Utahu. Zdroj: Audi

V roce 1956 vytvořil Wilhelm Herz na rekordním stroji Dolphin III světový rychlostní rekord pro motocykly rychlostí 339 km/h  na solném jezeře v Utahu. | Zdroj: Audi

Rekordní motocykl NSU Dolphin v aerodynamickém tunelu. Zdroj: Audi

Rekordní motocykl NSU Dolphin v aerodynamickém tunelu. | Zdroj: Audi

Testováno v aerodynamickém tunelu: NSU Ro 80 obalený 978 chomáčky vlny. Při rychlosti větru až 200 km/h dokonale zrcadlí proudění vzduchu podél karoserie vozidla. Zdroj: Audi

Testováno v aerodynamickém tunelu: NSU Ro 80 obalený 978 chomáčky vlny. Při rychlosti větru až 200 km/h dokonale zrcadlí proudění vzduchu podél karoserie vozidla. | Zdroj: Audi

Testováno v aerodynamickém tunelu: NSU Ro 80 obalený 978 chomáčky vlny. Při rychlosti větru až 200 km/h (124 mph) dokonale zrcadlí proudění vzduchu podél karoserie vozidla. Zdroj: Audi

Testováno v aerodynamickém tunelu: NSU Ro 80 obalený 978 chomáčky vlny. Při rychlosti větru až 200 km/h (124 mph) dokonale zrcadlí proudění vzduchu podél karoserie vozidla. | Zdroj: Audi

Tento motocykl NSU Rennmax Modrá velryba je nyní součástí sbírky historických vozidel Audi. Zdroj: Audi

Tento motocykl NSU Rennmax Modrá velryba je nyní součástí sbírky historických vozidel Audi. | Zdroj: Audi

Rekordní motocykl Gustava Adolfa Baumma: "Baummovo létající lehátko". Zdroj: Audi
Kresba modelu NSU Rennmax Dolphin. Zdroj: Audi
Gustav Adolf Baumm přesvědčuje Dr. Waltera Froedeho, tehdejšího vedoucího vývoje na NSU, o možnosti ovládání "Baummova lehátka" pomocí vyřazeného žehlicího prkna. Zdroj: Audi
V roce 1954 byla na závodě Solitude u Stuttgartu poprvé na voze NSU Rennmax použita plná kapotáž známá jako Modrá velryba. Zdroj: Audi
16
Fotogalerie

Delfíni, velryby, doutníky a zahradní lehátka: Seznamte se s rekordními motocykly NSU

Dnes je německá značka již minulostí, ale následnické Audi pečlivě dbá na její odkaz. Toto je zajímavá jednostopá kapitola historie.

Aerodynamické principy se v automobilovém průmyslu na začátku padesátých let používaly již několik desítek let, ale u motocyklů byl jejich potenciál zatím využíván jen omezeně. U značky NSU stál za původem pozdějších rychlostních rekordů zkušený motocyklový závodník Wilhelm Herz, kterému se v roce 1948 podařilo přesvědčit šéfkonstruktéry značky k podpoře svého plánu překonávat dosavadní limity.

Na pomoc si Herz přizval jednoho z průkopníků aerodynamiky, Svobodného pána Reinharda von Koenig-Fachsenfelda. Výsledkem jejich spolupráce byl „rekordní doutník“ – motocykl velmi slibné konstrukce, jehož pokus o rychlostní rekord ale zhatila Herzova nehoda, po níž s vozidlem již nikdo další nechtěl jezdit. Automobilka NSU se proto na nějakou dobu raději soustředila na dvoustopé stroje.

V dubnu roku 1951 se motocykly NSU účastnily rychlostních jízd na dálnici z Mnichova do Ingolstadtu. Herz osedlal přeplňovanou pětistovku, osazenou unikátní aerodynamickou kapotáží. Stroj se jmenoval „Delfín,“ protože tohoto hydrodynamického savce nápadně připomínal – nová hodnota rekordu činila 290 km/h.

Shodou okolností v témže roce kontaktoval značku NSU designér Gustav Adolf Baumm ohledně vlastního projektu rekordního motocyklu, který díky jednomu zajímavému specifiku přesahoval dosavadní Koenig-Fachsenfeldovu práci: Pilot v něm ležel na zádech. Díky tomu mohla být výška pouhých 75 cm s veškerými výhodami z tohoto plynoucími. Baumm přesvědčil tehdejšího šéfa vývoje NSU o kvalitách svého nápadu za pomoci žehlicího prkna, v roce 1952 navíc sám úspěšně představil motocykl, kterému se přezdívalo „Baummovo lehátko“ či „létající zahradní křeslo.“ Ve spolupráci s výzkumným oddělením NSU poté vyvinul modely Baumm I a Baumm II, s nimiž v roce 1954 překonal jedenáct světových rekordů jako konstruktér i jezdec v třídách 50 až 175 cm3.

Aerodynamické principy značka využívala nejen u rekordních, ale i závodních motocyklů. V roce 1954 zvítězila s modelem NSU Rennmax Dolphin ve třídě 250 cm3 ve všech závodech, do nichž byl stroj nasazen. Ve stejně době vznikla také kapotáž s přezdívkou „Modrá velryba,“ umožňující dosahovat ještě většího tempa. S ní v roce 1954 vyhrál Werner Haas německé mistrovství ve třídě do 250 cm3, na upraveném stroji s objemem 288 cm3 pak získal titul pro NSU jezdec Hermann Paul Müller v kategorii třistapadesátek.

Další slavné časy přišly v roce 1956 na solných pláních v Boneville. Zde Müller osedlal model Baumm II a vytvořil hned několik rychlostních rekordů, na modelu Rennfox s motorem o objemu 125 cm3 pak zajel rychlost 242 km/h. Jezdil i Wilhelm Herz, a to na strojích Baumm iV a Dolphin III – druhý jmenovaný byl plně odpružený a vybavený zadní „ploutví.“ Poslední úpravy tohoto motocyklu proběhly přímo v terénu, 4. srpna 1956 s ním jezdec zvládnul 339 km/h a stanovil tak další světový rekord pod značkou NSU.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud